Svar: Struktur

7. september 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Susanne

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre at I har drøftet jeres datter refluks med lægen og har forsøgt med Nexium og at det har god virkning - det er jo vigtigt, at jeres lille datter får sovet i løbet af dagen:)

Gennemsnitligt har børn på 3 måneder brug for 15 timers søvn i døgnet - nogle sover meget om dagen og kortere nattesøvn, andre sover mindre om dagen og længere nattesøvn. Jo længere nattesøvn barnet har, jo kortere lure vil barnet ofte tage om dagen og modsat. Det vigtigste er, at det enkelte barn virker til at trives med den mængde søvn barnet får og den søvnrytme, som barnet har.

Og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer. Lige nu går jeres datter tidligt til ro for natten og det må hun gerne. Det positive ved dette er, at I forældre har mulighed for lidt "partid" om aftenen og det kan være værd at nyde. Til gengæld, så står hun jo så tidligt op og det er helt naturligt, fordi hun sover meget tidligt - men hvis I er morgenmennesker, så er det jo ikke et større problem, for så har I alle jeres bedste tid om morgenen.

En ekstra udfordring kan det naturligvis blive, hvis I forældre helst vil gå meget sent i seng og sove længe om morgenen, for så passer dette jo ikke med den rytme, jeres datter har. Og her skal man så prøve at overveje, hvis behov man dækker og hvorfor - og hvor meget man i givet fald skal lave om.

Hvis I har det sådan, at det er ulideligt at hun vågner kl 05/06 hver morgen, så kan det ...

Annonce

... være udmærket at arbejde på at hun lige nu får en 4 lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen - netop for så at give hende en vågen periode om aftenen og arbejde på at hun så derved måske kan sove lidt længere om morgenen. Det kan være en udmærket måde at forsøge at ændre rytmen lidt på.

Det vil jo så i givet fald betyde, at I f.eks. skal vække hende om aftenen, når I har spist aftensmad, og forsøge at hygge med hende, stimulere hende osv. og så putte hende i seng igen, når hun har været aktiv i et par timer.. Og om hun vil kunne det er nødt til at komme an på en prøve. Måske vil hun blive rigtigt ked af det og tydeligt træt og vise behov for at sove og så skal hun naturligvis have lov til at sove. Som udgangspunkt skal man ikke vække børn der sover, men gå ud fra, at de sover, når de er trætte og har brug for at sove og at de vågner, når de er udhvilede og ikke har brug for at sove mere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så hvor meget I skal arbejde på at ændre rytme lige nu må altså afhænge af, hvordan I fornemmer at jeres datter og I selv trives med tingene som det er. Man skal som sagt ikke ændre noget, der fungerer godt. Og med den alder jeres datter har, vil hendes søvn og søvnrytme højst sandsynligt ændre sig helt af sig selv i løbet af den næste måned eller to… Netop det at I nu er startet med Nexium og hun sover mere sammenhængende om dagen, vil naturligt på sigt også kunne påvirke hendes søvn resten af døgnet.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor