Svar: Struktur
7. september 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Susanne
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre at I har drøftet jeres datter refluks med lægen og har forsøgt med Nexium og at det har god virkning - det er jo vigtigt, at jeres lille datter får sovet i løbet af dagen:)
Gennemsnitligt har børn på 3 måneder brug for 15 timers søvn i døgnet - nogle sover meget om dagen og kortere nattesøvn, andre sover mindre om dagen og længere nattesøvn. Jo længere nattesøvn barnet har, jo kortere lure vil barnet ofte tage om dagen og modsat. Det vigtigste er, at det enkelte barn virker til at trives med den mængde søvn barnet får og den søvnrytme, som barnet har.
Og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer. Lige nu går jeres datter tidligt til ro for natten og det må hun gerne. Det positive ved dette er, at I forældre har mulighed for lidt "partid" om aftenen og det kan være værd at nyde. Til gengæld, så står hun jo så tidligt op og det er helt naturligt, fordi hun sover meget tidligt - men hvis I er morgenmennesker, så er det jo ikke et større problem, for så har I alle jeres bedste tid om morgenen.
En ekstra udfordring kan det naturligvis blive, hvis I forældre helst vil gå meget sent i seng og sove længe om morgenen, for så passer dette jo ikke med den rytme, jeres datter har. Og her skal man så prøve at overveje, hvis behov man dækker og hvorfor - og hvor meget man i givet fald skal lave om.
Hvis I har det sådan, at det er ulideligt at hun vågner kl 05/06 hver morgen, så kan det være udmærket at arbejde på at hun lige nu får en 4 lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen - netop for så at give hende en vågen periode om aftenen og arbejde på at hun så derved måske kan sove lidt længere om morgenen. Det kan være en udmærket måde at forsøge at ændre rytmen lidt på.
Det vil jo så i givet fald betyde, at I f.eks. skal vække hende om aftenen, når I har spist aftensmad, og forsøge at hygge med hende, stimulere hende osv. og så putte hende i seng igen, når hun har været aktiv i et par timer.. Og om hun vil kunne det er nødt til at komme an på en prøve. Måske vil hun blive rigtigt ked af det og tydeligt træt og vise behov for at sove og så skal hun naturligvis have lov til at sove. Som udgangspunkt skal man ikke vække børn der sover, men gå ud fra, at de sover, når de er trætte og har brug for at sove og at de vågner, når de er udhvilede og ikke har brug for at sove mere.
Så hvor meget I skal arbejde på at ændre rytme lige nu må altså afhænge af, hvordan I fornemmer at jeres datter og I selv trives med tingene som det er. Man skal som sagt ikke ændre noget, der fungerer godt. Og med den alder jeres datter har, vil hendes søvn og søvnrytme højst sandsynligt ændre sig helt af sig selv i løbet af den næste måned eller to… Netop det at I nu er startet med Nexium og hun sover mere sammenhængende om dagen, vil naturligt på sigt også kunne påvirke hendes søvn resten af døgnet.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske