Svar: Rigtig meget nattegråd
27. august 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Når børn pludselig begynder at vågne op med skrig og gråd, så er det altid en god idé at medtænke om de kan have ondt. Har jeres dreng vært forkølet, kunne det tænkes at han havde ondt i ørerne? Det kan også være at han er ved at få flere tænder… Det kan alt sammen gøre rigtig ondt og være forklaringen og det kan faktisk også forklare søgningen mod brystet, fordi de at sutte naturligt vil mindske smerten og virke beroligende. Det kan derfor være en god idé at få lægen til at tjekke ham igennem.
Derudover spiller alderen og udviklingen naturligt ind. Jeres dreng er i separationsfasen og det betyder at han lige nu vil have svært ved at overgive sig til søvnen og ofte også vil sove meget uroligt. Han er måske begyndt at kravle og øver sig i at rejse sig ved tingene og han øver sig på en måde på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere mere klyngene og helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede, får gæster eller lignende. De har brug for at studere lidt på afstand. Og det er helt naturligt at børn i denne alder får en masse nye stimuli, en masse nye indtryk - som igen skal bearbejdes, når de sover.
Det betyder at jeres dreng vil øve sine motoriske færdigheder i søvn - for han øver sig hele tiden, både når han er vågn og i søvne og han vil lægge sig op i kravlestilling, ligge og vugge frem og tilbage, kan ikke finde ud af at komme ned at ligge igen og kan vågne med gråd og frustration over dette. Og han vil også drømme ekstra meget, netop fordi alt det han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme. Nogle gange vil han derfor godt kunne græde i søvne, ligesom han faktisk også ville kunne le i søvne… Nogle børn drømmer rigtig meget i denne alder og de kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Nogle gange kan drømmene virke næsten som havde barnet mareridt.
Det er en periode og det går over igen. Det der er vigtigt er, at I ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner i denne periode, men at I forsøger at holde fast i de gode rutiner I allerede har…
I må naturligvis gerne tage ham op om natten og også gerne sove med ham, hvis I fornemmer at det vil hjælpe ham til at finde ro og alle sover bedst på denne måde. Det er dog en god idé, hvis I kan arbejde på at han ikke er afhængig af f.eks. brystet for at kunne sove. Han skal stadig ammes og har naturligt brug for brystet og mælken, men det er vigtigt, at han ikke vågner og søger brystet igen og igen hele natten igennem, fordi han har lært at han kun kan sove, hvis han har brystet i munden.
Vi vågner alle sammen mellem 10-20 gange hver nat. I strækker os, sparker dynen af, lægger os om på den anden side, trække dynen om os, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Voksne har disse opvågninger og det har jeres dreng også. Og når han vågner, så registrerer hans underbevidsthed at alt er, som da han faldt i søvn. Det betyder, at hvis han er faldet i søvn med brystet i munden, så vil han naturligt søge dette igen og igen og igen, fordi han forbinder dette med at sove og du risikerer derfor at skulle amme ham mange gange hele natten igennem.
Det er derfor vigtigt, at du nu forsøger at få ham til at falde i søvn, uden at have brystet i munden. Han skal stadig ammes og han skal have sin mælk, men du skal prøve at trække brystet til dig før han over helt. Du skal helst nå dertil, hvor han slipper brystet, triller om på siden og falder i søvn.
Da han har en alder, hvor han måske har ekstra meget brug for nærheden, så kan det nogle gange være en løsning, at du lægger dig og ammer ham i din seng, så han lærer at slippe brystet, men stadig mærker at du er der. Og så lader ham ligge til du selv går i seng. Her naturligvis sikre dig, at han ikke kan kravle ned af din seng og komme til skade! Når du så selv går i seng, så ammer du ham igen, gerne fra begge bryster og herefter putter du ham så over i egen seng, hvor han så vidt muligt skal sove til næste morgen tidlig.
For at han kan undvære mælk om natten vil det være nødvendigt at han spiser og drikker nok hele dagen igennem og det kniber lidt hos jer lige nu. Det er derfor rigtig godt, at du er begyndt at supplere med grød og mos igen, så han på den måde får lidt ekstra - og du må også meget gerne give ham en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual.
Det er helt naturligt, at hans søvn om dagen varer lidt kortere tid nu - det hænger også sammen med alderen og sover han 2.5 time dagligt, vil det være helt okay.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud). Vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover måske kun en times tid.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (det kan være hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop lun sødmælk eller mme af kop og puttes til middagslur ca kl 13-13.30, sover måske 1.5 time. Du må også gerne amme ham her, da du lige nu går hjemme og har muligheden for det og det måske en overgang vil være trygt og dejligt for ham:)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, - almindelige børnevenlige retter, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca 19.45, gerne med en kop lun mælk (sødmælk eller mme), får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - Tidspunktet her kan naturligvis variere alt efter hvor meget han sover om dagen og hvor lang en nattesøvn han så virker til at have behov for. Du har tidligere skrevet, at han ofte først er putteklar ved 20.30 tiden og det er naturligvis helt okay:)
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til natten og sover så vidt muligt uden yderligere amning til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Han må gerne puttes i egen seng på eget værelse.
De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen have behov for at blive ammet 2 gange i døgnet. Hvis I hos jer lige nu er nødt til at amme ham 3 gange i døgnet, så er det naturligvis helt okay, hvis det giver større ro og bedre søvn.
Du skal altså lige nu prøve at arbejde på, at han lærer at falde i søvn uden at have dit bryst i munden og så skal I samtidig forsøge at øge hans indtag af vand og mad i løbet af dagen, så han ernæringsmæssigt ikke behøver søge brystet om natten. Og som sagt naturligvis lige sikre, at han ikke vågner fordi han har ondt…
Jeg håber at I her har fået lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan I kan arbejde lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske