Svar: Hjælp til en god nattesøvn for mor og baby

21. august 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor - til verdens dejligste datter:)

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om at I rejser en del omkring i jeres familie og det er rigtig dejligt, at I har muligheden for det og derfor kan nyde barslen og det at blive en lille familie sammen. Det vil dog naturligt være rigtig svært at skabe gode søvnrutiner, når der er flere skift i hverdagen - gode rutiner skabes af genkendelighed, tryghed og ro:)

Det lyder dog som om at der kommer lidt mere ro på nu, hvor I flytter til London og tidsforskellen vil her ikke betyde det store, da der kun er en times forskel. Samtidig er jeres datter nu 6 måneder gammel og det giver også mulighed for at få skabt nogle nye rutiner - ikke bare om natten, men for hele dagen.

For søvnen om natten afhænger af, hvordan hele dagen forløber. Tingene hænger sammen og med den alder jeres datter har, skal I til at indføre lidt flere måltider hele dagen igennem. Derudover vil det være passende med 6 amninger (eller flasker) i døgnet. Det betyder at du skal forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og tilbydes brystet før hun skal sove. Og i takt med at hun fyldes tilstrækkeligt op med mad, vand og mælk i løbet af dagen vil hun begynde at kunne undvære brystet midt nat.

Det vil ofte være passende med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur - og det lyder som om at jeres datter allerede har denne rytme, så det er super fint. Hun skal som sagt stadig ammes før lur :)

Mit forslag til en dagsplan, ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 8: En lille portion havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og du tilbyder her lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Ammes og puttes til forimddagslur ca kl 10

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kød eller fisk, suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middgslur ca 13-13.30

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, samt vand af kop. Og ammes også her.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes også her med lidt kød og fisk i mosen, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, det der hedder et drømmemåltid og skal her efter stille og roligt lære at sove til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.

At sove igennem, når man er 6-7 måneder gammel vil være at sove 5-6 timer uden mælk og de fleste børn (og forældre) trives med amning sen aften og tidlig morgen, så det er amningen kl 03, der trappes ud - og dette gøres netop i takt med at indtaget om dagen naturligt øges.

Du skal altså stadig amme din ...

Annonce

... datter, når hun skal sove og mælk skal indgå som en fast del af hendes putteritual. Hun må gerne blive ammet i din seng og falde i søvn ved siden af dig, - naturligvis skal du så sikre, at hun ikke kan trille ud af sengen og komme til skade, når hun sover og du går fra hende. Sen aften skal du amme hende igen og herefter kan hun så blive puttet i sin egen seng, hvor hun så kan sove til hun atter har behov for brystet og din nærhed.

Du nævner vælling og det må hun naturligvis gerne få - far må gerne give hende en flaske aften eller sen aften, hvis I tænker at det vil fungere rigtig godt hos jer og I gerne vil have far mere på banen:)

Derudover så er hun måske ved at være for stor til vuggen og skal have en ny seng og jeg vil her anbefale jer at undersøge mulighederne for at finde en seng, som kan åbnes i den side, som vender ind mod jer. Netop fordi hun er så tryghedssøgende som hun er, så vil det være en stor fordel, hvis hendes seng kan kobles til jeres seng, så jeres seng forlænges i bredden :) Naturligvis skal det være sikkerhedsmæssigt i orden. Det har den fordel, at hun kan sove i sin egen seng om natten, men du kan stadig lægge en beroligende hånd over på hende, hun kan mærke at du er der, føler sig ikke alene. Du kan vippe hende lidt, vugge hende lidt, hvor hun ligger og på den måde lulle hende videre i søvnen - du kan selv blive i din seng og far kan flytte tilbage til dobbeltsengen.

Det er vigtigt når I flytter, at hun stadig har dig hos dig og mærker dig, får brystet, nærheden og trygheden - det betyder alt. Og da hun er vant til at sove tæt med dig og stadig naturligt har behov for mælken og brystet, vil det være helt naturligt at du bibeholder amningen før hun puttes. Du må dog meget gerne prøve at amme hende og se om du kan lirke brystet ud af munden på hende før hun sover helt, så hun stille og roligt lærer at overgive sig til søvnen, uden at behøve brystet i munden. I skal på sigt meget gerne nå dertil, hvor hun ammes, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Og dette må du meget gerne tage med dig til London.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun er glad for sin slyngevugge, må du naturligvis også gerne bibeholde den og bruge den. Den kender hun jo, hun er vant til at sove middagslur i den og er derfor tryg ved den - så det vil også hjælpe hende til at sove middagslur, når I bor et andet sted. Ligesom hun også stadig må have sin kanin og musikbamse hos sig.

Godnatritualet for så lille et barn er bryst eller flaske, faste kærtegn, putteklud, beroligende ord. At du gør det samme aften efter aften, putter med hende, luller hende til ro med dine hænder, din nærhed osv. Nogle gange kan det hjælpe at amme af to omgange, så du ammer, skifter hende, ammer hende igen og hun så falder i søvn.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder