Svar: Søvn-flaske væk

20. august 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M.

Tak for dit brev :)

Jeres dreng har fået konstateret væske på ørerne og der er ingen tvivl om at flasken hjælper ham. Når han bliver puttet og har ligget ned og sovet, så vækkes han af smertejag fra ørerne og når han så kommer op, får sin flaske, så falder han naturligt til ro. Det at komme op, det at synke mælken osv. hjælper alt sammen på trykket og dermed på smerterne fra øret og samtidig er flasken jo tryghed for ham. Han forstår naturligt ikke, hvorfor han har ondt og han søger derfor trygheden. Det er helt naturligt.

Jeg synes det vil være en god idé at I taler med lægen om muligheden for at give jeres dreng noget smertestillende i en periode. Det kan være om aftenen når han puttes eller sen aften før I selv går i seng - så I sikrer jer at han ikke vågner fordi han har ondt.

Derudover så er det en forudsætning, for at komme fra flasken, at han får både mad og væske nok hele dagen igennem. Du skriver at han spiser og drikker godt, det er rigtig dejligt og super at du er opmærksom på det. Får han også en godnatgrød om aftenen? Det vil være hele relevant og jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud lige nu.

Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, stykker af frikadelle, pasta eller lignende og må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop lun mælk og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ...

Annonce

... almindelige børnevenlige retter. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs… Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet - det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød, vand eller mælk af kop. Får efterfølgende børstet tænder.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Flaske og kan her evt. også tilbydes noget smertestillende.

Jeg er helt enig med dig i at flasken hjælper på smerterne i ørerne lige nu, men det er vigtigt at få skruet hans indtag af mælk og behovet for flaske ned. Som jeg læser dit brev, så får han ikke flaske om dagen før sin middagslur og det er rigtig godt - hold fast i dette og tilbyd i stedet lidt mælk af en kop.

Om aftenen skal han stadig have sin flaske - dog også en godnatgrød, som en fast del af ritualet og så må han stadig gerne få en flaske sen aften eller først på natten alt efter hvornår han melder sig og viser behov for den. Han må godt få 180-200 ml i hver af disse to flasker.

Hvis han vågner og søger flasken igen i løbet af natten og du ikke kan få ham til at sove uden at han får sin flaske, så må du give ham flasken, men du skal forsøge at trappe ud af mængden, så han får mindre og mindre. Det er vigtigt at han ikke fyldes op med mælk om natten, fordi det vil fjerne hans lyst til rigtig mad om dagen. Det vil betyde at han så ikke spiser nok i dagtimerne og derfor igen og igen vil søge mælken om natten og det er en rigtig dum cirkel. Derfor er du nødt til at skære mængden af mælk om natten ned og samtidig forsøge at øge hans indtag af rigtig mad om dagen og som sagt indføre en godnatgrød om aftenen.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder