Svar: Vække hvis han sover meget længe?
18. august 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og dejligt at høre, at jeres dreng sover lidt mere og at det går stille og roligt fremad med putningen og søvnen :)
Nej - jeg synes bestemt ikke at du skal vække ham fra hans lure om dagen. Det er rigtig fint med to lure dagligt og han må gerne samlet sove 3.5-4 timer, hvis han viser behov for dette. Det vil sandsynligvis betyde at hans nattesøvn så bliver lidt kortere, men det er helt okay, da han lyder til at trives på denne måde.
Samlet har han brug for ca. 14 timers søvn i døgnet og det lyder som om at han sover dette og er i stand til at flekse sit behov lidt. Nogle nætter sover han måske kl 20.30 til 7.30, altså 11 timer om natten og så sover han måske 3 timer samlet i løbet af dagen. Andre nætter sover han lidt senere og står måske lidt tidligere op og så sover han lidt mere i løbet af dagen og det er rigtig fint - så længe han trives og har det rigtig godt, så skal du ikke ændre på noget. De 14 timer er et gennemsnit og det betyder at han kan sove både lidt mere og lidt mindre :)
Med hensyn til at vække ham om morgenen, så lyder det fint hvis han de fleste dage vågner af sig selv ca kl 7-7.30. Han må også gerne have et par morgener, hvor han sover lidt længere og først vågner kl 08… men det kan være udmærket, at du forsøger at holde fast i at han starter dagen til nogenlunde fast tid hver dag. Hvis han f.eks. begynder at ændre rytme, så han sover længere og længere og måske først vågner kl 9, så vil hans rytme resten af dagen naturligt ofte også ændre sig og blive senere og senere og det kan være fint nok - han kan sagtens stortrives med en rytme, hvor han sover længe, sover sent hele dagen og først går i seng når klokken måske er 23 - men hvis I ikke trives med dette, så er det en god idé at lade dagen starte nogenlunde tidligt om morgenen:)
Så lige nu tænker jeg, at du skal lade ham sove, og så må du se, hvad tiden bringer og om det bliver nødvendigt at vække ham om morgenen. Det kan sagtens tænkes, at det ikke er nødvendigt og at han af sig selv helt naturligt vågner mellem 7-8 om morgenen, frisk og udhvilet og klar til at starte dagen :) Og der er nu noget dejligt ved at få lov til at vågne af sig selv!
Fortsat held og lykke med ham og forsæt endelig den gode gænge:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske