Svar: Vække hvis han sover meget længe?

18. august 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev og dejligt at høre, at jeres dreng sover lidt mere og at det går stille og roligt fremad med putningen og søvnen :)

Nej - jeg synes bestemt ikke at du skal vække ham fra hans lure om dagen. Det er rigtig fint med to lure dagligt og han må gerne samlet sove 3.5-4 timer, hvis han viser behov for dette. Det vil sandsynligvis betyde at hans nattesøvn så bliver lidt kortere, men det er helt okay, da han lyder til at trives på denne måde.

Samlet har han brug for ca. 14 timers søvn i døgnet og det lyder som om at han sover dette og er i stand til at flekse sit behov lidt. Nogle nætter sover han måske kl 20.30 til 7.30, altså 11 timer om natten og så sover han måske 3 timer samlet i løbet af dagen. Andre nætter sover han lidt senere og står måske lidt tidligere op og så sover han lidt mere i løbet af dagen og det er rigtig fint - så længe han trives og har det rigtig godt, så skal du ikke ændre på noget. De 14 timer er et gennemsnit og det betyder at han kan sove både lidt mere og lidt mindre :)

Med hensyn til at vække ham om morgenen, så lyder det fint hvis han de fleste dage ...

Annonce

... vågner af sig selv ca kl 7-7.30. Han må også gerne have et par morgener, hvor han sover lidt længere og først vågner kl 08… men det kan være udmærket, at du forsøger at holde fast i at han starter dagen til nogenlunde fast tid hver dag. Hvis han f.eks. begynder at ændre rytme, så han sover længere og længere og måske først vågner kl 9, så vil hans rytme resten af dagen naturligt ofte også ændre sig og blive senere og senere og det kan være fint nok - han kan sagtens stortrives med en rytme, hvor han sover længe, sover sent hele dagen og først går i seng når klokken måske er 23 - men hvis I ikke trives med dette, så er det en god idé at lade dagen starte nogenlunde tidligt om morgenen:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så lige nu tænker jeg, at du skal lade ham sove, og så må du se, hvad tiden bringer og om det bliver nødvendigt at vække ham om morgenen. Det kan sagtens tænkes, at det ikke er nødvendigt og at han af sig selv helt naturligt vågner mellem 7-8 om morgenen, frisk og udhvilet og klar til at starte dagen :) Og der er nu noget dejligt ved at få lov til at vågne af sig selv!

Fortsat held og lykke med ham og forsæt endelig den gode gænge:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os