Svar: En tryg søvn, hvordan?
18. august 2014
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)
Alle børn græder - gråd er barnets stærkeste kommunikationsmiddel, det er måden barnet gør opmærksom på sin eksistens og sine behov. Så når din dreng græder, så er det hans måde at kalde på dig på.
Når han er i sit eget værelse, ligger i sin tremmeseng og er ked af det, så vil han naturligt kalde på dig. Han har brug for at føle sig tryg, og det er vigtigt, at han vokser op med tillid til, at du er der for ham, og at du altid vil hjælpe ham. Helt grundlæggende, så har han brug for at vide, at når han beder om din hjælp, så giver du ham den - og ja - naturligvis skal du gå ind til ham, når han græder, og du skal ikke lade ham ligge og græde ulykkeligt for sig selv.
Prøv at forestille dig at han ikke kunne græde. Hvordan skulle du så vide, at han lå i værelset og havde brug for dig? Han er stadig så lille, at han ikke har lært, at han kan kalde dig mor og få dig til at komme ved at bruge dit navn….
Og hvis han klynger sig til dig, når du kommer ind til ham, så er det ikke fordi han er udspekuleret og ligger og tænker "der snød jeg min mor". Så er det fordi han har oprigtigt brug for dig, brug for at mærke dig, mærke din nærhed, få et knus, et kram, blive trøstet, beroliget og betrygget. Han bryder sig ikke om at være alene og har naturligt brug for sin mor eller far for at føle sig tryg.
Og ja - det er rigtigt. Det virker at lade ham græde og ikke reagere. På et tidspunkt, så holder han op med at græde. Men ikke fordi han ved at du sidder inde i stuen og at han derfor kan være tryg og rolig. Han holder op med at græde, fordi der ikke bliver lyttet, der ikke bliver reageret… :(
Lyden af et grædende barn er for mig noget af det mest hjerteskærende, man kan opleve, og i mit hjerte er jeg slet ikke i tvivl om, at vi skal reagere på vores børns gråd:)
Jeg vil anbefale meget, at du læser min bog "Helens bog om gråd og trøst".
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske