Svar: 3 måneder og vil ikke sove om aftenen/natten

15. august 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Majas mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige :) Og velkommen til.

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og efterfølgende vil jeg også gerne svare på dine spørgsmål - og forsøge at besvare dem i den rækkefølge de stilles:)

Det første jeg tænker er, at I er nødt til at sikre, at hun trives - kan hun have ondt? Det kan være smerter fra nakke, skuldre, ryg, måske har hun ondt i maven. Det er vigtigt at sikre, at hun ikke har svært ved at sove, fordi hun har ondt. Du skal også være sikker på, at hun ikke er meget vågen, fordi hun er sulten. Det lyder som om at du har godt med mælk og det lyder også som om at amningen fungerer rigtig godt - jeg går ud fra at hun tager rigtig godt på? Du nævner at I har holdt Ramadan - har du også det? Det er vigtigt at du spiser jævnligt hele dagen igennem, så der populært sagt er noget at "producere mælk af" :) Når børn har svært ved at sove, græder osv. så er det vigtigt at udelukke smerter eller andet:)

Når det er sagt, så er det dog helt normalt for børn i jeres datters alder, at søvnen ændrer sig og at de kan være vågne i længere tid om aftenen og gå sent i seng. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu. Det vil ofte være sådan at børn i 3-4 måneders alderen begynder at sove kortere lure, søvnen er ikke længere helt så lang og sammenhængende, barnet powernapper mere, ligesom barnet om natten ofte også begynder at melde sig hyppigere ved brystet.

Rent fysiologisk ændrer søvnen sig nu - hvor søvnen hos os voksne er inddelt i forskellige stadier, hvor vi falder i søvn, sover let og sover dybere og dybere, så er søvnen hos det lille barn ikke inddelt på samme måde. Men netop i 3-4 måneders alderen begynder søvnen at indeholde flere stadier og kommer til at minde mere og mere i sammensætning om den søvn vi voksne sover. Det betyder at jeres datter har en alder lige nu, hvor hun kan have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Derfor vil I godt kunne opleve, at hun måske virker til at vågne op efter kun 20-45 minutters søvn, hvor hun har brug for at blive vugget, kærtegnet, få sut, få lidt mere mælk osv. for at kunne sove videre.

Samtidig er hun også så gammel nu, at hun begynder at opleve verden større og mere bevidst. Hun skelner mere og mere tydeligt rummet hun er i - hun har større rumfornemmelse. Når du sidder og ammer hende og far kommer ind i stuen, så slipper hun brystet og kikker efter far. Hun kan også slippe brystet og smile til dig, tage fat og die igen, slippe igen, pludre lidt og synes det er sjovere at snakke og kikke på dig end at spise. Hun skelner også mellem om I er ude eller hjemme, ligesom hun skelner mellem om det er mor, far eller en fremmed f.eks. en bedsteforældre eller nogle af jeres venner, der holder hende...

Og det at hendes søvn fysiologisk ændrer sig og hun mentalt også ændrer sig og begynder at opleve mere og nogle gange have svært ved at koncentrere sig helt om brystet, kan gøre at hun kommer ind i en rytme, hvor hun slatsover og slatspiser lidt i løbet af dagen.

Du skriver, at I har forsøgt at ændre ved hendes rytme ved at putte hende sent og rykke puttetidspunktet gradvist frem - det virker ikke, da hun er alt for lille til dette. I stedet vil det være en rigtig god idé, at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil ofte være en rigtig god idé, at arbejde på at især middagsluren bliver en lang lur. Hvis du har nogen mulighed for at putte hende i barnevognen og gå med hende der, kan et være en måde at gøre det på, men det er nok for varmt hos jer :) I stedet kan du vælge at lægge dig med hende og putte sammen med hende, - amme hende og lade hende sove sammen med dig i dobbeltsengen, for på den måde at holde hende sovende midt på dagen. På den måde får du også selv lidt tiltrængt hvile.

Og så kan I naturligvis også overveje om I skal købe en slyngevugge, hængevugge eller lignende - hvad sover de små bør i i Ægypten? Jeg tænker at det måske vil kunne berolige hende og hjælpe hende til en god søvn og hun kan samtidig sove inde, hvor I måske har aircondition og dermed mulighed for at holde temperaturen behagelig…

Når det er vigtigt at hjælpe hende til en rytme med tre lure og gerne en længere middagslur, så er det fordi hun på den måde får påvirket sit indre ur og får et naturligt behov for at sove lidt længere midt på dagen.

Det betyder dog også, at du skal stå op med hende om morgenen. Det er helt efter bogen at hun sover ca 15 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at hun sover ca. 5 timer samlet i løbet af dagen (fordelt på 3 lure) og sover ca. 10 timer om natten. For at komme ind i en sådan rytme, skal I starte om morgenen. Du skal altså vække hende blidt og nænsomt om morgenen, så dagen f.eks. starter senest kl 8 - du kan amme hende og herefter stå op med hende, pusle hende osv. så hun på den måde vågner stille og roligt op.

Du skal regne med at hun kun kan være vågen i et par timer af gangen. Nogle gange vil hun måske kun være vågen i 1.5 time, andre gange i 2.5 time - men det er normalt at hun ikke er vågen i mere end ca. et par timer. Så skal hun have mælk og så skal hun puttes. Det vil sige, at hvis I står op kl ca 8, så skal hun puttes igen til første lur omkring kl 10 om formiddagen. Og herfra skal du så prøve at skabe en rytme, hvor hun sover tre lure dagligt og gerne omkring 5 timer samlet og som sagt, hvor middagsluren bliver en god lang lur.

Det er rigtig fint at du lige nu ammer hende af to omgange mellem hver lur, det må du gerne blive ved med. Derudover skal du aktivere hende rigtig godt i de vågne perioder. Hun er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og det er vigtigt at du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk, pludrer med hende osv. og giver hende mælk før hun så puttes igen. Mælk skal indgå som et fast putteritual. Hun skal altid ...

Annonce

... have mælk at falde i søvn på.

Og så mere præcist i forhold til dine spørgsmål:

I ændrer hendes rytme ved at starte dagen om morgenen og ikke op af formiddagen:)

Hvis hun græder meget før hun skal sove, så er det måske fordi hun er overtræt eller ikke parat til at sove. Her kan det hjælpe at medtænke at hun ikke bør være vågen i mere end et par timer, så er det tid til at sove igen. Og så bør hun ammes fast som en del af putteritualet og falder hun i søvn med brystet i munden, så er det okay.

Med hensyn til lys, så prøv om I kan skaffe en natlampe, der giver så svag en belysning, at du kan se at amme hende om natten, uden at du behøver tænde lys, men som samtidig holder rummet så mærkt, at det appellerer til søvn og ikke vågenhed.

At kikke på jeres mobillys osv. vil godt kunne signalere, at I skal være aktive og lege og det er vigtigt at hun hjælpes til at sove - derfor også hele dagen igennem nu prøve at fokusere på aktive og vågne perioder og så perioder, hvor hun skal sove.

Når hun nogle gange vågner efter kort tids søvn eller nærmest forskrækker sig selv, så er det sandsynligvis fordi hun stadig har en aktiv mororefleks. Det er hendes faldrefleks, som går igang lige der, hvor hun skifter søvnstadie og du vil sandsynligvis kunne se at hun spjætter og på den måde vækker sig selv.

Når hun skifter fra et søvnstadie til et andet, så vil det hjælpe hende at hun føler sig omsluttet - det kan være af dine arme, det kan være af et svøb eller det kan være at hun f.eks. puttes i en slyngevugge. Du skal prøve at vurdere, hvad der kan hjælpe jeres datter til at "holde sammen på sig selv", så hun fysisk har ro, når hun skal sove og så hun lettere kan komme videre i søvnen. Det kan også være at en sovepose uden ærmer måske vil kunne hjælpe jer på sigt, fordi hun stadig vil føle sig omsluttet uden at den er så varm og samtidig vil du lige nu kunne holde hendes hænder og med fysisk kontakt hjælpe hende til ro. Igen - hvad bruger man i Ægypten til små børn om natten, når de skal sove?

En sut kan også være et forsøg værd. Det at sutte virker beroligende og det kan derfor nogle gange få hende videre i søvnen, hvis du giver hende sutten, når hun efter ca 20 eller 40 minutter er ved at vågne op. Du kan også give hende sutten fra starten, så ammer hende godt og derefter erstatter brystet med sutten, hvorefter hun så flader i søvn. Det kan være en idé at lære hende at tage imod en sut om dagen og ikke kun om natten:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange hjælper det, hvis du kan stå ved siden af hende og have dine hænder på hendes krop. Det at hun kan mærke dig og du kan "vippe" hende lidt med hænder og nærhed kan gøre at du på den måde kan lulle hende lidt videre ind i søvnen. Det er her jeg tænker at en mere "åben sovepose" måske ville kunne kombineres. Det er det samme, når du putter hende i vuggen - put hende og vip/gyng med vuggen, så hun på den måde lulles ind i søvnen, ligesom hvis du vuggede hende i dine arme.

Det er meget svært at træne søvnvaner, hvis I samtidig gerne vil ud om aftenen, gå i byen osv. Netop nu er hun som nævnt meget opmærksom på om I er hjemme eller ude og der skal ikke så meget til, at hun bliver overstimuleret. Modsat, så vil det også være naturligt, at hun har en længere vågenperiode om aftenen - f.eks. kan være vågen fra kl ca 19 til 21.30 - og her må I naturligvis gerne putte hende i barnevognen og gå en tur, hvor hun så kan ligge og kikke, blive fyldt rigtig godt op med indtryk osv. og derefter triller I så hjem, hvor du ammer hende og hun falder i søvn og puttes til natten.

Jeres datter vil naturligt reagere på støj og pludselige lyde og derfor er det vigtigt at I forsøger at skærme hende - lukker vinduer, forsøger at sørge for et afkølet, mørkt rum osv. som hjælper hende med at lukke lidt af for alle indtryk og derfor bedre at kunne sove. Og så må I berolige hende, når hun bliver forskrækket af en lyd, så v spejle sig i jer og jo mere roligt I kan være, jo mere rolig vil hun også være.

Nej - I skal ikke holde hende vågen i 5-6 timer. Det er vigtigt at hun får lov til at sove en lur i løbet af aftenen. Hvis I starter dagen omkring kl 8 og hun sover førte lur omkring kl 10, - og alt efter hvor lange lure hun tager og hvorvidt det lykkes at få hende til at sove ca 5 timer samlet i løbet af dagen, så vil hendes sidste lur måske ligge omkring jeres spisetid ved 18-19 tiden og når hun så vågner her, vil hun kunne være vågen i måske 2.5 time, hvorefter hun så skal puttes igen - måske kl 21.30-22, alt efter hvordan rytmen og tidspunkterne viser sig at være.

Og ja - du må som sagt gerne lægge dig med hende. Det vil være rigtig fint, hvis I kan gå i seng alle sammen omkring kl 22 lige nu, for netop at hjælpe hende til denne rytme.

Du skal altså prøve i løbet af dagen at putte hende nogenlunde fast, med samme ritual, amning, skiftning, amning, putning - evt. svøbe hende, lægge dig med hende, prøve med sut osv. og på den måde hjælpe hende til at sove, når du ved at det er tid. Og hvis hun er svær at aflæse, så vil det være rigtig godt at du kikker på klokken og prøver at putte hende efter hvad uret viser :)

Hun må gerne falde i søvn med brystet i munden når hun ikke er ældre end hun er. Det er langt at foretrække fremfor at hun skal græde sig i søvn og bliver helt ulykkelig. Og hun må gerne die, falde i søvn og behøver ikke komme op at bøvse. Du vil måske opleve at hun så efter 20 minutter begynder at ligge og smaske osv. og her kan du tage hende op, lade hende komme af med luften og putte hende igen, eller du kan se om du skal lade hende ligge og hun selv kan klare det. Hun skal ligge med hovedet til skiftevis venstre og højre side, når hun sover, så hun kan komme af med lidt gylp, hvis nødvendigt og så hendes hoved også får en pæn rund facon:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat - glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder