Svar: Sover 12-13 timer i døgnet
15. august 2014
Alder:
19 mdr.
Kære Prinsessens mor
Tak for dit brev:)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn mellem 18-24 måneder er 13 timer i døgnet. At det er gennemsnit betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre. Din datter sover 12-13 timer i døgnet og det lyder helt normalt og alderssvarende.
Det samme gælder middagsluren på ca 2 timer. Et barn på 18 måneder sover ofte 2-2.5 time til middag og et barn på 24 månder sover ofte 1.5-2 timer til middag, så det lyder hos jer også helt efter bogen :)
Behovet for middagslur varer ved lidt tid endnu. De fleste børn er 3 år før de kan undvære deres middagslur helt. Du vil sandsynligvis fornemme, at hendes dagssøvn bliver mindre og mindre i takt med at hun bliver ældre, og på den måde trappes søvnen om dagen stille og roligt ud. Hvor hun nu har brug for 2 timers lur midt på dagen, så vil hun måske om et halvt års tid have behov for at sove 1.5 time og hen af vejen vil hun måske blot sove en times tid. Hendes nattesøvn kan så blive en lille smule længere. Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 3 år vil være 12 timer i døgnet.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske