Svar: Hvordan får jeg mit barn til ikke at vågne om natten?

14. august 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har fået lyst til at skrive til mig, efter at have fulgt med gennem flere år - velkommen til:)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have skabt nogle gode søvnvaner for jeres søn og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er en forudsætning for at kunnen undvære mælk om natten, at jeres dreng får både mad og mælk nok hele dagen igennem. Og når jeg ser dagplanen, som du sender, så ser det ud som om at han skal have lidt mere mad - han skal have morgenmad, frokost og aftensmad som nu, dog med lidt ændrede tider - og derudover skal han også have mellemmåltider. Til alle måltider skal han have vand af kop og så skal han ammes fire gange i døgnet og jeg vil anbefale at disse fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er vigtigt at du sikrer dig, at han spiser godt og tager godt fra brystet.

En dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre til ca. 7.30

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos (det kan være hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 10 som nu (ammes ikke først)

Frokost 12-12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han selv kan tygge på. Vand af kop.

Mellemmåltid eftermiddag 14: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til lur 14.30-15

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Han må f.eks. gerne få risretter nu, og mad med lidt mere bid. Suppleres med kogte grøntsagbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten 19.45-20 som nu

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden mælk - f.eks. fra kl 23.30 til 05…

Som du kan se, så følger planen jeres tider, men der er ekstra mad i planen, flere måltider dagen igennem. Samtidig er et helt relevant for alderen at han ammes sen aften og tidlig morgen og du må gerne tage ham op og amme ham rigtig godt sen aften - og lade ham spise mere eller mindre i søvne - i håb om at du ...

Annonce

... så efterfølgende kan få lidt mere sammenhængende søvn.

Hvis du sen aften oplever at han er svær at få til at spise, så må du også godt lade ham melde sig selv, og så lade ham spise rigtig godt hos dig der. Nogle børn har en rytme, hvor de f.eks. ammes kl 19.30-20, melder sig selv kl 01/02 og igen kl 06 og det vil også være helt okay, hvis det er sådan - så sover han blot sit længste søvnstræk mellem kl 20 og 01/02 i stedet for mellem kl 24 og 05…

Hvis jeres dreng trods øgning af mad om dagen og godt indtag af modermælk i løbet af aftenen stadig vågner og melder sig midt nat, så skal du forsøge at trappe denne amning ud. Det betyder at du skal prøve at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgange, så han dier mere og mere kortvarigt.

Når han vågner og søger brystet i løbet af natten, så skal du altså give ham det, men stille og roligt forsøge at trække brystet til dig. Tag ham over til dig, læg dig med ham og am ham liggende og forsøg så at lirke brystvorten ud af munden på ham. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så kan du kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig.

Det kan være en fordel, hvis du kan fjerne den ene side af tremmerne og koble hans seng til din seng. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det er en fordel fordi han så kan lære at sove i sin seng og du kan samtidig berolige ham med dine hænder og nærhed - uden at du behøver stige ud af din seng, uden alt for meget aktivitet:)

Så lige nu - mere mad, flere måltider i løbet af dagen og fokus på at han tager rigtig godt fra brystet og tilbydes fire amninger, der ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og så stille og roligt se om ikke han vil kunne sove bedre om natten og kunne undvære amningen midt nat:)

Rigtig meget held og lykke fortsat og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder