Svar: Vores søn vil ikke falde i søvn

13. august 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lulu

Tak for dit brev og alle dine tanker og meget fine beskrivelse :)

Der kan være mange ting som undervejs har spillet ind og som har gjort at jeres dreng har haft svært ved at overgive sig til søvnen. I har dog givet ham al den tryghed han har vist behov for og det lyder som om at han nu faktisk sover godt, når han først falder i søvn, men det er stadig meget svært for ham at overgive sig til søvnen og selvom I ligger hos ham, så trækker det ofte ud i timer og det skal der naturligvis ændres på. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis I forældre kan komme til at sove sammen igen:)

Med den alder jeres dreng har nu, så er det naturligt at han vægrer sig mod at skulle sove. Når børn er omkring 2.5 år vil de ofte begynde at blive lidt bange for mørke. De vil ikke have at døren lukkes til værelset, de vil kunne se og høre os forældre og har brug for sikkerhed for at vi er der. De vil ofte gerne have at der er lidt lys, det kan være en lille natlampe på værelset eller lys i gangen.

Børn i jeres drengs alder kan også være bange for små dyr - det kan en flue der summer omkring, de kan høre den og reagerer på lyden og vil ikke sove. På samme måde kan en natsværmer, der jo intet sigere gøre dem uroligt og utrygge.

Og så vil børn omkring 2.5 års alderen også ofte begynde at protestere mod tremmesengen. De vil ikke være bag tremmerne, men forsøger at kravle over kanten, forsøger at komme ud - og det er ofte tegnet på, at barnet har brug for en åben seng.

Når man som jer kommer ind i en rutine, hvor putningen trækker ud og varer 1-2 timer hver aften, så kan der godt ske det, at jeres dreng begynder at forbinde sit ritual med at det er sådan han skal sove. Altså at putningen består i at han får godnathistorie og I ligger der, han kalder, I snakker, tumler rundt, han ligger måske og holder øje med om I går eller om I falder i søvn og han lærer at putningen skal vare længe. Derfor er det en god idé at forsøge at lære ham, at putningen ikke skal trække ud og derfor få afkortet hele seance, så han stille og roligt lærer at når han er puttet i seng, så får han godnathistorie og kan godt falde i søvn inden for ca 15 minutter (der bør ikke gå mere end en halv time).

For at komme frem til dette, så er det vigtigt at han føler sig træt og parat til at sove, når han puttes. Og på samme måde som han skal lære at fornemme mæthed og sult, så skal han også lære at fornemme behov for søvn. Og det lærer han ved at I holder en helt fast plan for dagen. Det vil sige at I skal stå op til samme tid hver dag uanset om han er hjemme eller i dagpleje, om det er weekend, ferie eller andet. Hans stå op tidspunkt er det samme hver dag.

På samme måde skal resten af dagens tider også passes ind og det er til en vis grad rigtigt, at han skal have lov til at sove om dagen - men dog med måde. For det er jo ikke meningen at han skal sove alt for meget om dagen og alt for lidt om natten, der skal helst være balance i tingene.

Gennemsnitligt vil børn på ca 2.5 år have behov for 12.5 times søvn i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at han sover 2.5 til middag og sover 10 timer om natten. Det betyder at hvis han står op hver dag kl 06.30, så vil han skulle sove om aftenen kl 20.30 altså halvanden time senere end han puttes lige nu. Og jeg synes faktisk at I skal prøve at putte ham der i stedet.

Det betyder ikke at han fremover skal sove så sent, men lige nu er det en god idé, både for at han lærer at overgive sig til søvnen inden for ca 15 minutter og ikke lærer at ligge og vente i 1-2 timer på at falde i søvn… Men også fordi I så kan arbejde på stille og roligt at rykke puttetidspunktet frem, så han ...

Annonce

... sover en lidt længere nattesøvn og sover lidt mindre om dagen. Stadig så han får 12.5 times søvn i døgnet, men på sigt måske fordelt sådan, at han sover 11 timer om natten og 1.5 time om dagen.

Som udgangspunkt så skal han altså lige nu puttes kl. 20.30 og have lov til at sove 2.5 time til middag og skal op til samme tid hver dag. Brug jeres ritual med bad, godnatgrød i køkkenet, tandbørstning, putning og godnathstorie, Sid hos ham, tal lidt om dagen, så ritualet er det I ønsker fremover. Stille og roligt kan I så rykke puttetidspunktet frem, så han ikke bliver puttet 20.30, men 20.15, så kl 20.00, så kl 19.45, så 19.30 som måske vil være passende fremover.

Samtidig med at I rykker tidspunkterne frem, så skal hans middagslur forkortes med samme små skridt. Nogle gange vil det ske helt af sig selv, andre gange er I nødt til at gå ind og vække ham - det må I prøve at vurdere hen af vejen. Men det er aldrig et spørgsmål om pludselig at gå ind og fjerne en hel time af hans middagslur fra den ene dag til den anden, så bliver han overtræt og rigtig ked af det og kommer ikke til at sove bedre. Det er med små skridt og luren afkortes imens nattesøvnen forlænges.

Det tager tid - det kan sagtens tage 5 uger, at få ændret på en sådan rytme og det er her rigtig vigtigt at der ikke sker andre store ændringer i hans liv - og det gør der jo hos jer. I skal flytte (x2) - og derfor synes jeg ikke at I skal arbejde på at lave en masse nye rutiner lige nu. I kan godt prøve om det kan lade sig gøre at putte ham senere, skabe fast rytme for dagen og afkorte dagssøvnen lidt - men giv ham også tid.

Og når I så flytter, så vil det være en rigtig god idé, at I flytter ham på eget værelset med det samme, så I udnytter den nye bolig med nye rutiner. Hvis han først vænnes til at sove hos jer i soveværelset, så vil han være meget svær at få på eget værelse med den alder han har. Der vil være nye lyde, anderledes skygger, en anden lugt osv. og han vil naturligt have brug for jeres tryghed, når han skal sove, men det er en god idé at betrygge ham i at han godt kan sove på eget værelse. I overgangen hos bedsteforældrene må I sove, som det nu engang bedst kan lade sig gøre:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og måske vil han have behov for en ny seng på det nye værelse. En åben seng hvor I kan sidde på sengekanten, så han stadig får jeres nærhed og fysiske kontakt, men samtidig lærer at sove i egen seng. Og I skal naturligvis så være parat til at han måske går ud og søger efter jer, når han skal sove. Her må I så følge ham tilbage igen og igen, stille og roligt og gør det så mange gange det er nødvendigt, for at han kan finde ro.

I kan lige nu godt øve med ham, at I sidder hos ham i dobbeltsengen og læser for ham, men at han ligger ned ved siden af jer. I viser ham billeder i bogen osv og inddrager ham, er der for ham, men han lærer at I sidder op og han ligger ned, når han skal sove… bare en tanke - det kan jo overføres til putningen på værelset i den nye bolig.

Hvis I fornemmer at det er svært at skabe nye rutiner, fordi I er ved at flytte, så må I vente til I er flyttet. Det kan være meget meget svært at skabe nye rutiner, som jeres situation er lige nu :) At I tilmed skal flytte først til bedsteforældrene og efterfølgende til huset gør det ikke lettere. Og I skal lige nu overveje, hvor mange kræfter I vil bruge på f.eks. at lære ham at sove selv, hvis han hos bedsteforældrene skal sove hos jer… Så kan det være bedre at arbejde lidt på putte- og stå-op-tidspunkter…

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med det hele:)

Og ja, han må gerne få en juniorhovedpude, som han kan bruge i jeres seng og i sin egen seng :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig