Svar: Projekt søvn er blevet uoverskueligt
13. august 2014
Alder:
7 mdr.
Kære frustrerede og trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre, at du er glad for min bog om børn og søvn:)
Okay - der er flere ting, som jeg vil dele med dig og det første er, at når man har så motorisk aktiv en dreng, som I har, så påvirker det naturligt søvnen. Han er 7 måneder gammel og er allerede i stand til at trække sig op ved tremmerne, gå rundt i sengen, lægger sig i kravlestilling osv. Han er stærk og godt igang. Og det er super dejligt, men det betyder at han oplever verden en del større og for en del flere indtryk i løbet af dagen end mange andre børn i denne alder. Han er på mange måder altså som et 8-9 måneders dreng og dermed i begyndende separationsfase og det giver ekstra udfordringer på søvnen.
Det er derfor ikke så underligt, at du nogle gange synes det er svært og jeg håber det kan give lidt ro at vide, at det er naturligt og at tiden et eller andet sted også arbejder for jer… Det er forklaringen på at han har så svært ved at finde ro både i barnevognen og i sengen.
Så er der hele problematikken omkring det at falde i søvn i dine arme og med brystet. Det er rigtig fint, at du har arbejdet på at lære ham at sove ved siden af dig, hvor I ligger i din seng - det må du gerne fortsætte med. Det bliver naturligt besværlig gjort af at han motorisk er så aktiv, men det vil være godt stadig at forsøge. Du må gerne bade ham om aftenen og badet må gerne ligge en time før han skal sove. Badet kan afsluttes med frottering og let massage af kroppen, så han hjælpes til ro på den måde. Og det betyder også at han nok skal puttes lidt senere end han bliver det lige nu.
Brystet skal han stadig have, men prøv om du kan nå dertil, hvor du ammer ham, han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn. Så han får brystet at falde i søvn på, men lige når at slippe brystet før han sover. På den måde når han at registrere at brystet ikke behøves for at overgive sig endeligt til søvnen.
Puttebamsen er rigtig fin og I må gerne blive ved med at lade den være hos ham, så han genkender den, men det er vigtigt at I ved, at de fleste børn er mellem 12-18 måneder før de tager en puttebamse fast til sig og bruger den bevidst:)
Og så er der det med opvågningerne om natten - det ene er at han skal lære at falde i søvn uden brystet, det andet er at han skal have mere rigtig mad i løbet af dagen. Jeres dreng får det antal måltider han har behov for, men han får for meget grød. Han bør ikke få mere end 2 grød måltider dagligt, resten bør være grøntsagsmos.
Det er vigtigt at hans indtag af mad skrues rigtigt sammen, både for at sikre ham næring nok, men også for at sikre ham så god en søvn som muligt. Det er vigtigt at han får fiber og protein, men også meget gerne det det kaldes for tryptofanholdige fødevarer.
Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Derfor skal han have disse fødevarer før sin middagslur og også før han puttes til natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning først og sover som nu ca 1.5 time
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han kan gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl ca 13.30 - og sover som nu ca 1.5 time
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes frisk frugt i hånden og en lille smule flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, det vil være rigtig godt at starte med lidt risretter nu f.eks. boller i karry eller rødspætte med ris og mild karrysovs. Må gerne tilbydes kogte blomkål- og broccolibuketter eller en kartoffelbåd fra ovnen, som han selv kan sidde med og gumle på. Ellers stadig mos med kød, fisk osv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Du kan evt. amme ham, skifte ham og derefter lægge dig med ham og amme ham igen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får både mad og mælk nok i løbet af dagen og aftenen og at sove igennem, når man er 7 måneder gammel vil være at sove fra midnat og til næste morgen tidlig. Det betyder at den amning som ligger omkring kl 03 skal trappes ud.
I første omgang ved at du ammer ham godt aften og sen aften. Det kan være en god idé at putte ham i egen seng efter amningen sen aften, så han ikke ligger og kan dufte din mælk. Det er naturligt svært at undvære mælken, hvis mælkebaren er lige foran ham:)
Hvis han så vågner om natten og søger brystet, så må du give ham det, men du skal her forsøge at afkorte amningen, så han får mindre og mindre mælk. Du skal forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham. I starten vil han søge brystet flere gange, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Du må gerne lægge ham tilbage i egen seng igen, men du må også godt vælge at have ham hos dig. Det kan have den fordel at du kan ligge ned og amme, du kan give ham masser af nærhed og tæt kontakt samtidig med at du fjerner brystet. Du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, så han stadig lulles videre i søvnen, men så det er brystet, der fjernes mere og mere.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og at det samtidig giver lidt forståelse for, hvad der sker hos jer - og hvorfor du kan synes det er særlig svært og at jeres situation måske ikke helt ligner de andre i mødregruppens…
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske