Svar: Svær at putte om dagen

8. august 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Susanne

Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og det første jeg tænker er, at Nanna lyder til at være en lille og meget opmærksom pige. Hun kikker meget, følger rigtig meget med i hvad der sker omkring hende og hun har sandsynligvis brug for at blive skærmet lidt ekstra, når hun skal sove. Det er helt okay og helt naturligt.

Du skal prøve at lægge mærke til hendes signaler. Det kan være svært, især når hun kikker så meget og er så meget på, så viser hun ikke så tydelige træthedssignaler og bliver måske nogle gange overtræt og derfor ked af det. Andre gange skal hun ikke puttes fordi hun gaber, men i stedet aktiveres lidt ekstra - for så er hun måske ikke træt, men gaber fordi hun keder sig lidt og har brug for at I pludrer, leger lidt, går lidt rundt med hende osv.

Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.

Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.

Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.

Døsig: Her er hun træt og har brug for at blive puttet. (Signalerne på døsighed kan du også se lige der, hvor hun er ved at vågne op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn og du rammer det tidspunkt, hvor hun bedst kan overgive sig til søvnen.

Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det som om at du nogle gange putte hende for tidligt. Det lyder som om at du forsøger at putte hende, når hun er i stille eller aktiv årvågenhedsstadiet og det er vigtigt, at du først putter hende, når hun tydeligt viser behov for træthed. Og så igen - måske sender hun lidt utydelige signaler.

Det kan være en god idé at du derfor også kikker lidt på klokken og du skal regne med at hun ikke kan være vågen i mere end 2 timer af gangen. Når hun har været vågen ...

Annonce

... i små to timer, så skal hun skiftes og ammes og så skal hun puttes. Nogle gange vil hun måske kun kunne være vågen i en time, andre gange i 2.5 time, men det er deromkring.

Det er vigtigt at hun får mælk som en naturlig del af sit putteritual. Det er godt at være opmærksom på at hun skal være mæt når hun skal sove og at hun således altid skal ammes inden hun puttes. Mælken sikrer for det første at hun kan sove længere, før hun vågner og har brug for mælk igen og derudover vil det at du ammer hende naturligt berolige og skærme og være med til at lulle hende i søvn. Og ja - det er helt okay at du ammer hende i søvn, med den alder hun har.

Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Lad hende spise hos dig og prøv så at lægge hende fra dig, når du kan se at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun må gerne være svøbt, hvis det ikke bliver for varmt. Du kan erstatte brystet med en sut, det kan hjælpe mælken lidt på vej igennem systemet og put hende så stille og roligt fra din favn ned, hvor hun skal sove. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.

Puttes hun i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, puttes hun i barnevognen, så tril den lidt. Puttes hun i slyngevugge, så vug hende. Du må gerne på den måde lulle hende i søvn med lidt vuggende bevægelser, det er helt okay.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du må også gerne med den alder hun har nu indføre sut, en putteklud, en måde du kærtegner hende på og som sagt svøbe hende i et tyndt svøb. Det at indføre små faste ritualer vil være rigtig godt med den alder hun har, fordi det på sigt vil blive genkendeligt og tryghedsgivende for hende. Hun bliver forberedt på hvad der nu skal ske og vil derved bedre kunne overgive sig til søvnen og også sove godt.

Du fortæller at hun gylper meget og du må gerne elevere hendes hovedgærde, så hun sover lidt højere med hovedet. Det kan også være en god idé at drøfte hendes gylpen med lægen - det er vigtigt at finde ud af hvorfor hun gylper og om hun vil have glæde af behandling.

Det er en god idé at du triller hende en tur dagligt i barnevognen eller at du lægger dig med hende, for på den måde at holde hende sovende og vænne hende til at sove lidt længere lure i løbet af dagen. Dette vil afkorte hendes nattesøvn, så hun ikke går til ro for natten allerede kl 18, men måske først kl 20 eller senere. Men det vil være helt naturligt for hendes alder at natten ikke er særligt lang:)

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre og vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om søvn i forskellige aldre, hvad du kan forvente, hvad du kan arbejde med osv.

Fortsat held og lykke med hende og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor