Svar: Svær at få til at sove - 8 uger dreng
20. juli 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev, velkommen til og stort tillykke med den lille dreng :)
Jeg er helt enig med jer i, at jeres dreng ikke skal være vågen i op til 6 timer af gangen og at 3 timers søvn i løbet af dagen er for lidt. Jeg kan derfor sagtens forstå at I er frustrerede. I lyder til at være meget opmærksomme, nærværende og omsorgsfulde forældre og som I selv skriver, så er det tydeligt en helt anden dreng I har, når han en gang imellem får sovet godt i løbet af dagen. Det er altså mere dagssøvn, som I lige nu skal arbejde på - helt rigtigt set :)
Det kan være en god idé at amme ham af to omgang (mellem hver lur) i løbet af dagen. Når han en sjælden gang tager en lidt længere lur, så vil han naturligt have brug for brystet, når han vågner. Herefter skal han så leges med, I skal pludre osv. og så skal han skiftes og før han så puttes til næste lur, så skal han ammes igen - fra modsatte bryst. Næste gang han så vågner, så skal du lægge ham til det bryst, hvor du stoppede sidst og igen lege med ham, pludre, skifte ham osv. og amme ham fra modsatte bryst, før han så puttes igen.
Det kan også være en god idé at amme ham af to omgang ved et måltid. Det vil sige, at du kan amme ham fra det ene bryst f.eks. i den traditionelle stilling. Når han har spist effektivt og længe der, så kan du skifte ham, så han vågner op til dåd og lægge ham til samme bryst igen, men nu i tvillingestilingen. På den måde hjælper du ham til at blive fyldt lidt ekstra op og han får samtidig den lidt federe mælk med ud.
Det er sådan at din mælk består af flere dele. Den første mælk som kommer er vandholdig og den slukker tørsten. Den ligner lidt skummetmælk i konsistensen. Den næste del af mælken er tykkere og mere hvid og ligner lidt letmælk i konsistensen, det er den egentlige mad. Og tilsidst kommer så fløden. Når du malker ud, så vil du kunne se, at fløden lægger sig øverst i flasken, som et lidt fedtet lag:)
Det er vigtigt at du ammer fra et bryst af gangen og at du hjælper din dreng med at få den lidt federe mælk med ud. Og det er rigtig fint, at du forsøger at holde ham igang ved at nusse ham i håret, trykke ham under fødderne osv. Men det kan være rigtig godt, at lægge en skiftning ind undervejs i amningen og at amme med forskellige ammestillinger, fordi han så stimulerer og tømmer brystet bedre.
Det lyder ikke som om at du mangler mælk og en vægtøgning på 300 gram lyder super flot. MEN - lige nu dier jeres dreng rigtig meget om natten og mindre om dagen og det er denne rytme, jeg tænker I skal prøve at lave om på, så han fyldes mere op i dagtimerne og derfor ikke behøver søge brystet helt så hyppigt natten igennem.
Samtidig vil den lidt federe mælk give mere ro i maven og mere mæthedsfølelse og han vil således kunne sove lidt længere lure, før han vågner og melder sig igen, fordi han er sulten eller tørstig.
Når det er sagt, så er han naturligt også påvirket af det noget varmere vejr, som vi har i øjeblikket og han kan derfor godt søge brystet lidt hyppigere og die kortvarigt, fordi han netop har brug for lidt mere tørstslukkende mælk og den fleksibilitet skal naturligvis være der.
Han har naturligt brug for jeres nærhed og tætte kontakt, når han skal sove og sover bedst, hvis du sover tæt med ham eller hvis han kan ligge hos far, på fars brystkasse. Og I skal endelig give ham al den nærhed og kontakt han behøver - det kommer aldrig galt igen og I skal ikke være bange for om I giver ham dårlige vaner eller forkæler ham for meget. Far skal nyde at have jeres dreng liggende på sin brystkasse, det er guld værd og det er så kort tid, at I har denne mulighed:)
Lige nu er det vigtigste at hjælpe ham med at sove længere lure i løbet af dagen, så hans indre ur stille og roligt instiller sig på dette og på den måde bliver en naturlig rytme for ham på sigt. I skal altså lige nu ikke tænke så meget over, hvordan I får ham til at sove længere, men blot gøre det, som I fornemmer vil virke bedst.
Det er naturligt meget svært for jeres dreng at blive flyttet og jeg synes at I lige nu skal forsøge at undgå dette. Hvis du om dagen kan amme ham i din seng, så lad ham falde i søvn der og prøv også selv at få lidt hvile. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ud af sengen, men han må gerne blive ammet og falde i søvn og I kan blive liggende. Måske vil han vise tegn på at ville vågne op efter 20-25 minutter, her kan du så være parat med brystet og amme ham igen - og herefter vil han så sandsynligvis kunne tage et længere søvnstræk i din seng. Hvor du så godt må rejse dig og lave andre ting, når blot du sikrer dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Det er også rigtig fint at I forsøger at gå en tur med barnevognen dagligt, så han lærer at sove her. Du kan igen amme ham, skifte ham, amme ham og derefter putte ham og trille ham en tur, for på den måde at holde ham sovende. Da han nogle gange suppleres med en flaske, må han gerne få denne i barnevognen, hvis det kan hjælpe ham til at falde til ro og komme endeligt ind i søvnen. Igen skal I lige nu gøre det, som I fornemmer vil hjælpe ham bedst muligt.
Jo bedre han sover om dagen, jo mindre overtræt vil han naturligt blive om aftenen og jo mere ro vil der naturligt komme i jeres lille familie. Hvis han alligevel bliver overtræt en aften og bare er ked af det og svær at trøste, så må I forsøge jer frem. Nogle gange hjælper det at lægge sig med ham i dobbeltsengen og amme ham der. Andre gange at putte ham i barnevognen og trille en aftentur. Atter andre gange at du går rundt med ham imens du ammer ham (ja det er utroligt, hvad man kan). Og nogle gange hjælper det at far går med ham.
Når han er overtræt og ked af det, så kan det være en fordel at bære ham sådan at han ligger med maven på jeres underarm og ansigtet drejet væk fra jer. Når han er overtræt, så vil han ikke kunne kapere, hvis I kikker for meget på ham, snakker for meget med ham og inviterer til kontakt. Derfor vil det hjælpe ham, at gå rundt med ham hvor han ligger på maven og kikker væk. Samtidig gør det at han ligger på maven på jeres arm og I går rundt med ham ofte, at han slapper mere af i kroppen og bedre finder ro. I kan synge samme sang igen og igen imens I går rundt. I kan også sætte lidt musik på, som I bevæger jer til - samme melodi igen og igen, som tilsidst vil blive genkendelig og give ro.
I skal sørge for at der er køligt i soveværelset. Prøv at åbne vinduet og få frisk luft ind i rummet i løbet af dagen samtidig med at I har gardin trukket for, så vil han bedre kunne sove. Det er også vigtigt at han ikke ligger med for meget tøj og for tyk en dyne - hvis han har det meget varmt om natten, vil han naturligt blive mere tørstig og søge brystet ekstra meget. Men indtaget skal ske om dagen, så han ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om natten.
Han bør ikke være vågen i mere end 2 timer af gangen om dagen. Hvis han ikke selv viser tegn på træthed, så må I kikke på klokken og putte ham mere efter hvad klokken viser, end hvad signaler han sender - nogle børn bliver overtrætte, fordi de er rigtigt svære at aflæse. De vil så gerne følge med i alt og ligger og kikker, observerer og er rigtig meget på og så bliver det pludselig bare for meget for dem. Hvis han er en meget vågen og meget opmærksom dreng, så kan det derfor være nødvendigt, at I hjælper ham med at koble fra og putte ham, når I mener at det er tid og hvor han ikke nødvendigvis signalerer behov, men faktisk godt kan have behovet alligevel:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke med ham og fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske