Brev:
Svær at få til at sove - 8 uger dreng
20. juli 2014
Alder:
2 mdr.
Svær at få til at sove - 8 uger dreng
Kære Helen
Vi har fulgt med i brevkassen og har læst dine bøger omkring barnets udvikling samt søvn, men har nu brug for et mere personligt råd.
Vi har en dejlig dreng på 8 uger hvor vi de sidste 4 uger har haft tiltagende problemer med at få ham til at sove lur om dagen samt finde ro om aftenen.
Han vejede 3500 g ved fødselen men tabte sig til 3100 g pga. infektion hos mor der gjorde at det tog 6 dage før mælken løb til samt lettere gulsot. Han fuldammes nu og er kommet godt efter det med vægten og vejer nu ca. 5.8 kg. Han har taget ca. 300 g på hver uge de sidste 3 uger, så vi har ikke fornemmelsen af at det er sult som er årsagen til vores problemer.
Han har stadig hyppigt afførring ca. 6-8 gange dagligt (ca. 2 gange om natten), som er gul og grynet og tunge tissebleer. Han er meget aktiv, nysgerrig og glad dreng det meste af tiden. Han pludrer meget, kan ligge selv på aktivitetstæppe, griber ud efter ting, kan holde hovedet når han ligger på maven og smiler ofte så vi føler at han er fint med udviklingsmæssigt. Han er stadig så lille at vi ikke forventer at der er nogen specifik rytme endnu og at han stadig har brug for støtte til at falde i søvn, men ofte er vi langt fra de ca. 15-16 timer søvn som er gennemsnittet. De få dage hvor han får sovet godt om dagen samt tidlig aften er han end hel anden baby end de dage som der desværre er flest af hvor han bliver pylret og overtræt.
Om dagen sover han enten i sin lift eller i vores seng mens han om natten sover i sin bedside crib.
Den sidste uge er han begyndt at sove en længere lur på 1.5-2.5 time om formiddagen sammen med mig i vores seng. Han falder ofte i søvn ved amning, men så snart at han bliver lagt i liften går der ofte 5-10 min hvorefter han vågner og enten ligger med store øjne og kigger eller bliver ked af det. Det hjælper hvis han sover sammen med mig, hvor jeg kan berolige ham hvis han vågner op.
Han er ikke glad for sut så den kan ikke rigtig bruges til at berolige han eller få ham til at sove videre hvis han vågner op i liften.
Resten af dagen er det svært at få til sove nogen længere lur. Hvis jeg går med ham i barnevognen går der som regel 10 min får han overgiver sig til søvnen efter at have brokket sig lidt. Oftest sover han kun 30-45 min selvom vi stadig er ude og gå og begynder ofte at græde. Ellers vågner han så snart vi er inde i lejligheden og kun meget sjældent kan jeg få ham til at sove videre i barnevognen på altanen. Jeg har forsøgt både at forkorte og forlænge turene uden effekt. De få gange hvor han sover videre i vognen tager han gerne 1.5-2.5 time. Hvis jeg forsøger at lægge ham derhjemme i barnevognen uden gåtur er det ofte en lang kamp, der ender med at han efter 1 times forsøg begynder at græde og vi ender næsten med at han skal ammes igen fordi han er blevet sulten.
Han ammes altid inden jeg prøver at lægge ham og puttes med nusseklud og trilles herefter lidt.
Har forsøgt med sut, kærtegn, trille vogn osv. uden at det har den store effekt.
Han kan godt sove på far´s mave om eftermiddagen, men det er en lidt uholdbar løsning i længden. Igen vågner han hvis vi ligger ham i liften trods at vi sidder ved siden af og prøver at støtte ham i at sove videre når vi kan se at han er ved at vågne efter få minutter. Ofte sover han således ikke mere end max. 3 timer i løbet af dagen.
Om aftenen er det som regel fuldstændigt umuligt at få ham til at falde til ro og sove mere end 10-15 min. Det starter som regel ved 18-19 tiden efter at han har været vågen fra mellem kl 15.30-17.00 tiden. Han er dødtræt, klør sig i øjnene, gaber og har alle tegn på at han er træt, men igen vågner han så snart vi prøver at lægge ham i liften. Hvis det endelig lykkes at få ham til at sove er det ikke mere end max 20-30 min. Vi har hørt at de ofte er urolige om aftenen, men synes at det er alt for lang tid for en så lille baby at holde sig vågen i op til 6 timer.
Til sidst er han overtræt og ulykkelig og kan knap koncentrer sig om at blive ammet.
Vi har fast putteritual om aften med bad, nattøj på, ammes, får flaske, skiftes og ammes igen og puttes med nusseklud.
Vi forsøger at starte med at putte ham så snart vi kan se, at han ikke får taget en lur om aftenen, men der går ofte alligevel op til 1.5-2 timer med amning, udpumpet mælk på flaske (gives fordi han ofte er så træt at han sjatspiser), skiftning osv før han sover mellem kl. 21-22.30.
Vi har prøvet synes jeg næsten alt for at hjælpe ham til at sove mellem eftermiddag og sen aften. Slyngevugge, at svøbe ham, sidde i mørkt soveværelse og amme, vugge ham, sut, trille en tur med barnevognen osv. Vi forsøger med minimale stimuli, ingen tændt fjernsyn eller radio og vi er sjældent ude da han så ofte blive overtræt og ked af det om aftenen.
Om natten sover han max 3-4 timer i streg og det længste stræk er ofte det første. Herefter ammes han og skiftes da han næsten altid har afføring. Han spiser godt de første 10 min men herefter falder han i søvn og trods skiftning spiser han kun et par minutter fra det andet bryst før han igen sover. Prøver at trykke ham under fødderne, nusse på ryg osv men han sover alligevel. Herefter sover han max 2 timer i streg resten af natten og ammes som regel 3-5 gange inden vi står op ved 7-7.30 tiden.
Føler at han sjatspiser meget om natten hvilket gør at han ofte vågner igen efter 1-1.5 time og igen melder sig.
Vi har ingen forventning om at han kan sove igennem da han stadig kun er 8 uger, men jeg efterhånden noget tyndslidt pga. hyppige vækninger samt det at han ofte sover så dårligt om dagen således at jeg ikke selv har mulighed for at hvile mig. De dage hvor han får sovet godt i løbet af dagen og tidlig aften (5-6 timer i alt) er han fuldstændig en anden baby, glad, veltilpas og en ren fornøjelse.
Håber at du kan hjælpe med os med et godt råd vedr:
1) hvordan støtter vi ham i at sove bedre om dagen
2) hele aften situationen hvor han bliver overtræt og pylret.
3) nogen råd til hvordan jeg kan få ham til ikke at sjatspise om natten, så han evt. kan tage lidt længere stræk inden han melder sig.
Mange hilsner
Christina