Svar: Reaktion på indlæggelse
9. juli 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Fie
Tak for dit brev :)
Hold da op, hvor har I været meget igennem med jeres lille datter - det er virkelig synd for hende, at den ene sygdom har afløst den anden, og jeg kan godt forstå hun reagerer - selvom det er rigtig hårdt, så prøv at se det som et sundhedstegn, at hun lige nu reagerer og især reagerer med at sove ekstra dårligt…
Jeg tilbyder desværre ikke private forløb, men rådgiver "kun" via brevkassen og jeg ved ikke hvem jeg næsten skal henvise dig til. Der er forskellige muligheder, som du også har søgt dig frem til og flere har efterhånden taget uddannelse som "søvncoach", så du er nødt til at søge dig lidt frem på nettet… du kan også kontakte scansleep og høre, om de vil kunne hjælpe jer.
Når det er sagt, så tænker jeg dog, at præcist som du selv skriver, så er kærlighed, nærvær, omsorg osv. rigtig vigtigt og at tiden et eller andet sted må arbejde for jer. Og det tager tid - ikke uger, men måneder.
Kroppen husker - det betyder at selvom hun er så lille som hun er, så vil hun have en kropslig erfaring med sig - en erfaring som handler om at det at sove er forbundet med ubehag, smerter, at blive vækket osv. Og der skal ikke ret meget uro til, før hun vil mærke dette igen. Får hun en lille smule ondt f.eks. på grund af tænder, så vil det hos hende godt kunne virke ekstra hårdt, fordi hun har en erfaring med sig om at blive vækket af smerter - og hun skelner ikke mellem om det gør ond i halsen, i ørerne, øjnene eller i en tand, det gør bare ondt. Din opgave er her at give hende trygheden, roen, nærheden igen og igen, så hun stille og roligt begynder at fornemme at det at sove, faktisk er helt okay igen.
Sender dig et stort knus med på vejen!
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske