Svar: Reaktion på indlæggelse

9. juli 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Fie

Tak for dit brev :)

Hold da op, hvor har I været meget igennem med jeres lille datter - det er virkelig synd for hende, at den ene sygdom har afløst den anden, og jeg kan godt forstå hun reagerer - selvom det er rigtig hårdt, så prøv at se det som et sundhedstegn, at hun lige nu reagerer og især reagerer med at sove ekstra dårligt…

Jeg tilbyder desværre ikke private forløb, men rådgiver "kun" via brevkassen og jeg ved ikke hvem jeg næsten skal henvise dig til. Der er forskellige muligheder, som du også har søgt dig frem til og flere har efterhånden taget uddannelse som "søvncoach", så du er nødt til at søge dig lidt frem på nettet… du kan også kontakte scansleep og høre, om de vil kunne hjælpe jer.

Når det er sagt, så tænker jeg dog, at præcist som du selv skriver, så er kærlighed, nærvær, omsorg osv. rigtig vigtigt og at tiden ...

Annonce

... et eller andet sted må arbejde for jer. Og det tager tid - ikke uger, men måneder.

Kroppen husker - det betyder at selvom hun er så lille som hun er, så vil hun have en kropslig erfaring med sig - en erfaring som handler om at det at sove er forbundet med ubehag, smerter, at blive vækket osv. Og der skal ikke ret meget uro til, før hun vil mærke dette igen. Får hun en lille smule ondt f.eks. på grund af tænder, så vil det hos hende godt kunne virke ekstra hårdt, fordi hun har en erfaring med sig om at blive vækket af smerter - og hun skelner ikke mellem om det gør ond i halsen, i ørerne, øjnene eller i en tand, det gør bare ondt. Din opgave er her at give hende trygheden, roen, nærheden igen og igen, så hun stille og roligt begynder at fornemme at det at sove, faktisk er helt okay igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sender dig et stort knus med på vejen!

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder