Svar: Få baby til at sove igennem - 8 mdr.
4. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Hej Katrine
Tak for dit brev :)
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at jeres dreng får mad og væske nok hele dagen igennem. Derfor er det rigtig vigtigt at du forsøger at følge den dagsplan jeg har sendt dig. Han skal have mange små måltider hele dagen igennem og drikke vand af kop.
Når og hvis han søger brystet, så tilbud ham lidt vand at drikke, lidt at spise, så han på den måde afledes og lære at slukke sit behov for væske af en kop og sit behov for mad med rigtig mad og mindre mælk.
De tre amninger, som jeg anbefaler i denne alder ligger ofte hensigtsmæssigt inden middagslur, aften og sen aften - det vil sige omkring kl 13, 20 og 24. Og det betyder at fra ca midnat og til næste dag behøver han ikke mælk - hvis han ikke melder sig selv til amning omkring midnat, kan du dog sagtens lade ham sove og så lægge ham til, når han viser behov, det er måske så kl 01 eller måske senere på natten og det er også helt okay - her skal du gøre, som du skønner vil fungere bedst.
Det lyder som om at jeres dreng af afhængig af brystet for at sove. Han er afhængig af at have brystet i munden, for at kunne overgive sig til søvnen - og lige nu skal han først lære at sove uden brystet om dagen - altså før formiddagsluren. Derudover skal du om dagen arbejde på at han bliver puttet til sin middagslur uden brystet. Han skal stadig ammes, men brystet skal fjernes fra munden på ham, før han sover helt. Og i stedet skal du forsøge at lulle ham i søvn med dine hænder, kærtegn, nærhed. Du kan også prøve at give ham en sut og en sutteklud, der dufter lidt af dig, men så han stille og roligt lærer at sove uden at være i din favn og uden brystet.
Nogle gange er man nødt til at tage det i etaper - så han først lærer at sove uden brystet og derefter lære at sove uden at være i din favn. Andre gange kan det være en hjælp at far tager over - far kan give samme nærhed, tætte fysiske kontakt og ro, men kan af gode grunde ikke amme… Hvis du ikke føler at du kan trappe amningen ned og han søger brystet igen og igen, så kan far altså nogle gange have held med at tage over.
Det er her vigtigt at du sørger for at han har fået sit behov for mælk og mad tilstrækkeligt dækket, så han med sikkerhed ikke søger brystet fordi han er sulten og tørstig, men fordi det er tryghed - netop fordi trygheden kan far også give. Det betyder at du om aftenen skal sikre dig, at han får aftensmad f.eks. kl 18, herefter kommer han i bad, så tilbydes han en godnatgrød i køkkenet kl 19.30-19.45, så får han børstet tænder og I går i soveværelset, hvor du så ammer ham og putter ham. Sen aften eller først på natten, alt efter om han melder sig selv, så lægger du ham til brystet. Du må gerne amme fra begge bryster og derefter skal han så puttes og sove videre - og far tager så over. Så når og hvis jeres dreng vågner og virker søgende, så giver far ham nærhed og tæt kontakt, men ingen mælk.
Den tidlige morgenamning skal han således ikke længere have, når jeg nogle gange skriver at han kan få den, så er det som en del af udtrapningen af amningerne - at du f.eks. kan lade ham springe amningen over kl 03, men kl 05 søger han igen og har brug for brystet, så her ammer du så kortvarigt, men stille og roligt skal han heller ikke have denne amning. De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for fire amninger i døgnet som ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften, men med den alder jeres dreng har nu, vil det altså være fint at springe morgenamningen over. Det giver også større mulighed for at han spiser en god portion morgengrød og dermed bliver fyldt ekstra op hele dagen igennem, lige fra dagen starter.
Hvis han vågner omkring kl 7 skal han ikke ammes - her skal I stå op og starte dagen med grød. Du skal altså udnytte, hvis I nogle dage kan stå op og derved springe amningen over i stedet for at blive liggende og kæmpe omkring brystet og dagen så starter med gråd og frustration.
Hvis I beslutter jer for at far skal tage over, så skal I indstille jer på at det vil tage lidt tid og at du måske skal sove i et andet rum, så jeres dreng ikke kan se dig eller dufte din mælk…
Det er korrekt at nogle børn bliver forvirrede over at de nogle gange må ammes og andre gange ikke må. Jeres dreng kender jo ikke klokken og forstår ikke bevæggrundende for at I vælger som I gør. Han føler blot behov for brystet og bliver naturligt ked af det, når I ikke giver ham det, som han søger. Derfor er jeg også tilhænger af at man netop forsøger at trappe mængden af mælk ud, så han stille og roligt vænnes til ikke at behøve mælk om natten og at man samtidig sætter noget andet i stedet, så han ikke fra den ene dag skal have fjernet brystet, som er det mest trygge og nære han kender, men så han stille og roligt lærer at man kan falde i søvn på en ligeså tryg og dejlig måde, også uden brystet.
Og ja - det er naturligvis vigtigt at I tager det roligt og signalerer ro og overblik, så han mærker at I har helt styr på det. Når han mærker at han ikke kan få brystet og bliver ked af det, så er det vigtigt at I kan rumme den følelse - at det er naturligt at han savner brystet, men at I jo stadig giver ham tryghed og nærhed.
Hvis I vælger at far skal tage over, så skal I give det 3 nætter, hvor mor ammer aften og sen aften og far så tager over derefter og sover sammen med jeres dreng og mor sover et andet sted. I vil sandsynligvis ikke opleve at jeres dreng sover igennem efter 3 nætter, men far vil højst sandsynligt kunne fornemme, at jeres dreng lettere falder til ro og lader sig trøste af far og derfor begynder at kunne undvære brystet bedre, begynder at finde ud af at der også findes en anden god måde at blive trøstet og finde ro på.
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske