Svar: Vågner hurtigt efter putning
3. juli 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at jeres lillesøster har været god til at sove om natten, og det er flot og helt ud over det normale, at hun har kunne sove igennem fra hun var ganske lille og ofte har sovet fra kl ca 21-07 - super, dejligt, skønt! Men ingen garanti for at det fortsætter, for der sker nogle andre ting nu :) Det gode er dog, at I har rigtig gode søvnvaner at bygge på og det er guld værd.
Det er sådan at jeres datter naturligt vil have brug for mælk på ydertidspunkterne - det bethøver ikke være midt nat, men det vil være et reelt behov at hun får mælk f.eks. sen aften og tidlig morgen, med den alder hun har. Hendes behov for mælk/væske er stadig stort - hun vil højst sandsynligt have brug for ca 1000 ml mælk i døgnet og netop i takt med at hendes indtag af skemad stiger, så vil hendes indtag af mælk i løbet af dagen naturligt nedsættes - og derfor er det et reelt behov for mælk/væske at få bryst sen aften og tidlig morgen. At sove igennem, når man er 6-7 måneder gammel betyder at kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05…
Ud fra din dagsplan, så ammes din datter fire gange i døgnet og nogle gange måske en ekstra tår i løbet af natten, fordi hun lige nu vågner og virker søgende. Det er måske nok lige i underkanten. De fleste børn er 7 måneder før de kan nøjes med fire amninger i døgnet.
Du skriver at du oplever at hun nogle gange gylper og det lyder som om at hun spiser ret godt … Du skal derfor prøve at finde balancen mellem at sikre hende skemad og samtidig styre hvor store mængder skemad hun får. Det betyder at du måske kun skal give hende 1 dl. grød eller mos, følge efter med vand, og give mælk inden lur - end at give hende f.eks 1.5 dl. skemad og hun så ikke drikker mælk nok eller afviser brystet. For hvis hun ikke får mælk/væske nok hele dagen igennem, så vil hun naturligt søge det om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur (denne amning vil ofte blive trappet ud i 7 måneders alderen, men lige nu kan hun godt have brug for den)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og tager som nu måske en lille powernap, og måske springes den nogle dage over.
Aften 18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten ca kl 20-21. Tidspunktet varierer efter hvorvidt hun har sovet to eller tre lure i løbet af dagen.
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover videre
Som du kan se så følger denne dagsplan den plan I allerede har, men jeg har indført lidt flere amninger. Sen aften kan du prøve at lægge hende til og se om hun vil tage fra og die i søvne, før du selv går i seng. Du kan også vælge at lægge hende til, hvis og når hun vågner af sig selv f.eks. omkring kl 01. Dette måltid kaldes også for et drømmemåltid og de fleste børn vil trives med dette til de er 1 år. De to amninger som børn naturligt har behov for i 10-12 måneders alderen vil ofte ligge rigtig godt aften og sen aften.
Når du ammer hende sen aften, så kan du være heldig at du undgå opvågningen midt nat, som lige nu naturligt er lidt hård for jer begge. Det vil sige at opvågningen kl 03 måske kan springes over. I stedet vil hun så måske begynde at sove lettere, virke urolig og søgende tidlig morgen kl 05/06, hvor du så kan tage hende over til dig, amme hende igen og sove videre - og så er I klar til at starte dagen som nu omkring kl 7 og starte dagen med grød i stedet for amning:)
Det at din datter er begyndt at bide dig, kradse dig, skubbe til brystet osv, når du ammer kan godt være tegn på at hun arbejder ekstra for mælken og at din mælkeproduktion måske skal sættes lidt op. Det vil her hjælpe at du ammer hende et par gange ekstra i løbet af dagen (jf, min plan), fordi hyppigheden af amning øger din mælkemængde. Og du vil efter et par døgn måske mærke, at hendes amninger igen bliver mere rolige og at hun spiser mere koncentreret.
Du må gerne amme hende i søvn - så længe hun ammes, falder i søvn og derefter sover videre og er i stand til at komme videre i søvnen uden at få bryst, komme op og skulle vugges, så er det ikke noget problem at amme hende i søvn.
Med hensyn til tænderne, så skal de naturligvis børstes, når de kommer. Men du kan godt børste dem først og så amme bagefter. Hvis tænderne er rene, så vil mælkesukkeret ikke kunne sætte sig fast på dem på samme måde.
Med hensyn til hendes korte opvågning efter 20 minutter, så kan du ofte komme omkring dette ved at amme hende af to omgange. Det vil sige at du ammer hende, skifter hende og derefter amme hende igen - og først der skal hun så puttes.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske