Brev:
Vågner hurtigt efter putning
3. juli 2014
Alder:
6 mdr.
Vågner hurtigt efter putning
Hej Helen, så må jeg henvende mig igen :)
Min datter er blevet 6 måneder og hun har fra starten sovet rigtig godt hele dagen. Der er dog det men at hun altid først kan puttes efter 20 og det helt store problem er så at hun 9 ud af 10 gange vågner 30-40 minutter efter putning og så skal jeg lige ind og have hende op, ae og så ned i seng igen. Det undrer mig da hun ellers plejer at sove upåklageligt resten af natten (de sidste par uger har hun dog vågnet kl. 00.40 eller 3.30).
Jeg tænker derfor på om der er noget jeg gør der betyder at hun vågner efter den første cyklus?
OG om det er noget med alderen der gør at hun er begyndt at vågne midt om natten hvor hun før sov fra 21-07.30 (fra hun var 1 måned gammel).
Dagsrytmen er som følger:
Vågner (lige for tiden) 5.30 og bliver ammet lidt ( hun virker ikke så interesseret men lægger sig hurtigt til at sove igen)
6.45 står op
7.00 ammes
8.30 - 8.45 grød med frugtmos
9.15-11.00 formiddagslur
11.30-12.00 kartofler med grøntsager evt. lidt kød
12.30 ammes
13.15 - 14.30 sover middagslur
15.30 ammes
17.00-17.40 sover igen
18.30-19.00 kartofler med grøntsager og kød/fisk
20.30 ammes - falder i søvn og puttes i seng
21.00 sover
21.40 vågner kort op
nogle dage vågner hun 00.40 og kan trøstes hurtigt. Andre dage vågner hun først 3.30 men kan først falde til ro når hun er blevet lagt til hvor hun så ikke rigtig spiser noget men bare lægger sig til at sove og så kan hun puttes i seng igen.
Jeg tænker derfor også på om hun får nok at spise eftersom hun vågner om natten nu? Jeg føler bare ikke at hun kan spise så meget mere til aften uden at hun gylper det meste op igen.
Hun er dog også begyndt at bide og kradse meget når hun ammes - tænder på vej eller måske bare svært ved at koncentrere sig?
Og ja, jeg ammer hende jo stadig i søvn da der ikke er kommet tænder endnu og derfor er vi ikke begyndt på tandbørstningen, men det er måske ved at være tid? Jeg kan bare ikke helt se hvornår hun så skal ammes sidste gang inden putning da hun ALTID falder i søvn om aftenen når jeg ammer hende da hun så har været vågen en del timer - det kan bare ikke lade sig gøre før da jeg også har 2 andre der skal puttes.
Hun sover forresten stadig i soveværelset - nu i tremmeseng. Hun skal efter planen flytte ind på storesøsters værelse om et par måneder hvor vi forhåbentlig har styr på begge pigers søvnrutiner.
Håber du kan finde hoved og hale i det, og på forhånd tak :)