Vågner hurtigt efter putning

3. juli 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vågner hurtigt efter putning

Hej Helen, så må jeg henvende mig igen :)

Min datter er blevet 6 måneder og hun har fra starten sovet rigtig godt hele dagen. Der er dog det men at hun altid først kan puttes efter 20 og det helt store problem er så at hun 9 ud af 10 gange vågner 30-40 minutter efter putning og så skal jeg lige ind og have hende op, ae og så ned i seng igen. Det undrer mig da hun ellers plejer at sove upåklageligt resten af natten (de sidste par uger har hun dog vågnet kl. 00.40 eller 3.30).

Jeg tænker derfor på om der er noget jeg gør der betyder at hun vågner efter den første cyklus?
OG om det er noget med alderen der gør at hun er begyndt at vågne midt om natten hvor hun før sov fra 21-07.30 (fra hun var 1 måned gammel).

Dagsrytmen er som følger:

Vågner (lige for tiden) 5.30 og bliver ammet lidt ( hun virker ikke så interesseret men lægger sig hurtigt til at sove igen)

6.45 står op

7.00 ammes

8.30 - 8.45 grød med frugtmos

9.15-11.00 formiddagslur

11.30-12.00 kartofler med grøntsager evt. lidt kød

12.30 ammes

13.15 - 14.30 sover middagslur

15.30 ammes

17.00-17.40 sover igen

18.30-19.00 kartofler med grøntsager og kød/fisk

20.30 ammes - falder i søvn og puttes i seng

21.00 sover

Annonce

... vågner kort op

nogle dage vågner hun 00.40 og kan trøstes hurtigt. Andre dage vågner hun først 3.30 men kan først falde til ro når hun er blevet lagt til hvor hun så ikke rigtig spiser noget men bare lægger sig til at sove og så kan hun puttes i seng igen.

Jeg tænker derfor også på om hun får nok at spise eftersom hun vågner om natten nu? Jeg føler bare ikke at hun kan spise så meget mere til aften uden at hun gylper det meste op igen.

Hun er dog også begyndt at bide og kradse meget når hun ammes - tænder på vej eller måske bare svært ved at koncentrere sig?

Og ja, jeg ammer hende jo stadig i søvn da der ikke er kommet tænder endnu og derfor er vi ikke begyndt på tandbørstningen, men det er måske ved at være tid? Jeg kan bare ikke helt se hvornår hun så skal ammes sidste gang inden putning da hun ALTID falder i søvn om aftenen når jeg ammer hende da hun så har været vågen en del timer - det kan bare ikke lade sig gøre før da jeg også har 2 andre der skal puttes.

Hun sover forresten stadig i soveværelset - nu i tremmeseng. Hun skal efter planen flytte ind på storesøsters værelse om et par måneder hvor vi forhåbentlig har styr på begge pigers søvnrutiner.

Håber du kan finde hoved og hale i det, og på forhånd tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder