Svar: På tide at middagsluren droppes?

2. juli 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Og tak for din fine beskrivelse af jeres datter og jeres hverdag. Det giver et fint overblik over, den udfordring I har.

Det handler hos jer om variation i jeres datters rytme. Det er hos jer sådan, at hun onsdag, lørdag og søndag, vågner af sig selv om morgenen. Ofte vågner hun mellem kl 7 og 8 (om onsdagen lidt før) og hun springer middagsluren over og puttes uden problemer til natten ca kl 20. Hun sover altså samlet præcist det hun har brug for - 12-12.5 time i døgnet og trives naturligt med dette.

Men mandag, tirsdag, torsdag og fredag bliver hun vækket om morgenen. Hun kommer op, når klokken er ca 6.15-6.30 og hun er rigtig træt her. Hun er næsten ikke til at vække, græder, er ked af det og tydeligt uoplagt. Det er helt tydeligt at hun har brug for at sove længere om morgenen. Og netop fordi hun kommer op, før hun egentlig er klar, og ikke vågner af sig selv, udhvilet og frisk og klar til at starte dagen - ja så har hun naturligt brug for at sove til middag. Og i vuggestuen oplever de en træt pige, som de naturligt er nødt til at give en middagslur, fordi hun tydeligt har brug for det - og det skal de naturligt gøre.

Det bedste i jeres situation ville være, hvis jeres datter kunne få lov til at vågne af sig selv hver morgen og først komme i vuggestue derefter. Så ville hun have meget mere overskud til dagen og til at lege og pædagogerne ville opleve hende langt mere udhvilet og glad og ville naturligt kunne fornemme, at hun her ikke havde brug for middagslur. Men sådan er situationen ikke og jeres datter skal naturligvis have sin søvn.

Løsningen er ikke at fjerne hendes middagslur, men at I i første omgang prøver at putte hende senere om aftenen. Som I har læst f.eks. først putter hende når klokken er 22 og så rykker puttetidspunktet frem. MEN der skal mere end 2 dage til - det kan sagtens tage op til 5 uger, at rykke på disse tider. Og når man gør det, så er det samtidig vigtigt at I samarbejder med vuggestuen om at middagsluren ikke forlænges. ...

Annonce

... Hun skal ikke begynde at sove længere tid i vuggestuen, for det er ikke dagssøvnen der skal forlænges, det er nattesøvnen. Så når I har oplevet, at det ikke rigtig har haft nogen effekt, så er det sandsynligvis fordi I kun har set på puttetidspunkt og ikke på hele dagens rytme. Når man skal ændre på en søvnfase, ændre på en rytme, så er man nødt til at se på hele dagen - altså hvad tid står hun op, hvad tid spiser hun, hvornår sover hun i løbet af dagen, hvornår er hun aktiv osv. Det hjælper desværre ikke kun at putte hende senere eller putte hende tidligere.

De fleste børn vil i jeres datters alder som sagt trives med 12-12.5 times søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at hun sover f.eks. 1-1.5 time til middag og 11 timer om natten. Og den rytme skal I holde fast i. Hun skal altså have sin søvn og det handler ikke om at fjerne søvn fra hende, men om at søvnen ligger på mere hensigtsmæssige tidspunkter. Hun skal altså puttes lidt før aften efter aften og skal så samtidig vækkes af sin middagslur med små gradvise skridt, så i takt med at nattesøvnen bliver længere, så bliver dagssøvnen kortere. Hun skal altså ikke fra den ene dag til den ande pludselig undvære sin middagslur.

Måske kan hun med den alder hun har, godt klare den forskel der er på hverdag og weekend, men måske kan hun ikke. Og for at få styr på det indre ur, kan det derfor være nødvendigt at I vækker hende om morgenen, selvom det er weekend og I gerne vil sove længe - og også hjemme tilbyder hende en middagslur. Det er vigtigt at rytmen passer uanset hvilken dag i ugen det er, så I gradvist får skabt en rytme, der passer uanset om hun er hjemme eller i vuggestuen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker også at der hos jer sandsynligvis er tale om en overgang, hvor hun lige nu naturligt nogle dage vil have brug for mere søvn end andre dage. Måske er I så heldige at have ferie i flere uger og kan her nå at skabe en ny rytme, som kan være god for jer alle:)

Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder