På tide at middagsluren droppes?

2. juli 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

På tide at middagsluren droppes?

Hej Helen

Jeg skriver til dig fordi vi har fået rigtig mange problemer de sidste par mdr. Min Datter bliver 3 år i næste mdr.

Stort set efter vi gik til sommertid, har det indre ur rykket sig og hun er ikke til at drive i seng om aften.
Efter hun er stoppet med at bruge sut (ca. 3 uger siden) er hendes senge tid efterhånden 22 før hun falder i søvn. Vi har altid haft fast putteritual med børstning af tænder, godnat historie, 1-2 sange og derefter godnat og sov godt. herefter kan vi gå ind og ud mange gange.
Vi mødes oftes med råb om: jeg vil ikke have dyne på, jeg er tørstig og det er meget svært at sove.
Hun bliver taget sovende op kl 6.15/6.45 hvor hun simpelthen ikke er til at vække. hun er ked af det træt og uoplagt om morgnen
- hun vågner aldrig om natten med mindre hun har maridt. i weekenden sover hun til hun vågner (alt mellem 7 og 8)

Vi har prøvet at rykke det indre ur ved at benytte din metode ...

Annonce

... med kl 22 i 2 dage, herefter 21.45 osv. men den virker ikke.

Om onsdagen og weekenden sover hun ikke til middag, og hun er vågen uden besvær indtil kl 20 hvor hun så er det nemmeste barn at putte. Hun vågner af sig selv om morgnen mellem 6 og 6.30 frisk og veludhvilet.
- nogen gange får hun måske 5 minutter i bilen, men vågner med det samme vi prøver at tage hende ud (hvis vi ikke tager hende ud vågner hun ca. 10 min efter)

Weekenderne er oftest rigtig gode, uden problemer på trods af vi næsten altid er sammen med fætre/kusiner eller legekammerater. (vi har ikke have, så vi tager tid ud og leger hos andre). enkelte gange kan hun blive lidt træt hvor en gå tur på 15-30 min (uden at falde i søvn) hjælper som time-out og derefter er hun klar igen.

Mit spørgsmål er, om det ikke er på tide at middagsluren droppes?
Vuggestuen mener at dette ikke er en løsning, men vi kan snart ikke hænge sammen der hjemme.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder