Svar: Putning stadig svært
1. juli 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev:)
Det lyder som en rigtig god idé at holde fast i samme puttetidspunkt aften efter aften, så din datter stille og roligt får påvirket sit indre ur til at fornemme behov for søvn netop på dette tidspunkt - det kræver dog at hun kommer op til samme tid hver morgen uanset om det er hverdag, weekend eller ferie. Og det kræver også at hun sover samme tid til middag uanset hvad dag det er…. Hvis hendes dagssøvn og dagsrytme varierer, er det naturligt at hendes puttetidspunkt om aftenen også kan variere mellem kl 19.30-21.30…
Ikke alle børn sender tydelige træthedssignaler - og her er man nødt til at se mere på klokken end på barnet. Og når man har en lille ugle som du har, der tilsyneladende har sin allerbedste tid om aftenen, så er det rigtig svært at finde ud af, hvad tid hun bedst vil kunne sove. Og du er derfor nødt til at prøve dig lidt frem, som du jo også allerede har gjort. Måske er det dog stadig lidt for tidligt, det kan godt være at du skal prøve med kl 20 i stedet for 19.30 … Selvom en halv time ikke virker af meget, så kan det nogle gange godt gøre en forskel.
Derudover skal du overveje om I er ved at komme ind i en vane eller rutine, hvor hun begynder at forbinde det at skulle sove med at hun skal hoppe rundt, smide med sutten, lege osv. og du skal lade som om at du sover… Hvis hun tror eller ligesom har lært at det er sådan putningen foregår, og at det således skal tage en time på denne måde, så er det vigtigt at finde en anden måde at putte hende på. Og det kan her være nødvendigt at du går tilbage til at putte hende senere, og så gradvist rykker hendes puttetidspunkt frem.
Du skal også overveje om hun måske har brug for at tumle rundt en halv times tid i sin seng om aftenen. Nogle børn har brug for dette. De har brug for på den måde at komme af med lidt overskudsenergi og når de har hoppet rundt, rejst sig ved tremmerne x antal gange, så er de parate til at sove. Og du behøver ikke sidde hos hende imens hun hopper rundt. Du behøver ikke være der, hvis hun i øvrigt er glad og tilfreds, men blot har brug for at tumle, rumstere rundt. Så må du gerne putte hende i seng og så kan du gå ind til hende, når hun er parat til at sove og tydeligt har brug for dig og så her sætte dig hos hende, hjælpe hende til ro, synge for hende, holde hende i hånden osv.
Og så skal du overveje om far måske skal prøve at tage over. Er far der? Nogle gange har mænd en anden ro, de signalerer noget andet, stemmen er dybere og når far siger "shh-shh", "nat-nat", så går det ind på en anden måde i barnet, end når mor gør. Samtidig kan det at I skifter plads, og far pludselig overtager putningen, jo bryde situationen, så jeres datter på den måde finder ud af at det faktisk er sovetid og ikke legetid, når hun bliver puttet…
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske