Svar: Putning stadig svært

1. juli 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

Tak for dit brev:)

Det lyder som en rigtig god idé at holde fast i samme puttetidspunkt aften efter aften, så din datter stille og roligt får påvirket sit indre ur til at fornemme behov for søvn netop på dette tidspunkt - det kræver dog at hun kommer op til samme tid hver morgen uanset om det er hverdag, weekend eller ferie. Og det kræver også at hun sover samme tid til middag uanset hvad dag det er…. Hvis hendes dagssøvn og dagsrytme varierer, er det naturligt at hendes puttetidspunkt om aftenen også kan variere mellem kl 19.30-21.30…

Ikke alle børn sender tydelige træthedssignaler - og her er man nødt til at se mere på klokken end på barnet. Og når man har en lille ugle som du har, der tilsyneladende har sin allerbedste tid om aftenen, så er det rigtig svært at finde ud af, hvad tid hun bedst vil kunne sove. Og du er derfor nødt til at prøve dig lidt frem, som du jo også allerede har gjort. Måske er det dog stadig lidt for tidligt, det kan godt være at du skal prøve med kl 20 i stedet for 19.30 … Selvom en halv time ikke virker af meget, så kan det nogle gange godt gøre en forskel.

Derudover skal du overveje om I er ved at komme ind i en vane eller rutine, hvor hun begynder at forbinde det at skulle sove med at hun skal hoppe rundt, smide med sutten, lege osv. og du skal lade som om at du sover… Hvis hun tror eller ligesom har lært at det er sådan putningen foregår, og at det således skal tage ...

Annonce

... en time på denne måde, så er det vigtigt at finde en anden måde at putte hende på. Og det kan her være nødvendigt at du går tilbage til at putte hende senere, og så gradvist rykker hendes puttetidspunkt frem.

Du skal også overveje om hun måske har brug for at tumle rundt en halv times tid i sin seng om aftenen. Nogle børn har brug for dette. De har brug for på den måde at komme af med lidt overskudsenergi og når de har hoppet rundt, rejst sig ved tremmerne x antal gange, så er de parate til at sove. Og du behøver ikke sidde hos hende imens hun hopper rundt. Du behøver ikke være der, hvis hun i øvrigt er glad og tilfreds, men blot har brug for at tumle, rumstere rundt. Så må du gerne putte hende i seng og så kan du gå ind til hende, når hun er parat til at sove og tydeligt har brug for dig og så her sætte dig hos hende, hjælpe hende til ro, synge for hende, holde hende i hånden osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så skal du overveje om far måske skal prøve at tage over. Er far der? Nogle gange har mænd en anden ro, de signalerer noget andet, stemmen er dybere og når far siger "shh-shh", "nat-nat", så går det ind på en anden måde i barnet, end når mor gør. Samtidig kan det at I skifter plads, og far pludselig overtager putningen, jo bryde situationen, så jeres datter på den måde finder ud af at det faktisk er sovetid og ikke legetid, når hun bliver puttet…

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.