Svar: Opvågninger mellem 22-02

29. juni 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev :)

Der kan være mange forklaringer på, at jeres lille dreng vågner først på natten og hos jer er der sandsynligvis flere ting som spiller ind. Der sker jo rigtig meget for jeres dreng lige nu - for det første er han startet i dagpleje og for det andet, har han været syg og så spiller hans alder også ind.

Det at starte i dagpleje er naturligt svært for ham. Han sanser verden - oplever ved at lytte, smage, se, berøre osv. og at starte i dagpleje er et stort sansebombardement. Alt er nyt - nye børn, ny voksen, nye regler, ny måde at gøre tingene på, et nyt hjem nye ting, nye dufte… Og alt hvad han oplever, skal bearbejdes når han sover og det sker i drømme. Og han drømmer derfor rigtig meget lige nu. Han kan derfor godt vågne op først på natten med gråd, nogle gange med skrig, fordi han drømmer.

Her vil han nogle gange have brug for jeres beroligende hænder, lige mærke at I er der, andre gange vil han have brug for at komme helt op i jeres favn, mærke at I omslutter ham og når han så atter er tryg og rolig, kan I putte ham tilbage i seng og han sover videre.

Sygdom vil naturligt også give dårlig søvn. Når han er forkølet, så klotter næsen til og han oplever ikke at kunne trække vejret. Han kan ikke selv pudse næse, så I skal hjælpe ham med at rense næsen, få rene luftveje og dermed følelsen af at kunne få vejret. I kan hjælpe ham lidt ved at elevere hans hovedgærde evt. ved at komme en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Feber vil påvirke - han kan drømme ekstra meget, på grund af feberen og kan også vågne op og græde, fordi han har det varmt eller måske fryser, ligesom han kan have behov for ekstra væske. Det er vigtigt at I søger for at klæde ham af og på efter hans behov i de dage, hvor han har feber:) Jeg har skrevet bogen "Helens bog om børn og sygdom", som I med fordel kan læse.

Hans alder spiller som sagt ind - han har en alder, hvor han stadig ikke ved, hvor I er, når han ikke kan se jer. Han forstår ikke, hvor I går hen når I afleverer ham i dagpleje han forstår heller ikke, hvor I går hen, når I putter ham i seng og derefter går i stuen - når han ikke kan se jer, så føler han sig naturligt forladt og alene. Og han kan naturligt godt søge jer ekstra meget lige nu, hvor han skal vænne sig til at I ikke er sammen om dagen….

Hele dagens rytme spille også ind - og det er helt okay at I lige nu, hvor han har været syg har givet ham de 2 flasker, som I fornemmer giver ro, men i takt med at han bliver rask og bliver ældre, så skal mængden af mme stille og roligt skrues ned. Lige nu er to flasker dagligt rigtig fint, men når han bliver et år, vil det være fint med 1 flaske og i løbet af nogle måneder skal ...

Annonce

... denne flaske så også trappes helt ud. Men en ting af gangen :)

Hele dagens rytme, hans indtag af mad, hvornår han sover osv. vil dog naturligt spille ind på hvordan natten forløber og derfor vil jeg også lige sende jer en plan for, hvordan en dag kan se ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i dagpleje

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, pastaskruer osv. Må også meget gerne få varm middagsmad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Evt. en lille flaske (100 ml) i overgangen, hvor han køres ind i dagpleje, men stille og roligt vil det være godt, hvis dagplejer kan give ham en banan og en kop mælk, når han skal sove.

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Alt efter hvornår han hentes, så kan noget af dette måltid gives i dagplejen og noget gives hjemme om eftermiddagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 17.30: Familiemad - almindelige børnevenlige retter, hvor der både er mad i stykker og også moset mad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ca kl 19 - får børstet tænder.

Flaske (180 ml) og puttes til natten 19-19.30

Sen aften 23-24: Flaske (180 ml)

I fortæller at han aldrig har sovet igennem og I skal her være meget opmærksomme på at han ikke er afhængig af sin flaske, for at sove. Som I kan se, så er tanken at han om dagen skal kunne falde i søvn uden flaske - at jeg tilbyder en lille flaske inden middagsluren er for at indkøringen i dagplejen kan gå bedre - men i princippet vil to flasker i døgnet lige nu være passende og dermed udgår flaske om dagen - dermed skal han nu også kunne sove uden at have flaske i munden - kan han det?

Det er på samme måde vigtigt at I ikke giver ham sutten i munden, hver gang han vågner, fordi han også kan blive uhensigtsmæssigt afhængig af denne. Det er altså en overvejelse værd om han har fået nogle vaner, som gør at I skal give ham flaske, sut i munden eller måske tage ham op i jeres arme og vugge ham igen og igen om natten… altså overveje hvordan I plejer at hjælpe ham, når han aldrig har sovet igennem og om I kan have fået skabt nogle uhensigtsmæssige rutiner her…

Det kan dog som sagt også sagtens skyldes dagplejestart, sygdom og alder og at I lige nu derfor skal se det som en fase og gå ud fra, at det bliver bedre, når han igen er rask og han stille og roligt vænner sig til at være væk fra jer om dagen:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor