Svar: Kort middagslur - 14 mdr.

23. juni 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer :)

Tak for jeres brev :)

Det er helt okay at jeres datter kun sover en lur dagligt med den alder hun har. Og hun har jo mulighed for at sove længere, hvis hun har behov for det - der er ikke tale om at hun bliver vækket, men derimod vågner hun af sig selv og I må derfor gå ud fra, at hun lige nu sover det hun har behov for.

Det kan naturligvis godt spille ind at hun er startet i vuggestue og derfor lige nu har lidt sværere ved at sove, fordi hun oplever rigtig meget. Alle dagens oplevelse skal jo bearbejdes når hun sover, det betyder at hun drømmer rigtig meget og hun kan derfor godt vågne af en drøm, hvor hun måske egentlig godt kunne sove lidt mere - så drømmen vækker hende. Det vil dog ofte ændre sig i takt med at hun bliver ældre, vænner sig til at være i vuggestuen osv.

I beskriver en pige der i øvrigt trives. Hun sover godt om natten og hendes nattesøvn er lang, hun ...

Annonce

... sover ofte fra kl 19 til 06.30, altså 11.5 times nattesøvn. Om dagen sover hun så 1.5 time og samlet sover hun i alt 13 timer i døgnet - gennemsnittet er 13.5-14 timer, men det betyder jo at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere og jeres datter får samlet sin søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Man kan måske på sigt gøre det, at hun puttes en lille smule senere, så eftermiddagen ikke bliver helt så lang for hende og så hun ikke bliver så overtræt omkring kl 17… I kan prøve at tale med vuggestuen om, hvorvidt hun måske på sigt kan vente med at blive puttet til kl 12, så hun ikke puttes allerede 11.15, for at se om det vil gøre en forskel - når det er sagt, så skal hun naturligvis puttes, når hun er træt og lige nu er det sandsynligvis sådan det er nødt til at være. Det er en periode og det vil altså ændre sig lidt i løbet af de næste par måneder.

Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder