Svar: Kort middagslur - 14 mdr.
23. juni 2014
Alder:
14 mdr.
Hej med jer :)
Tak for jeres brev :)
Det er helt okay at jeres datter kun sover en lur dagligt med den alder hun har. Og hun har jo mulighed for at sove længere, hvis hun har behov for det - der er ikke tale om at hun bliver vækket, men derimod vågner hun af sig selv og I må derfor gå ud fra, at hun lige nu sover det hun har behov for.
Det kan naturligvis godt spille ind at hun er startet i vuggestue og derfor lige nu har lidt sværere ved at sove, fordi hun oplever rigtig meget. Alle dagens oplevelse skal jo bearbejdes når hun sover, det betyder at hun drømmer rigtig meget og hun kan derfor godt vågne af en drøm, hvor hun måske egentlig godt kunne sove lidt mere - så drømmen vækker hende. Det vil dog ofte ændre sig i takt med at hun bliver ældre, vænner sig til at være i vuggestuen osv.
I beskriver en pige der i øvrigt trives. Hun sover godt om natten og hendes nattesøvn er lang, hun sover ofte fra kl 19 til 06.30, altså 11.5 times nattesøvn. Om dagen sover hun så 1.5 time og samlet sover hun i alt 13 timer i døgnet - gennemsnittet er 13.5-14 timer, men det betyder jo at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere og jeres datter får samlet sin søvn.
Man kan måske på sigt gøre det, at hun puttes en lille smule senere, så eftermiddagen ikke bliver helt så lang for hende og så hun ikke bliver så overtræt omkring kl 17… I kan prøve at tale med vuggestuen om, hvorvidt hun måske på sigt kan vente med at blive puttet til kl 12, så hun ikke puttes allerede 11.15, for at se om det vil gøre en forskel - når det er sagt, så skal hun naturligvis puttes, når hun er træt og lige nu er det sandsynligvis sådan det er nødt til at være. Det er en periode og det vil altså ændre sig lidt i løbet af de næste par måneder.
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske