Svar: Sengetid om aftenen
15. juni 2014
Alder:
12 mdr.
Kære K og M
Tak for jeres brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i 12 måneders alderen er 13.5 time i døgnet. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre og som udgangspunk skal man se på barnet og de signaler barnet sender:)
Det betyder dog, at hvis jeres dreng sover ca 2 timer til middag, så vil han skulle sove ca 11.5 time om natten og hvis han bliver vækket kl 05.30, så vil hans puttetid naturligt være omkring kl 18, hvor han også viser træthedstegn.
I har dog ret i at det er meget tidligt - men han kommer jo meget tidligt op og sover meget tidlig middagslur og det er derfor helt naturligt, at han har brug for også at komme tidligt i seng. Hvis I kan nå at spise aftensmad allerede kl 17 og det kan passe ind at få ham puttet kl 18-18.30, som I foreslår, så synes jeg det lyder som en god idé.
I skal naturligvis være forberedt på at det kan ændre sig i tiden fremover, både fordi han bliver ældre og søvnbehovet langsomt bliver mindre:) Der er dog intet i vejen for at have en tidlig søvnfase, som jeres dreng har - det må han gerne have og han og I trives med denne rytme:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske