Svar: Søvn og mad, 5 mdr.
14. juni 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Anna
Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Som udgangspunkt er der ikke noget problem i at din datter ammes i søvn. Hun må godt blive ammet, falde i søvn og blive puttet i seng eller barnevogn, hvis hun sover godt, vågner efter nogle timer og er klar til dagen igen. Det er altså ikke noget problem at børn ammes i søvn, hvis de efterfølgende sover godt.
MEN, hvis hun begynder at vågne op hver time eller hyppigere, søger brystet hver gang hun vågner og tydeligvis ikke kan sove uden at hun får brystet i munden - så begynder det at blive et problem, fordi det så er tegn på at hun er blevet uhensigtsmæssig afhængig af brystet og så er det en god idé, at arbejde på at hun lærer at sove, uden at have brystet i munden.
Hos jer lyder det faktisk som om at hun godt kan blive ammet og sover godt efterfølgende - i hvert fald om natten. Hun ammes om aftenen kl ca 20 og igen efter 40 minutter, hvorefter hun så sover til kl er 23, ammes igen og sover til klokken er 03-04… Her er hun altså i stand til at tage et længere søvnstræk uden at behøve brystet.
Det er om dagen I umiddelbart har udfordringer - her har hun tendens til at vågne op efter ca 40 minutter og mange gange er brystet nødvendigt, for at hun kan komme videre i søvnen. Jeg tænker at det handler om at hendes søvn fysiologisk begynder at indeholde flere stadier og at det er dette skift mellem at sove let og sove dybt, som hun har svært ved. Når hun skal skifte søvnstadie, så vågner hun op og har så brug for brystet, for at komme videre i søvnen.
Her er det en god idé at du er opmærksom på at hun måske ikke behøver brystet hver gang, men at du i stedet kan hjælpe hende videre med dine hænder. Lægge hænderne på hende, berolige hende med kærtegn, lade hende mærke at du er der og på den måde lulle hende i søvn. Du må også meget gerne, hvis hun er puttet i barnevognen, trille denne lidt. Du kan stå parat og vippe eller trille vognen når hun viser tegn til at ville vågne op og på den måde lulle hende videre i søvnen, uden at hun behøver komme op i din favn, få bryst og blive lagt ned igen. Netop for at det ikke bliver en vane for hende, at hun skal i favn og ammes for at kunne sove en sammenhængende lur.
Deruover skal du naturligvis også sikre dig at hun bliver fyldt godt nok op, når hun ammes og at hun ikke søger brystet ekstra hyppigt, fordi hun er mere sulten og har brug for mere væske. Det lyder rigtig fint med skemad to gange dagligt med den alder hun har, og du må meget gerne også prøve at amme hende af to omgange, når hun skal sove. Du kan f.eks. amme hende, skifte hende og amme hende igen og først derefter putte hende, hvor hun så kan sove en lidt længere lur. Netop det at amme af to omgange kan ofte hjælpe på opvågningen efter 40 minutter, så denne amning undgås.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Vågner med en lille ekstra amning, når dagen starter og I står op.
Formiddag 9: Ammes, skiftes og ammes igen og puttes til formiddagslur
Sen formiddag/frokost 10-11: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og kommer herefter i bad. Når hun kommer op af badet, så ammes hun igen og herefter puttes hun til middagslur - her er klokken måske ca 13 - hun må gerne trilles i barnevognen eller du kan lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen. Naturligvis sikre dig at hun ikke kan trille ud af din seng.
Eftermiddag 16: Ammes rigtig godt - igen gerne ammes, skiftes, leger, pludrer osv.
Og ammes så igen før hun puttes til dagens 3 lur som ofte er en kortere lur
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten ca kl 20 som nu.
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster - det der også kaldes for et drømmemåltid.
Midt nat 03/04: Ammes og sover videre. De fleste børn begynder først at kunne undvære denne amning i 6 måneders alderen.
Som du kan se så ligner denne plan din dagsplan - største forskel er nok mit forslag med at du indfører et bad mellem formiddagsluren og middagsluren. Dette bad kan for det første forlænge hendes vågenperiode mellem de to lure, det vil også aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt. Hun vil drikke godt fra brystet før badet og igen efter badet og bliver på den måde fyldt ekstra op og hun vil ofte kunne sove bedre og mere roligt efter et bad.
Hun skal ikke puttes vågen, men døsig. Prøv at putte hende fra din favn lige inden hun sover helt, så hun lige når at registrere, at hun ligger i barnevognen eller i sin seng og ikke længere er i din favn. Det vil hjælpe hende til at komme videre i søvnen, når hun efter 40 minutter skifter søvnstadie og lige registrerer at alt er som da hun faldt i søvn. Hvis hun oplever at hun ligger et andet sted end hun faldt i søvn, så vil hun naturligt ikke kunne sove vider, men vil blive urolig og vågne ekstra op og vil ikke kunne sove, før hun så er i din favn igen. Det er derfor vigtigt at hun lige når at fornemme, hvor hun puttes:)
Du skriver at du synes det vil være dejligt, hvis hun ikke længere behøver dit bryst, hver gang hun skal sove - det er okay, det er jo et reelt behov fra din side og du vil gerne have at far kan tage mere over. Jeres datter har dog brug for mælk før hun puttes og vil have det længe endnu (bryst skal hun have til hun er mindst et år) - og alternativet er derfor flaske. Du kan derfor overveje om du vil lære hende at tage flaske - det har for det første den fordel, at far så også kan putte hende. Derudover så ved du præcist, hvor meget hun drikker. Modermælkserstatning vil ofte også mætte lidt mere end modermælk og så kan flasken også gives i sengen eller i barnevognen, så hun ikke behøver opleve det skift der er mellem favn og sovested, som hun måske lige nu vågner af…. Det kan derfor være en overvejelse værd om flaske er for jer:)
Hvis du tænker at flaske vil være godt i jeres familie, så skal du dog ikke være for lang tid om at introducere den. Med den alder hun har nu, kan det være svært at få hende til at acceptere den, for hun er naturligt glad for brystet og kan godt foretrække den ægte vare…
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske