Søvn og mad, 5 mdr.

14. juni 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og mad, 5 mdr.

Kære Helen,

Tak for din brevkasse og dine gode råd.

Jeg har skrevet til dig tidligere, da min datter var 2 mdr gammel, omkring korte lure (40 min ad gangen) og dårlig søvnassociation i form af bryst for at falde i søvn. Dengang sagde du, at det ikke gjorde noget med hendes alder, hvis hun forbandt det at sove med at få bryst lige inden. Vi tog det med ro herfra.

Men nu er min datter lige fyldt fem måneder, og nu falder hun stort set kun i søvn ved brystet. Jeg har købt din bog om børn og søvn, og har draget rigtig meget nytte af den, men jeg har alligevel rigtig svært ved at give hende en bedre vane i forhold til søvn og mad.

Mit spørgsmål til dig er hvordan kan jeg få vendet hende af med bryst for at falde i søvn? - Jeg tænker at det er nemmest for dig, hvis du kender vores "rytme" i løbet af et døgn, så den kommer her.

Kl.7.00- Står op om morgenen, vi leger og snakker.

Kl.8.30/9.00 - Hun får bryst, og falder i søvn, derefter lægger jeg hende i barnevognen og hun sover som regel 40 min. (Meget sjældent 90 min)

Kl.9.40/10.00 - Hun står op, og vi leger.. som regel får hun noget grød på dette tidspunkt.

- 2-3 timer efter denne første lur får hun bryst igen, falder i søvn og sover 40 min. Dette forstsætter indtil kl 17 med ca 3-4 lure af 40 min.

Kl.18/18.30- Hun får grønsagsmos.

Kl.19.30/20.30 - Hun puttes og falder i søvn ved brystet, vågner altid efter 40 min, får bryst igen og sover indtil vi går i seng. (hun ligges i egen seng)

Kl.23 - Vågner når vi går i seng, får bryst og falder i søvn efter 5 min.(egen seng)

kl. 3/4- Vågner og får bryst, falder i søvn efter 5 min.(egen ...

Annonce

... seng)

Kl.5.30/6 - Vågner og får bryst, falder i søvn ovre i vores seng.

I løbet af dagen spiser hun ihvertfald to gange, nogle gange tre mellem hver lur. Hun søger efter brystet, når jeg tager hende op en time til halvanden efter hun har fået bryst sidst. Derudover giver jeg bryst efter grød/mos, da hun først lige er begyndt på fast føde, og ikke spiser så meget. Hun spiser ca 10 min hver gang hun får bryst. Jeg tror hun får lidt for meget, da hun gylper en del, men jeg vil jo helst heller ikke at hun savner mad.

Jeg har prøvet at tage brystet fra hende lige inden hun falder i søvn, både om dagen og om aftenen/natten, men hun vågner altid op igen, og så kan jeg ikke lægge hende til at sove. Hun bruger ikke sut, så jeg kan ikke lirke brystet ud og give hende sutten i stedet for.

Tidligere kunne jeg køre hende i søvn med barnevognen, men det har jeg efterhånden fået sværere ved.

40 min lurene om dagen er nogle dage nok, men andre dage er hun uoplagt kort tid efter.

Om aftenen er vores putteritual, at skifte, få nattøj på, nogle gange direkte ind i soveværelset til bryst - andre gange er vi lidt i stuen, godnat til far og derefter godnatsang i soveværelset, mens hun ammes i søvn.

Ovenstående er et meget typisk døgn, og jeg ville efterhånden synes at det ville være dejligt, hvis hun ikke er afhængig af mig (mit bryst) for at falde i søvn.

Så mit spørgsmål til dig er, om du har en ide til hvordan vores dag ellers kan se ud, i forhold til mad og søvn,- for jeg er ret sikker på at de to ting efterhånden har rigtig meget indflydelse på hinanden.

Jeg glæder mig til at høre dit svar

Med venlig hilsen
Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder