Svar: Umulig at putte II
12. juni 2014
Alder:
5 mdr.
Hej igen
Det er godt du skriver igen :)
Du har tidligere fortalt at din dreng spiser godt ved brystet - at han virker rigtig sulten og tager godt fra, men samtidig fortæller du at han ofte ikke falder til ro ved brystet… Umiddelbart har min tanke været, at du har godt med mælk og du nævner også i dag, at du tænker at han måske nogle gange får for meget mad i løbet af aftenen. Når du ammer ham inden lur, så sover han ofte også fint, når han endelig falder i søvn og lyder ikke til at vågne og mangle mælk - men han har og en del maveuro, og lyder til at virke søgende, selvom han så ikke altid er interesseret og du fortæller at han om natten gerne vil ammes hver anden time og at du fornemmer at han har brug for brystet/mælken. Jeg tænker derfor om du har overvejet at forsøge med en flaske? Nogle gange kan det være et forsøg værd.
Det er ikke min tanke, at du skal gå over til at give flaske i stedet for brystet, men en flaske som supplement vil måske fylde ham ekstra op og det har visse fordele. For det første vil modermælkserstatning ofte mætte lidt mere end modermælk, for det andet så ved du præcist, hvor meget han har drukket. For det tredje, så kan flasken gives der, hvor du ønsker han skal sove - du kan derfor prøve at give ham den i barnevognen eller i tremmesengen og se om det kan hjælpe ham til at finde roen i vognen eller sengen og bedre overgive sig til søvnen. Det lyder lidt som om at han har svært ved det skift der naturligt er fra favn til seng. For det fjerde, så kan far også give flaske og du kan derfor få lidt ro og lidt pause ind imellem, hvilket også nogle gange kan være rigtig rart :)
I forhold til dagsplanen, så er avokadomos og bananmos måske lidt hårdt for hans mave, når han ikke er ældre end han er. Prøv med grød til frokost og varier mellem ris, majs, hirse, boghvede, quinoa. Når du giver ham grøntsagsmos om aftenen så prøv med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli.
Du må godt komme frugtmos på hans grød som topping - prøv her med frugt der skal koges som f.eks. pære eller æblemos. Det er lidt mildere for maven.
Med hensyn til barnevognen så har jeg fuld forståelse for at det kan være svært, når man bor på 3. sal og da du også har problemer med dine knæ… Det kan dog hjælpe mange børn at sove i barnevogn, fordi den skærmer dem på en anden måde og de finder anerledes ro, når de om dagen puttes i vognen og ikke i seng. Samtidig giver vognen mulighed for at trille og lulle barnet i søvn og vil hjælpe jer til at komme væk fra at skulle hoppe med eller svinge jeres dreng i liften.
Han skal ud af sin lift, men lyder til stadig at have brug for bevægelse for at kunne sove og her vil barnevognen være en god overgang. Hvis du har nogen mulighed for det, vil det derfor være rigtig godt, hvis du blot en gang dagligt, kan prøve at trille ham en tur. Alternativt tage barnevognen med op i lejligheden og putte ham i vognen indendøre, så han stadig sover i sin vogn, du kan putte ham, han er skærmet af kalechen, du kan trille ham og på den måde lulle ham i søvn.
Jeg synes ikke det er nogen god at "putte ham i sengen og lade ham gå helt bananas". Det vil for det første gøre at han forbinder det at sove med noget som ikke er trygt og rart og det hjælper ham ikke på sigt. For det andet vil du risikere at han begynder at forbinde sin seng med noget som ikke er rart og derfor ikke vil bryde sig om at sove i sengen - og det er bestemt heller ikke ønskeligt for tiden frem.
Du skal naturligvis sikre at han ikke græder og er urolig, fordi han har ondt. Det kan være ørerne, som giver problemer, det kan også være at han har nogle problemer med nakke, skuldre eller andet, som gør at det gør ondt, når han ligger ned…
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske