Svar: Umulig at putte II

12. juni 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej igen

Det er godt du skriver igen :)

Du har tidligere fortalt at din dreng spiser godt ved brystet - at han virker rigtig sulten og tager godt fra, men samtidig fortæller du at han ofte ikke falder til ro ved brystet… Umiddelbart har min tanke været, at du har godt med mælk og du nævner også i dag, at du tænker at han måske nogle gange får for meget mad i løbet af aftenen. Når du ammer ham inden lur, så sover han ofte også fint, når han endelig falder i søvn og lyder ikke til at vågne og mangle mælk - men han har og en del maveuro, og lyder til at virke søgende, selvom han så ikke altid er interesseret og du fortæller at han om natten gerne vil ammes hver anden time og at du fornemmer at han har brug for brystet/mælken. Jeg tænker derfor om du har overvejet at forsøge med en flaske? Nogle gange kan det være et forsøg værd.

Det er ikke min tanke, at du skal gå over til at give flaske i stedet for brystet, men en flaske som supplement vil måske fylde ham ekstra op og det har visse fordele. For det første vil modermælkserstatning ofte mætte lidt mere end modermælk, for det andet så ved du præcist, hvor meget han har drukket. For det tredje, så kan flasken gives der, hvor du ønsker han skal sove - du kan derfor prøve at give ham den i barnevognen eller i tremmesengen og se om det kan hjælpe ham til at finde roen i vognen eller sengen og bedre overgive sig til søvnen. Det lyder lidt som om at han har svært ved det skift der naturligt er fra favn til seng. For det fjerde, så kan far også give flaske og du kan derfor få lidt ro og lidt pause ind imellem, hvilket også nogle gange kan være rigtig rart :)

I forhold til dagsplanen, så er avokadomos og bananmos måske lidt hårdt for hans mave, når han ikke er ældre end han er. Prøv med grød til frokost og varier mellem ris, majs, hirse, boghvede, quinoa. Når du giver ham grøntsagsmos om aftenen så ...

Annonce

... prøv med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli.

Du må godt komme frugtmos på hans grød som topping - prøv her med frugt der skal koges som f.eks. pære eller æblemos. Det er lidt mildere for maven.

Med hensyn til barnevognen så har jeg fuld forståelse for at det kan være svært, når man bor på 3. sal og da du også har problemer med dine knæ… Det kan dog hjælpe mange børn at sove i barnevogn, fordi den skærmer dem på en anden måde og de finder anerledes ro, når de om dagen puttes i vognen og ikke i seng. Samtidig giver vognen mulighed for at trille og lulle barnet i søvn og vil hjælpe jer til at komme væk fra at skulle hoppe med eller svinge jeres dreng i liften.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han skal ud af sin lift, men lyder til stadig at have brug for bevægelse for at kunne sove og her vil barnevognen være en god overgang. Hvis du har nogen mulighed for det, vil det derfor være rigtig godt, hvis du blot en gang dagligt, kan prøve at trille ham en tur. Alternativt tage barnevognen med op i lejligheden og putte ham i vognen indendøre, så han stadig sover i sin vogn, du kan putte ham, han er skærmet af kalechen, du kan trille ham og på den måde lulle ham i søvn.

Jeg synes ikke det er nogen god at "putte ham i sengen og lade ham gå helt bananas". Det vil for det første gøre at han forbinder det at sove med noget som ikke er trygt og rart og det hjælper ham ikke på sigt. For det andet vil du risikere at han begynder at forbinde sin seng med noget som ikke er rart og derfor ikke vil bryde sig om at sove i sengen - og det er bestemt heller ikke ønskeligt for tiden frem.

Du skal naturligvis sikre at han ikke græder og er urolig, fordi han har ondt. Det kan være ørerne, som giver problemer, det kan også være at han har nogle problemer med nakke, skuldre eller andet, som gør at det gør ondt, når han ligger ned…

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder