Umulig at putte II

12. juni 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Umulig at putte II

Kære Helen

Tak for dit lange svar :) jeg har nok ikke forklaret mig helt godt nok i den tidligere mail! Jeg ville skam meget gerne amme han i søvn og gør det når jeg kan- det et bare meget sjældent at det virker! Han falder måske nok af og til i søvn ved brystet, men vågner så igen og græder og vil ikke sove før han bliver rokket :( det er slet ikke fordi han nødvendigvis skal lære at falde i søvn selv - jeg vil gerne hjælpe ham, men der er ikke rigtig noget der virker lige nu.

Om aftenen er han ofte tilsyneladende for opkørt til at spise omkring puttetid - Han skiftevis spiser og græder og falder ikke til ro!? Måske giver jeg ham for meget mad i løbet af aftenen så han ikke er sulten!?

Du får lige vores ca. dagsplan - måske du kan finde "fejlen":

05/06 ammes op til flere gange for at kunne sove videre

06/07 op (vågner nogle gange kl 5 med mavepine)

8/9 amnes og puttes til morgenlur sover 1-1.5 time i lift

11-12 frokost (grød eller fx avokado/bananmos) ammes og puttes til middagslur - sover ca 1,5-2 timer i lift nogle gange i barnevogn men sover ofte kun 40 min i den:(

Ca 15 - ammes og endnu en lur i lift
Sover 1-2 timer

Mellem 16.30-17.30 dagens sidste lur

18/18.30 aftensmad (mos af kartofler og grøntsager)

19.00 evt bad (han har lidt tør hud så det er ikke hver dag)

Som regel får han bryst efter badet ...

Annonce

... også!

Herefter afslapning på sofaen indtil han virker træt ammes så i sengen hvor jeg krydser fingre for at han falder i søvn, men der sker sjældent

Så vågner han som regel indenfor to timer efter putning og dette fortsætter så som regel hele natten. Det føles ihf som om, han har brug for at blive ammet for at kunne sove videre!

I løbet af dagen leger vi meget, både vildt og stille og roligt og går mindst en tur. Vi går ikke til noget svømning eller rytmik! Det ville nok også være endnu sværere at skabe en rytme, hvis den hele tiden bliver brudt af aktiviteter, derfor prøver jeg at lave ting i hans vågentid.

Ifht at sove i barnevogn så bor vi på 3. Sal, så det med at amme og lægge over går ikke og i det hele taget er det lidt bøvlet da jeg hår dårligt knæ! Derfor ville jeg vildt gerne at han kunne sove i lejligheden (åbner altid vinduerne!)

Jeg er villig til at gøre meget, men ville aldrig bruge giens og sov godt! Havde dog overvejet at putte ham i sin seng og så bare være der til han sover - selvom han nok ville gå helt bananas, men ved ikke om det ville skade ham??

Måske jeg også først skal gøre det (hvis overhovedet) når han skal/kan sove igennem?

Har du forslag til ændringer i dagsplanen og evt andre strategier til at putte ham i egen seng, når nu han ikke vil falde i søvn ved brystet?

Jeg ser frem til dit svar!!

Mvh
Luise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt