Svar: Natgrød og sut om natten
4. juni 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Louie's mor
Tak for dit brev :)
En godnatgrød bør være en grovere grød. Det kan være en havregrød, en flerkornsgrød eller en mysligrød.
Grøden bør ligge adskilt fra aftensmaden og indgå som en fast del af putteritualet. Det vil sige, at I f.eks. kan spise aftensmad omkring kl 18, herefter kan jeres dreng komme i bad og så kan han få godnatgrød kl 19.30, få børstet tænder og så blive lagt i seng.
Med hensyn til sut om natten, så sker der ikke noget ved at give ham sut, når han skal sove. Det at få en sut kan give lidt ekstra ro og hjælpe ham med at falde i søvn. MEN, hvis han begynder at vågne hele natten igennem og har brug for sutten i munden for at sove videre, så er det et problem.
Nogle gange vil man opleve at barnet får det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det betyder at I er kommet ind i en vane, hvor I giver ham sutten, hver gang han vågner - på den måde lærer han, at I yder denne service hele natten igennem og han bliver afhængig af dette - han kan ikke sove, uden at have en sut i munden. Når han falder i søvn med sutten, så vil han naturligt tabe den, når han sover dybt og sover godt. Når han så har en af sine små opvågninger, så vil han registrere at sutten mangler, vil græde, klynke og I giver ham sutten og han sover derefter videre. Han lærer således at sutten skal være i munden hele tiden og det er uhensigtsmæssigt for både jer og ham.
Med den alder han har nu, så kan I så småt begynde at lære ham selv at finde sin sut og I skal starte med at lære ham det om dagen. Når han i løbet af dagen har brug for sin sut, så skal I give ham sutten i hånden og ikke i munden. Han skal have den i hånden og selv komme den i munden. Når han kan dette, så skal han lære det om natten. I kan evt. koble sutten på en stofble, så den er kombineret med hans putteklud og I kan lægge flere sutter i sengen, så han kan finde en sut. Når han vågner, søger sin sut, så skal I hjælpe ham med at lede efter den, finde den, have den i hånden og selv komme den i munden. Det handler altså om at gøre ham selvhjulpen, så han ikke behøver jeres hjælp til sutten hele natten igennem.
Det er naturligvis bedst, hvis han ikke behøver sutten i munden hele tiden for at sove. Han har jo ligeså meget brug for sammenhængende søvn, som I har. Men det at hjælpe ham til at lære det selv, kan være en god hjælp for både ham og jer på sigt:)
Det er helt naturligt at han sover uroligt nu - og derfor skal I prøve at hjælpe ham med at komme videre i søvnen uden at give ham sut i munden hele natten. Prøv i stedet at hjælpe ham med stillingsskift. Hjælp ham om på den anden side, giv ham dynen på, som han har sparket af, kærtegn ham lidt, hold ham i hånden, så han kan mærke at I er der - men uden afhængigheden af at komme op eller få noget i munden. Man kan sige at I skal forsøge at hjælpe ham videre med så lidt aktivitet som muligt fra jeres side:)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske