Svar: Natgrød og sut om natten

4. juni 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louie's mor

Tak for dit brev :)

En godnatgrød bør være en grovere grød. Det kan være en havregrød, en flerkornsgrød eller en mysligrød.

Grøden bør ligge adskilt fra aftensmaden og indgå som en fast del af putteritualet. Det vil sige, at I f.eks. kan spise aftensmad omkring kl 18, herefter kan jeres dreng komme i bad og så kan han få godnatgrød kl 19.30, få børstet tænder og så blive lagt i seng.

Med hensyn til sut om natten, så sker der ikke noget ved at give ham sut, når han skal sove. Det at få en sut kan give lidt ekstra ro og hjælpe ham med at falde i søvn. MEN, hvis han begynder at vågne hele natten igennem og har brug for sutten i munden for at sove videre, så er det et problem.

Nogle gange vil man opleve at barnet får det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det betyder at I er kommet ind i en vane, hvor I giver ham sutten, hver gang han vågner - på den måde lærer han, at I yder denne service hele natten igennem og han bliver afhængig af dette - han kan ikke sove, uden at have en sut i munden. Når han falder i søvn med sutten, så vil han naturligt tabe den, når han sover dybt og sover godt. Når han så har en af sine små opvågninger, så vil han registrere at sutten mangler, vil græde, klynke og I giver ham sutten og han sover derefter videre. Han lærer således at sutten skal være i munden hele tiden og det er uhensigtsmæssigt for både jer og ham.

Med den alder han har nu, så kan I så småt begynde at ...

Annonce

... lære ham selv at finde sin sut og I skal starte med at lære ham det om dagen. Når han i løbet af dagen har brug for sin sut, så skal I give ham sutten i hånden og ikke i munden. Han skal have den i hånden og selv komme den i munden. Når han kan dette, så skal han lære det om natten. I kan evt. koble sutten på en stofble, så den er kombineret med hans putteklud og I kan lægge flere sutter i sengen, så han kan finde en sut. Når han vågner, søger sin sut, så skal I hjælpe ham med at lede efter den, finde den, have den i hånden og selv komme den i munden. Det handler altså om at gøre ham selvhjulpen, så han ikke behøver jeres hjælp til sutten hele natten igennem.

Det er naturligvis bedst, hvis han ikke behøver sutten i munden hele tiden for at sove. Han har jo ligeså meget brug for sammenhængende søvn, som I har. Men det at hjælpe ham til at lære det selv, kan være en god hjælp for både ham og jer på sigt:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er helt naturligt at han sover uroligt nu - og derfor skal I prøve at hjælpe ham med at komme videre i søvnen uden at give ham sut i munden hele natten. Prøv i stedet at hjælpe ham med stillingsskift. Hjælp ham om på den anden side, giv ham dynen på, som han har sparket af, kærtegn ham lidt, hold ham i hånden, så han kan mærke at I er der - men uden afhængigheden af at komme op eller få noget i munden. Man kan sige at I skal forsøge at hjælpe ham videre med så lidt aktivitet som muligt fra jeres side:)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år