Svar: Sovevaner og vuggestuestart

26. maj 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille datter og alt det der sker hos jer i øjeblikket:)

Der er ingen tvivl om, at jeres datter lige nu gennemgår en stor udvikling og dette samtidig med at hun er startet i vuggestue. Hun er i separationsfasen, og hendes øvelse i at være adskilt fra jer forstærkes af, at hun lige nu er igang med at blive kørt ind i vuggestue. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer.

I vil mærke dette derhjemme. Hun græder f.eks. når I går fra hende, går ud i køkkenet eller på toilettet og lader hende være alene i stuen. Hun forstår ikke, hvor I går hen - når hun ikke kan se jer, føler hun sig forladt og alene. Det mærkes naturligt også når hun afleveres i vuggestuen. Hun forstår ikke at I tager på arbejde og kan ikke forstå en forklaring på, hvorfor I går eller at I kommer igen - ligesom hun ikke kan forholde sig til dig, så hun ved ikke om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer. Og det er helt naturligt at hun lige nu har det bedst, når hun sidder lidt for sig selv og kan studere de andre voksne og børn.

Hun vil naturligt blive mere og mere tryg ved situationen og vil naturligt også på sigt begynde at kunne bruge de voksne som substitut for jer forældre. Børn har brug for tilknytning til vigtige voksne og I forældre vil være hendes primære omsorgspersoner, hvor pædagogerne i vuggestuen vil være sekundære omsorgspersoner - det bliver de ikke med det samme, det er et forhold som bygges stille og roligt op. Trygheden og tilliden skabes hen af vejen.

Lige nu tænker jeg, at I derfor er i en periode, hvor jeres datter naturligt vil have det lidt svært. Det kan være svært at I går fra hende, hun vil naturligt klynge sig ekstra meget til jer, når I er sammen. Det vil være svært at sove, både svært at overgive sig til søvnen, svært at finde ro, slappe af i kroppen og koble fra - men også svært at sove roligt, når hun endelig sover.

Hun har naturligt en stor motorisk uro, som gør det rigtig svært for hende at ligge stille og finde ro i kroppen. Hun får sig lagt i stillinger som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra, får rejst sig op, lægger sig i kravlestilling, ligger og "headbanger" eller "headroller", græder frustreret halvt sovende osv. og kan ikke finde ud af at blive lagt ned igen. Og hun kan græde i søvne og faktisk også grine i søvne, fordi hun lige nu drømmer rigtig meget. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes når hun over og det bliver netop bearbejdet gennem drømme.

Hendes drømmeaktivitet er lige nu meget stor og der vil især være drømme hen mod morgenstunden. Det er derfor sandsynligt at det lige nu er drømme som vækker hende tidlig morgen. Altså drømme som gør at hun vågner og ikke kan falde i søvn igen. Og som sagt - der er tale om en periode.

I har naturligvis ret i at det ikke er hentsigtmæssigt, hvis hun begynder at sove forholdsvis meget om dagen og sove for kort nattesøvn. Men modsat, så vil hun lige nu naturligt godt kunne have behov for at sove mere om dagen, netop fordi indkøringen er ekstra krævende for hende - og det er vigtigt og godt med dagssøvnen. Det giver hende noget andet at sove om dagen end at sove om natten. Effekten af søvnen er ikke helt den samme og derfor har børn også brug for middagslur til de er ret gamle.

Med den alder jeres datter har, så vil det være rigtig godt, hvis hun kan sove to lure dagligt og ja - det vil naturligt være rigtig godt, hvis hun kunne sove en lidt kortere formiddagslur, så hun kunne puttes igen om eftermiddagen i nogenlunde tid og uden at dagssøvnen så påvirker nattesøvnen… Og I kan i princippet også vælge at vække hende fra middagsluren, så hun der ikke sover mere end f.eks. 1.5-2 timer, mod at hun så kan puttes til en lidt længere middagslur… MEN, igen - der er højst sandsynligt tale om en periode og som udgangspunkt skal man ikke vække børn der sover. Hun sover, fordi hun har ...

Annonce

... brug for den ekstra søvn lige nu.

Og det er jo ikke fordi hun sover for meget om natten. Hendes samledes søvnbehov vil være 13.5-14 timer i døgnet og det betyder at hvis i hun sover f.eks. 3.5 time samlet i løbet af en dag, så skal hendes nattesøvn stadig være godt 10 timer - og lige nu sover hun kun 8 timer. Der er grund til at tro, at nattesøvnen ikke bliver længere af at hun får afkortet sin dagssøvn. Årsagen til at hun vågner om natten skyldes ikke at dagssøvnen fylder for meget, men derimod at hun vågner af drømme og motorisk uro - og igen - her vil tiden arbejde for jer.

Når det er sagt, så skal I naturligvis forsøge at skabe en hverdag, hvor hendes rytme bliver så ens som muligt, så hun kommer op til samme tid hver morgen, sover til nogenlunde samme tid hver dag - uanset om hun er hjemme eller i vuggestue. Spiser mad til faste tidspunkter osv. Jo mere ens rytme I kan skabe, jo mere vil det påvirke hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for behov for søvn, når hun puttes.

I skal også være opmærksomme på, at I ikke i denne urolige periode får skabt nogle vaner og rutiner, som vil give jer problemer senere hen. Det vil f.eks. være, hvis I begynder at give jeres datter ekstra mælk om natten eller hvis I begynder at tage hende op og gå rundt med hende i armene, for at få hende til at sove osv. Det kan blive rigtig svært at komme væk fra sådanne vaner igen. Modsat, så skal I naturligvis give hende den nærhed og fysiske kontakt som hun lige nu søger og tydeligt har brug for og hvis det betyder at hun lige nu sover bedst hos jer, så må hun naturligvis gerne dette.

Nogle gange virker det med beroligende hænder, holde hende på kroppen og på den måde hjælpe til fysisk ro - det har hjulpet jer før, men gør det ikke nu. Måske skal hun puttes senere, for at være mere parat til at sove. Måske skal hun have lov til at tumle rundt i sengen, rejse sig, trille omkring osv. før hun så efter 15-20 minutter måske er klar til at lægge sig og falde i søvn… I skal her vurdere om I behøver være på værelset - i princippet må hun gerne tumle omkring uden at I er der. Nogle børn har brug for på denne måde at koble fra, bruge lidt ekstra energi og er så efter lidt tid klar til putning, hvor de så har brug for at I kommer ind, sætter jer, holder lidt i hånden, synger en sang eller lignende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det hjælpe til fysisk ro, at hun får sin flaske i sengen, hvor I ønsker at hun skal sove. Altså lægges i seng og drikker flasken imens hun ligger ned og slapper af.

Det er rigtig fint med badet, det er også med til at give ro - badet bør dog ligge ca 1 time før putning for at have effekt. Badet bør afsluttes med grundig frottering med håndklædet, smøre med lidt creme, massere lidt osv. Da dette ogå er med til at skabe ro i kroppen.

Det vil også være rigtig godt at prøve med en godnatgrød som en fast del af putteritualet. Det vil sige at I kan arbejde efter en rytme hvor hun får aftensmad sammen med jer kl ca 18, herefter kommer hun i bad, så får hun godnatgrød i køkkenet f.eks. kl 19.30-19.45, får børstet tænder, bliver lagt i seng og får så her sin flaske at falde i søvn med.

Når I giver hende flasken i sengen, så vil det være en god idé, hvis I kan elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre med en lille pude eller et sammenrullet håndklæde under madrassen i hovedenden. Det vil også være rigtig godt at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men at I søger for at fjerne den lige før hun sover. Det vil sige at hun får flasken, slipper den, smiler til jer, triller om på siden og falder i søvn. Det er vigtigt i forhold til ikke at få skabt nogle vaner, som på sigt vil være uhensigtsmæssige.

Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, som sagt, tænker jeg at I lige nu er inde i en meget urolig periode, men det er en periode :) Og tiden arbejder derfor lidt for jer.

Håber at dette kan give lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor