Svar: Skriger om natten

21. maj 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud, hvad angår antallet af måltider og antallet af amninger/flasker. Du beskriver også en dreng, som lyder til at trives, han tager fint på og tisser rigtig godt…

Du fortæller dog at han ofte søger bryst eller flaske, når han vågner om natten. Han skriger og har brug for bryst eller flaske i munden for at finde ro og prøver I at fjerne dette, så skriger han igen… Kan det tænkes at han har ondt i maven? Hvordan er hans afføring - har han blød afføring eller virker han til at have tendens til hård mave? Han han tynd mave? Det er vigtigt at hans mave fungerer, ellers kan det være mavekneb, der gør at han vågner med skrig - og netop det at få flaske eller bryst er med til at give ro i maven og kan derfor være forklaringen på at det er dette han søger.

I følge din plan så giver du fuldkornsgrød og også A38 - og måske er det lidt for tidligt og lidt for hårdt for hans mave. Du kan prøve at give ham to grøntsagsmåltider i stedet for og undvære surmælksprodukt og i stedet give ren frugt - både frugtmos og frisk frugt i hånden at gumle på. Blot for at se om det vil gøre en forskel.

Tandfrembrud, øreproblemer osv. kan også spille ind, men du skriver at du ikke oplever ham syg.

Du fortæller, at han falder let i søvn til natten, at han falder i søvn selv. Jeg læser dette som at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men er i stand til at overgive sig til søvnen uden dit bryst. Det er fint - så er det ikke afhængigheden af brystet, som gør at han vågner og søger brystet igen og igen om natten.

Du skriver at "I går ind til ham", hvilket betyder at han sover i eget værelse. Det er helt fint, det må han gerne - men han kan naturligvis godt have brug for jeres beroligende hænder, trygheden og nærheden i løbet af natten og vågne op, fordi han ikke forstår hvor I er og savner jer, savner jeres favn…

Der sker meget med ham motorisk lige nu og børn i 6 måneders alderen vil ofte kunne sove meget uroligt. Han triller omkring, ...

Annonce

... drejer om sin egen akse, får fat i sine fødder, forsøger at krybe osv. og han bruger sig selv rigtig meget motorisk både om dagen og om natten. Det betyder at han let får sig lagt i nogle stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Han triller måske om på siden eller om på maven og er ikke i stand til at flytte sig tilbage i en rarere stilling - og så vågner han, frustreret og ked af det og har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen.

Nogle gange er det nok at gå ind til ham, hjælpe ham om på den anden side, putte dynen om ham, kærtegne lidt, og så vil han sove videre - andre gange vågner han måske for meget op og kan ikke falde i søvn igen og det kræver så en ekstra indsats fra jeres side, at få ham videre i søvnen. Her kan det nogle gange være en idé at sove i samme rum og koble hans seng til jeres seng. Det vil sige fjerne den ene side af tremmesengen og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det at sove sammen på denne måde, har den fordel at en af jer der ligger ved siden af ham, kan lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke at I er der og så I med det samme han begynder at give lyd fra sig kan beroliges og betrygges. Han ligger stadig i sin egen seng og lærer at sove der, men I kan berolige ham med jeres hænder, uden at I behøver stige ud af jeres seng om natten. Og I kan også berolige ham med ord som "sshh-sshh", så han kan høre at I er der og derfor ikke behøver blive helt så ked af det.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hans gråd om natten kan også sagtens handle om at han lige nu drømmer rigtig meget og at drømmene vækker ham. Her må I prøve at gøre det som I lige umiddelbart fornemme vil være nødvendigt - det kan være at få ham videre i søvnen, hvor han ligger, det kan også være at tage ham op, holde ham i armene, synge lidt, berolige og når der atter er ro på, så putte ham tilbage i sengen igen.

Jeg håber at lidt af ovenstående tanker vil give lidt idé om, hvad der mon sker hos jer og hvordan I kan hjælpe ham lidt videre :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"