Svar: Stadig sent i seng
19. maj 2014
Alder:
12 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du er frustreret - og det hjælper naturligvis ikke på det, at vuggestuen også giver udtryk for deres frustration i form af "skal du ikke bare tage kampen?", "tror du ikke hun er overtræt?" osv. Og ja - det kan da godt være, at det i teorien er rigtigt, og at det kunne være en god forklaring. Men nu er det jo ikke sådan, at du ikke har forsøgt at skabe faste rytmer og rammer for din datter. Du har jo i allerhøjeste grad prøvet at finde en rytme, som ville påvirke hendes fornemmelse for søvn/vågenhed. Ikke hvor du kæmper med hende, hvor tingene skal jo ikke gøres til en kamp, men hvor du hele vejen igennem har forsøgt at aflæse hende, putte hende, tage hende op til faste tider, skabe rolige rutiner, genkendelighed osv. osv. og netop derfor også har et rigtig godt indblik i, hvordan hun er, når hun er overtræt.
Så prøv at holde fast i at du ikke gør noget forkert - du har en datter, som har et søvnbehov, der er mindre end gennemsnittet, men hun trives, udvikler sig godt og faktisk sker der små fremskridt nu. Nogle aftener sover hun kl 21 og det er super godt. Rigtig dejligt hvis I kan begynde at skabe en rytme omkring dette.
Og ja - når det så er sagt, så tyder det at hun nogle gange powernapper omkring kl 16 faktisk på, at hun stadig har brug for sine to lure dagligt - og med den alder hun har nu, så er det naturligt at søvnen der ligger her vil påvirke hendes puttetidspunkt, så hun igen ikke går i seng før kl 23…
Du fortæller at hun ofte virker træt eller til at savne dig omkring kl 14. Hun sidder og putter med sit sovedyr, falder lidt hen, skal have sutten osv. Men når hun ser dig, så liver hun op, og så vil hun bestemt ikke sove. Jeg ved godt, at du naturligvis gerne vil hente hende tidligt, og at du ikke vil ændre på, at indkøringen nu kører langt bedre - helt fint. Men hvad ville der ske, hvis pædagogerne prøvede at putte hende kl 14 til en lur - og du så hentede hende kl 15? Jeg tænker om det ikke kunne være et forsøg værd? På den måde ville hun få en ekstra lur, så eftermiddagen ikke bliver så lang for hende og det kunne faktisk godt gøre at hun så stadig ville kunne puttes til natten kl 21 og måske endda før… det må tiden vise.
Har hun tendens til at kunne sove i barnevognen, hvis du triller med hende? En mulighed kunne nemlig også være at du hentede hende i barnevognen og trillede af sted med hende. Gav hende noget lunt at drikke i en drypfri kop, hvor hun halvvejs lå ned i barnevognen og måske så kunne falde i søvn, fordi du trillede hele vejen hjem (jeg ved ikke hvor langt I bor fra institutionen). På den måde kunne du måske hjælpe hende med at få en middagslur, hvor hun stadig kommer op før kl 16, så søvnen ikke påvirker puttetidspunktet om aftenen, men så hun stadig får sin dagssøvn og eftermiddagen ikke bliver unødigt lang.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske