Svar: Stadig sent i seng

19. maj 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du er frustreret - og det hjælper naturligvis ikke på det, at vuggestuen også giver udtryk for deres frustration i form af "skal du ikke bare tage kampen?", "tror du ikke hun er overtræt?" osv. Og ja - det kan da godt være, at det i teorien er rigtigt, og at det kunne være en god forklaring. Men nu er det jo ikke sådan, at du ikke har forsøgt at skabe faste rytmer og rammer for din datter. Du har jo i allerhøjeste grad prøvet at finde en rytme, som ville påvirke hendes fornemmelse for søvn/vågenhed. Ikke hvor du kæmper med hende, hvor tingene skal jo ikke gøres til en kamp, men hvor du hele vejen igennem har forsøgt at aflæse hende, putte hende, tage hende op til faste tider, skabe rolige rutiner, genkendelighed osv. osv. og netop derfor også har et rigtig godt indblik i, hvordan hun er, når hun er overtræt.

Så prøv at holde fast i at du ikke gør noget forkert - du har en datter, som har et søvnbehov, der er mindre end gennemsnittet, men hun trives, udvikler sig godt og faktisk sker der små fremskridt nu. Nogle aftener sover hun kl 21 og det er super godt. Rigtig dejligt hvis I kan begynde at skabe en rytme omkring dette.

Og ja - når det så er sagt, så tyder det at hun nogle gange powernapper omkring kl 16 faktisk på, at hun stadig har brug for sine to lure dagligt - og med den alder hun har nu, så er det naturligt at søvnen der ligger her vil påvirke hendes ...

Annonce

... puttetidspunkt, så hun igen ikke går i seng før kl 23…

Du fortæller at hun ofte virker træt eller til at savne dig omkring kl 14. Hun sidder og putter med sit sovedyr, falder lidt hen, skal have sutten osv. Men når hun ser dig, så liver hun op, og så vil hun bestemt ikke sove. Jeg ved godt, at du naturligvis gerne vil hente hende tidligt, og at du ikke vil ændre på, at indkøringen nu kører langt bedre - helt fint. Men hvad ville der ske, hvis pædagogerne prøvede at putte hende kl 14 til en lur - og du så hentede hende kl 15? Jeg tænker om det ikke kunne være et forsøg værd? På den måde ville hun få en ekstra lur, så eftermiddagen ikke bliver så lang for hende og det kunne faktisk godt gøre at hun så stadig ville kunne puttes til natten kl 21 og måske endda før… det må tiden vise.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Har hun tendens til at kunne sove i barnevognen, hvis du triller med hende? En mulighed kunne nemlig også være at du hentede hende i barnevognen og trillede af sted med hende. Gav hende noget lunt at drikke i en drypfri kop, hvor hun halvvejs lå ned i barnevognen og måske så kunne falde i søvn, fordi du trillede hele vejen hjem (jeg ved ikke hvor langt I bor fra institutionen). På den måde kunne du måske hjælpe hende med at få en middagslur, hvor hun stadig kommer op før kl 16, så søvnen ikke påvirker puttetidspunktet om aftenen, men så hun stadig får sin dagssøvn og eftermiddagen ikke bliver unødigt lang.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor