Brev:
Søvn hos pige på 21 måneder
19. maj 2014
Alder:
21 mdr.
Søvn hos pige på 21 måneder
Hej Helen,
I december fik vi en lille pige L. som er faldet rigtig godt til i familien - hun er nummer 3 og ser ud til at tage rollen som den lille i ro og mag. Hun sover og spiser lige efter bogen. Udviklingen har været sat lidt i stå pga. spændinger i nakke og ryg, men dette er netop blevet løsnet og vi kan nu se fremad med den fysiske udvikling igen.
Derfor er hun heller ikke fokus i denne henvendelse. Min bekymring ift. søvn går på min store pige K. Hun bliver 2 år til august og har pga. fars mange lange arbejdsdage altid været en mors pige. Siden L. er kommet til har jeg arbejdet mere og mere på at få hende til at acceptere andre og hun er nu kommet et godt stykke i forhold til at stole på andre. Hun er generelt en glad, humørfyldt pige med masser af gåpåmod og temperament - hun har fra starten været en vil-selv-kan-selv pige.
Vores problem er nu at vi det sidste lange stykke tid har forsøgt lidt forskelligt i forhold til at få hende til at falde i søvn og at sove selv indtil næste morgen, men uden held. Problemet:
1 - det er kun mor der kan putte ved at jeg sidder i stol ved siden af hendes seng - nogen gange kommer L. med ind og bliver ammet der indtil K. sover hvorefter vi kan trække ind i soveværelset og putte K.
2 - Hvis hun vågner om natten kommer hun ind til os (vi tog siden af sengen for flere måneder siden da hun selv hoppede ud). Til at starte med gik det fint - hun sov bare videre i sengen til vi stod op og forstyrrede ikke L. Nu er problemet at hun vrider og drejer sig imellem os samtidig med at hun græder, skriger og snakker. Vi får ikke noget sammenhængende søvn.
3 - HVIS L. vågner så går K. i panik så snart jeg rejser mig i sengen for at tage L. op. Dette betyder at jeg ikke kan gå og trøste L. uden K. larmer. Derfor bliver far nødt til at tage hende med tilbage på værelset hvis det sker og dette går ikke stille for sig - hun har sørme en del temperament!
4 - Efterhånden vågner hun tidligere og tidligere og vi kan ikke få hende til at sove igen (medmindre vi får hende til at græde). Det er bare for hårdt at blive vækket kl. 4.45 når familien er vant til først at skulle op kl. 6.15.
Det ene er altså søvnproblemet, men ligeså meget hendes angst for at jeg forlader hende. Jeg er enormt ked af at hun reagerer så voldsomt når jeg går fra hende og det fylder efterhånden rigtig meget i vores familie - dette går bl.a. også udover min store søn M. som også reagerer på det - mere om dette i et andet brev!
Vi blev efter en periode hvor det var far der puttede, enige om at det var mig der skulle putte, lidt på hendes præmisser, da vi syntes det var synd hun skulle skrige op til 2 timer fordi det ikke var mig. Når det var mig så tog det 10 min (når jeg altså sad i stolen ved siden af).
Efterhånden virker det dog som om hun nu har luret os og det kan nu tage ca. 30 min før jeg kommer ud fra værelset. Hun lægger sig fint til i sengen med dyne, men der er mange undskyldninger med vand og hører hun naboens hund fx så vågner hun også helt op. Så mange gange skal hun have at vide at hun skal lægge sig ned 20 gange.
Gode råd er dyre nu, da L. er ved at vokse ud af vores soveværelse og det er meningen at de skal dele værelse på sigt. Som det er nu så kommer det i hvert fald ikke til at fungere. Jeg tænker at jeg først skal have lært L. at falde i søvn selv uden brok.
Men hvad tænker du? Har vi brug for en søvncoach hvis det findes i vores område?
Vi mangler at blive en hel familie igen hvor det ikke kun er K. der skal tage tiden, og samtidig har jeg som mor til 3 mor-syge børn også brug for et snarligt tiltrængt pusterum.
Med venlig hilsen
en træt og forvirret familie