Svar: Dagpleje start
19. maj 2014
Alder:
9 mdr.
Kære mor og far
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om at I har fundet en god dagplejer, som jeres datter og I er trygge ved og det er rigtig dejligt. Jeg tænker at jeres datter jo kun har været der i få dage og at det må tage den tid det nu engang tager - men det kommer stille og roligt:)
Det vil naturligt være sådan, at jeres datter skal lære at sove formiddagslur i dagplejen og at dagplejer her skal putte hende - og jeg tænker faktisk, at hvis dagplejer gerne vil have at jeres datter bliver afleveret lidt før, så kunne I faktisk godt prøve at aflevere hende tidligere - men lade dagplejer putte hende, for at se om det kan gå.
Hvis I skønner at jeres datter har brug for den eksta søvn i øjeblikket, fordi det giver hende overskuddet til at være i dagpleje og møde alle nye udfordringer der, så kan I i en periode prøve at lade hende vågne af sig selv om morgenen og ikke vække hende. Måske vil hun så vågne kl 6.30-7 og det vil være okay så at komme op, få morgengrød og derefter blive afleveret - og ja, hun vil så sandsynligvis ikke kunne sove allerede 8.30-9, men måske lidt senere, men det er så også okay. Den fleksibilitet må være der og det vigtigste er at hun stille og roligt vænner sig til det og at hun hele vejen igennem er helt tryg.
Man kan også sagtens forestille sig, at hun i løbet af ret kort tid vil vænne sig til at blive puttet tidligere end hun bliver det hjemme. Både fordi det at komme i dagplejen fra morgenstunden naturligt kan trætte hende ekstra, men også fordi hun jo vil spejle sig i de andre børn, se at de bliver puttet og naturligt derfor så også vil lægge sig ned, slappe af og falde i søvn. Hun lærer meget hurtigt nye rutiner og vænner sig til at dagplejer har sin måde at gøre tingene på. Og det er ikke usædvanligt at jeg hører at børn i dagplejen f.eks. falder i søvn tidligere eller falder i søvn uden problemer, hvor det hjemme kan være en del mere frustrerende for både forældre og barn - simpelthen fordi situationen er en helt anden…
De dage, hvor dagplejer tager børnene i legestue eller andet, vil hun naturligt trille af sted med børnene i barnevognen og de ældste vil måske gå ved side af - jeres datter vil være i vognen og hvis jeres datter så er parat til at sove kl 9-9.30, så kan hun jo bare falde i søvn i vognen og sove der - og så vågne op i legestuen og være sammen med de andre børn, når hun så er parat til det. Det er nødvendigt på den måde at være fleksibel i forhold til hendes behov og de signaler hun sender. Som sagt, så er hun først lige startet og indkøringen til en ny rytme må tage den tid det nu tager:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske