Svar: Dagpleje start

19. maj 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor og far

Tak for jeres brev :)

Det lyder som om at I har fundet en god dagplejer, som jeres datter og I er trygge ved og det er rigtig dejligt. Jeg tænker at jeres datter jo kun har været der i få dage og at det må tage den tid det nu engang tager - men det kommer stille og roligt:)

Det vil naturligt være sådan, at jeres datter skal lære at sove formiddagslur i dagplejen og at dagplejer her skal putte hende - og jeg tænker faktisk, at hvis dagplejer gerne vil have at jeres datter bliver afleveret lidt før, så kunne I faktisk godt prøve at aflevere hende tidligere - men lade dagplejer putte hende, for at se om det kan gå.

Hvis I skønner at jeres datter har brug for den eksta søvn i øjeblikket, fordi det giver hende overskuddet til at være i dagpleje og møde alle nye udfordringer der, så kan I i en periode prøve at lade hende vågne af sig selv om morgenen og ikke vække hende. Måske vil hun så vågne kl 6.30-7 og det vil være okay så at komme op, få morgengrød og derefter blive afleveret - og ja, hun vil så sandsynligvis ikke kunne sove allerede 8.30-9, men måske lidt senere, men det er så også okay. Den fleksibilitet må være der og det vigtigste er at hun stille og roligt vænner sig til det og at hun hele vejen igennem er helt tryg.

Man kan også sagtens forestille sig, at hun i løbet af ret ...

Annonce

... kort tid vil vænne sig til at blive puttet tidligere end hun bliver det hjemme. Både fordi det at komme i dagplejen fra morgenstunden naturligt kan trætte hende ekstra, men også fordi hun jo vil spejle sig i de andre børn, se at de bliver puttet og naturligt derfor så også vil lægge sig ned, slappe af og falde i søvn. Hun lærer meget hurtigt nye rutiner og vænner sig til at dagplejer har sin måde at gøre tingene på. Og det er ikke usædvanligt at jeg hører at børn i dagplejen f.eks. falder i søvn tidligere eller falder i søvn uden problemer, hvor det hjemme kan være en del mere frustrerende for både forældre og barn - simpelthen fordi situationen er en helt anden…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De dage, hvor dagplejer tager børnene i legestue eller andet, vil hun naturligt trille af sted med børnene i barnevognen og de ældste vil måske gå ved side af - jeres datter vil være i vognen og hvis jeres datter så er parat til at sove kl 9-9.30, så kan hun jo bare falde i søvn i vognen og sove der - og så vågne op i legestuen og være sammen med de andre børn, når hun så er parat til det. Det er nødvendigt på den måde at være fleksibel i forhold til hendes behov og de signaler hun sender. Som sagt, så er hun først lige startet og indkøringen til en ny rytme må tage den tid det nu tager:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to