Svar: Falde i søvn selv

5. maj 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

I beskriver 2 dejlige drenge på et år, som har rigtig meget brug for jeres nærhed og tætte kontakt, når de skal sove. Som jeg læser brevet, så putter I dem i en stor seng på deres værelse og ofte falder de hurtigt i søvn og når de så sover så putter i dem i egen seng, hvor de så vågner et par gange og lige skal hjælpes i søvn igen…

Det I fortæller lyder for mig helt alderssvarende og i forhold til tidligere, så mærker I også en fremgang. Det kan godt være at det føles som to skridt frem og et tilbage, men det er stadig frem og det vigtigste i forhold til at få jeres drenge til at sove, er at de føler sig trygge og ser det som et dejligt tidspunkt på dagen - og det gør de :)

Så hvad gør I nu? Jo mit umiddelbare forslag er at I stille og roligt begynder at indføre det ritual, I gerne vil have at drengene skal have fremover. Og stille og roligt skal dette ritual så tage mere og mere over. Det er for stort et spring at komme fra den store seng og jeres tætte favn til egen seng, hvor de naturligt føler sig alene og utrygge, så små skridt af gangen.

Det vil for det første være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød. Det vil give dem ekstra mæthed og give en god ro i kroppen og grøden vil på sigt kunne erstatte den flaske de får nu. De vil hen af vejen kunne få grød og mælk i køkkenet, derefter få børstet tænder og så komme i seng. Lige nu er det fint at bibeholde flasken, samtidig med at I starter op med lidt grød.

Det vil være en rigtig god idé at indføre en puttebamse eller putteklud. De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de begynder at tage en sådan til sig og det vil være rigtig dejligt, med en sådan fremover.Fordelen ved en bamse, klud, slaskedukke osv. er at det er jeres drenge, som styrer behovet. De kan have den hos sig, kramme den, nulre næse med den osv. når de har brug for det - uafhængigt af om mor og far er der og på den måde bliver den en substitut for jer. Den kan følge dem, når de skal passes, når de skalsove, når I kører i bilen osv. hvor de har brug for lidt ekstra tryghed og I ikke lige kan være hos dem hele tiden.

Det vil også være en rigtig god idé at indføre en godnathistorie. Bøger, der er gode ...

Annonce

... til godnatlæsning er små bøger, som ikke indeholder alt for meget tekst. Det skal være små sætninger, som er lette at forstå og hvor der samtidig er et billede der viser det du læser op.

Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser". "Bamse har en lille seng han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.

Altså helt små korte sætninger, hvor du læser op, viser dem billeder, læser igen, viser billeder og på den måde inddrager drengene lidt i det du læser. Og nogle gange skal du også bare sidde og læse, hvor de så lytter til din stemme, til ordene og lydende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

På samme måde vil det være rigtig godt at indføre en godnatsang, hvor du synger den samme sang aften efter aften - alternativt tænder for en lille spilledåse eller lignende, som de kan ligge og lytte til og som de føler genkendelige og dermed trygge. De ved at når der synges denne sang eller spilles denne lille melodi, så skal de sove og det kan de gøre trygt og roligt.

Lige nu starter ritualet i sengen, hvor I ligger med dem. Lige nu ligger i ned ved siden af dem, stille og roligt så sætter I jer op, læser historie, putter med klud, bamse osv. synger godnatsang osv. - og lader dem falde i søvn ved siden af jer. Når de kan dette, så begynder I at putte dem i egen seng, men hvor de så har fuldstændig samme ritual som før - I læser historie, viser billeder, putter med bamsen og kluden, holder lidt i hånd og synger så en sang og de falder i søvn - Altså stille og roligt få sat et nyt ritual igang, som så overtager det nuværende mere og mere og som stille og roligt følger med dem, så de på den måde lærer at sove i egen seng. Hele tiden trygt og rart, fordi alt jo er som det plejer at være - det er blot sovestedet, som bliver lidt anderledes, men det er ligeså trygt som altid :)

Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder