Svar: Night terror
2. maj 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Helle
Det er godt nok synd for både dig og din datter, at indkøringen i vuggestue er så voldsomt for hende - men så er det godt, at hun har så god og omsorgsfuld en mor!
Natteskræk opstår ofte først hos lidt ældre børn, men det kan ses tidligere og det lyder som natteskræk det du fortæller. Det lyder også som om at hun netop får det nu, hvor indkøringen og alle de nye oplevelser og stimuli fylder i hende - hun reagerer med voldsomme drømme, som jo er en bearbejdelse af alt hvad der er sket.
Og i princippet har du ret. Det er vigtigt, at du ikke vækker hende, men forsøger at få hende videre i søvnen, uden for meget aktivitet, snak eller andet. MEN når det er sagt, så er det jo ikke til at holde ud for hverken dig eller hende, hvis hun har anfald der kan vare i flere timer og så synes jeg faktisk godt at du kan forsvare at vække hende.
Du kan gøre det at du tager hende op, går ud i køkkenet, tænder lidt lys og forsøger at få hende til at spise eller drikke et eller andet. Du kan også gøre det, at du tager hende med ind i stuen, lader hende sidde på skødet, tænder for fjernsynet, lidt dæmpet belysning osv. Så hun på den måde hives ud af det anfald, de drømme hun har og hjælpes tilbage til virkeligheden. Det vil naturligt her også tage lidt tid, før hun er parat til så at blive puttet igen, men i det mindste kan hun så være lidt mere glad i den periode :)
En anden mulighed er, at du forsøger at få hende til at drikke noget ca 10-15 minutter før du oplever at anfaldet opstår. Nogle gange oplever man at anfald af natteskræk opstår til samme tid hver aften. Det kan man udnytte. For hvis du kan få hende til at drikke lidt inden, så kan du nogle gange være heldig at få hevet hende så meget op til overfladen, at hun ikke havner i den dybeste del af søvnen og at hun derfor efterfølgende vil springe anfaldet af natteskræk over.
Vore søvn består af flere stadier og natteskræk opstår i den dybeste del af søvnen, som vi har mest af først på natten. Derfor ses natteskræk også først på natten, hvor mareridt f.eks. opstår hen mod morgenstunden. Det at komme op at sidde, få lidt at drikke og blive lagt ned igen, kan altså nogle gange være nok til at hun ikke havner i den dybeste søvn og anfaldet således springes over :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske