Svar: Night terror

2. maj 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

Det er godt nok synd for både dig og din datter, at indkøringen i vuggestue er så voldsomt for hende - men så er det godt, at hun har så god og omsorgsfuld en mor!

Natteskræk opstår ofte først hos lidt ældre børn, men det kan ses tidligere og det lyder som natteskræk det du fortæller. Det lyder også som om at hun netop får det nu, hvor indkøringen og alle de nye oplevelser og stimuli fylder i hende - hun reagerer med voldsomme drømme, som jo er en bearbejdelse af alt hvad der er sket.

Og i princippet har du ret. Det er vigtigt, at du ikke vækker hende, men forsøger at få hende videre i søvnen, uden for meget aktivitet, snak eller andet. MEN når det er sagt, så er det jo ikke til at holde ud for hverken dig eller hende, hvis hun har anfald der kan vare i flere timer og så synes jeg faktisk godt at du kan forsvare at vække hende.

Du kan gøre det at du tager hende op, går ud i køkkenet, tænder lidt lys og forsøger at få hende til at spise eller drikke et eller andet. Du kan også gøre det, at du tager hende med ind i stuen, lader hende sidde på skødet, tænder for fjernsynet, lidt dæmpet belysning osv. Så hun på den måde hives ud ...

Annonce

... af det anfald, de drømme hun har og hjælpes tilbage til virkeligheden. Det vil naturligt her også tage lidt tid, før hun er parat til så at blive puttet igen, men i det mindste kan hun så være lidt mere glad i den periode :)

En anden mulighed er, at du forsøger at få hende til at drikke noget ca 10-15 minutter før du oplever at anfaldet opstår. Nogle gange oplever man at anfald af natteskræk opstår til samme tid hver aften. Det kan man udnytte. For hvis du kan få hende til at drikke lidt inden, så kan du nogle gange være heldig at få hevet hende så meget op til overfladen, at hun ikke havner i den dybeste del af søvnen og at hun derfor efterfølgende vil springe anfaldet af natteskræk over.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vore søvn består af flere stadier og natteskræk opstår i den dybeste del af søvnen, som vi har mest af først på natten. Derfor ses natteskræk også først på natten, hvor mareridt f.eks. opstår hen mod morgenstunden. Det at komme op at sidde, få lidt at drikke og blive lagt ned igen, kan altså nogle gange være nok til at hun ikke havner i den dybeste søvn og anfaldet således springes over :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor