Svar: Korte vågenperioder
29. april 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Ditte
Stort tillykke med lillesøster og hvor dejligt at høre fra dig igen:)
Din datter er 10 uger gammel og det er helt okay, at hun ofte ikke kan holde sig vågen mere end en lille times tid af gangen. Jeg tænker dog at det sandsynligvis vil ændre sig lidt i løbet af den næste månedstid, hvor hun skifter fra at være spædbarn til at blive en mere aktiv baby…
Du fortæller at hun vejede 2800 gram og havde gulsot, da hun blev født - og at hun stadig har lidt tilbage af dette. Det må naturligvis medtænkes, at dette kan spille ind og gøre at hun måske er lidt mere træt, har lidt ekstra brug for søvn, kan det tænkes at hun er født lidt før tid? Du skriver, at hun er set af læge, som har sagt at hendes niveau af gulsot ikke kræver yderligere behandling - det er dog udsædvanligt med gulsot i denne alder, har hun modermælksbetinget gulsot?
Du skal naturligvis sikre dig, at hun spiser effektivt ved brystet, vågner, melder sig til måltiderne. Hun må ikke på nogen måde virke sløv og apatisk. Hun skal reagerer på at du skifter hende, bader hende, pusler hende. Hun skal virke vågen og interesseret i dig, interesseret i at pludre med dig, kikke på dig, kikke sig omkring osv. når hun er vågen, hun skal virke opmærksom. Du fortæller at hun er super aktiv og rigtig gerne vil følge med, bruger sig selv både motorisk og mentalt og det lyder rigtig godt. Det tyder jo ikke på at hun på nogen måde er sløv:)
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer. Du fortæller at din datter ofte sover et par timer om formiddagen, et par timer igen til middag og en sidste time sidst på eftermiddagen - det vil sige i alt ca 5 timer i løbet af dagen. Herefter powernapper hun lidt i løbet af aftenen og så sover hun ofte en nattesøvn fra kl. er ca 21.30 til den er 7.30-8 - altså 10-10.5 time. Samlet får hun altså 15-16 timers søvn i døgnet og lyder derfor ikke til at mangle søvn.
Når hun vågner med gråd, så kan det godt være fordi hun vågner direkte op fra sin dybe søvn. Det kan være enormt frustrerende, fordi det virker som om at hun ikke er glad, ikke har det godt, når hun vågner … Ofte går der lige nogle minutter, så bliver hun glad og har det fint igen. Det er noget hun vil vokse fra:)
Nogle gange kan man godt forsøge at trille barnevognen lidt og se om man på den måde kan lulle hende lidt videre ind i søvnen, så hun får sovet måske bare 20 minutter mere og derefter så vågner mere glad. Men hvis hun har sovet et par timer, så er det helt okay, hvis hun ikke kan sove videre. Og det bedste du så kan gøre her er at tage det roligt. Jo mere ro du kan signalere, jo mere rolig bliver din datter og du må gerne småpludre lidt med hende "sååå lille skat, blive du bare så ked af det, såå" eller lignende. Selvom hun ikke forstår, hvad du siger, så vil hun lytte til roen i din stemme og det vil hjælpe.
Nogle gange kan det også hjælpe at amme hende, så hun får brystet og derefter vågner langsomt op. Hvis du lægger dig og tager et hvil sammen med hende midt på dagen må du gerne amme hende, når hun viser tegn på at ville vågne. Nogle gange kan hun så sove videre og andre gange vil hun vågne helt op og begge dele er okay. Du kan også amme hende, hvis hun vågner i sin barnevogn, tage hende op, sætte dig med hende og tilbyde hende brystet og på den måde lade hende vågne stille og roligt op i dine arme. Inden hun så skal sove igen, så må du gerne amme hende endnu en gang :)
Hvis hun ikke vil brystet, når hun vågner, kan det nogle gange hjælpe at holde hende tæt, lægge hende tæt hos dig, evt. lægge dig med hende og give hende fysisk kontakt og nærhed. Berøring og varme virker i sig selv beroligende.
Det lyder meget fint at hun allerede er begyndt at vise tegn til lidt dagsrytme med 3 lure i løbet af dagen og at hun ofte går sent til ro for natten. Det lyder helt som børn i 3-4 måneders alderen ofte vil sove, så her er hun lidt "forud for sin tid":)
Det lyder derfor som om at du skal se tiden lidt an og som om at hendes vågenperiode nok vil begynde at blive længere helt af sig selv…
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske