Korte vågenperioder

29. april 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Korte vågenperioder

Hej Helen

Så er jeg tilbage med en ny lille datter på 10 uger :)

Det går generelt rigtig godt og hun tager på, sover, smiler, pludrer og prutter som hun skal :)

Jeg vil dog lige høre dig mht. hendes søvnbehov, da jeg synes hun har nogle meget korte vågenperioder i forhold til de babyer vi omgåes i mødregruppe mv. Vi har endnu ikke en helt fast rytme, men dagen ser for det meste sådan her ud:

Vågner kl. 7.30 - 8.00: Hun skiftes og vi leger. Ammes først ved næste lur da hun som regel småspiser med korte intervaller mellem kl. 4.00 og 6.00

8.40 - 9.00: Puttes til første lur hvor hun typisk sover ca. 2 timer

11.00 - 12.00: ammer, skifter, leger, ammer igen

13.00 - 15.00: sover

15.00 - 16.00: vågenperiode som ovenfor

16.00 - 17.00: sover

Herefter er hun svær at få til at tage flere lure, men powernapper en enkelt gang på enten min eller fars arm indtil hun puttes kl 21.30. Jeg har forsøgt at lægge hende tidligere, men det er som om hun ikke rigtig er klar før.

Nætterne går som regel fint. Hun sover en 3-4 timer i første stræk og herefter 2-3 timer og har så en mere urolig periode med prutter og amning mellem kl. 4 og 8.

Jeg har sat en times vågentid i løbet af dagen, som vi nogle gange når op på, men som regel begynder hun allerede at gabe og virke uoplagt efter 30-45 min. Der er også dage, hvor hun selv efter 2-3 timers lur ...

Annonce

... ikke er i hopla i vågentiden, men gaber og klynker indtil jeg putter hende igen. Hun vågner sjældent uden gråd, men vil efter et par timers søvn som regel ikke sove videre selvom jeg triller med hende.

Er det ok at hun ved 10 uger stadig har så korte vågenperioder eller tyder det på at hun bør sove mere i løbet af dagen/natten?

Skal jeg gøre mere ud af at få hende til at sove videre, når hun vågner grædende?

Det skal siges, at hun havde en lav fødselsvægt (2.800 g) kombineret med gulsot, som hun stadig har lidt tilbage af. Hun er blevet tjekket og hendes niveau kræver ikke yderligere behandling. Hun ligger fint i midten af sin kurve og tager stadig ca. 200 g på om ugen (blev tjekket sidste uge).

Når hun er vågen og i godt humør (hvilket hun som regel er i hvert fald en halv times tid) er hun meget aktiv, smilende og elsker at lave øvelser og blive tumlet med. Hun hader at vende ind mod kroppen og elsker at vende ud ad, så hun kan følge med. Vil konstant op at sidde og stå og kan trille fra både mave til ryg og enkelte gange den anden vej. Så en super aktiv pige - måske det også indvirker på vågenperiodens længde?

Jeg håber, at du kan hitte rede i min mail og mest vil jeg egentlig bare høre om jeg skal gøre mere/andet for at give hende nogle lidt længere vågenperioder, hvor hun kan være mere frisk og veloplagt?

Pft :)

Venlige hilsner
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor