Brev:
Korte vågenperioder
29. april 2014
Alder:
2 mdr.
Korte vågenperioder
Hej Helen
Så er jeg tilbage med en ny lille datter på 10 uger :)
Det går generelt rigtig godt og hun tager på, sover, smiler, pludrer og prutter som hun skal :)
Jeg vil dog lige høre dig mht. hendes søvnbehov, da jeg synes hun har nogle meget korte vågenperioder i forhold til de babyer vi omgåes i mødregruppe mv. Vi har endnu ikke en helt fast rytme, men dagen ser for det meste sådan her ud:
Vågner kl. 7.30 - 8.00: Hun skiftes og vi leger. Ammes først ved næste lur da hun som regel småspiser med korte intervaller mellem kl. 4.00 og 6.00
8.40 - 9.00: Puttes til første lur hvor hun typisk sover ca. 2 timer
11.00 - 12.00: ammer, skifter, leger, ammer igen
13.00 - 15.00: sover
15.00 - 16.00: vågenperiode som ovenfor
16.00 - 17.00: sover
Herefter er hun svær at få til at tage flere lure, men powernapper en enkelt gang på enten min eller fars arm indtil hun puttes kl 21.30. Jeg har forsøgt at lægge hende tidligere, men det er som om hun ikke rigtig er klar før.
Nætterne går som regel fint. Hun sover en 3-4 timer i første stræk og herefter 2-3 timer og har så en mere urolig periode med prutter og amning mellem kl. 4 og 8.
Jeg har sat en times vågentid i løbet af dagen, som vi nogle gange når op på, men som regel begynder hun allerede at gabe og virke uoplagt efter 30-45 min. Der er også dage, hvor hun selv efter 2-3 timers lur ikke er i hopla i vågentiden, men gaber og klynker indtil jeg putter hende igen. Hun vågner sjældent uden gråd, men vil efter et par timers søvn som regel ikke sove videre selvom jeg triller med hende.
Er det ok at hun ved 10 uger stadig har så korte vågenperioder eller tyder det på at hun bør sove mere i løbet af dagen/natten?
Skal jeg gøre mere ud af at få hende til at sove videre, når hun vågner grædende?
Det skal siges, at hun havde en lav fødselsvægt (2.800 g) kombineret med gulsot, som hun stadig har lidt tilbage af. Hun er blevet tjekket og hendes niveau kræver ikke yderligere behandling. Hun ligger fint i midten af sin kurve og tager stadig ca. 200 g på om ugen (blev tjekket sidste uge).
Når hun er vågen og i godt humør (hvilket hun som regel er i hvert fald en halv times tid) er hun meget aktiv, smilende og elsker at lave øvelser og blive tumlet med. Hun hader at vende ind mod kroppen og elsker at vende ud ad, så hun kan følge med. Vil konstant op at sidde og stå og kan trille fra både mave til ryg og enkelte gange den anden vej. Så en super aktiv pige - måske det også indvirker på vågenperiodens længde?
Jeg håber, at du kan hitte rede i min mail og mest vil jeg egentlig bare høre om jeg skal gøre mere/andet for at give hende nogle lidt længere vågenperioder, hvor hun kan være mere frisk og veloplagt?
Pft :)
Venlige hilsner
Ditte