Svar: Søvn !
26. april 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er to ting, som I kan forsøge og her kommer lidt tanker fra mig.
Det lyder som om at I har en rigtig aktiv og skøn datter, som naturligt nu har fundet ud af, at når hun lægges i seng om aftenen, så er det ikke så spændende, som er være hvor mor og far er - og hun vil naturligt hellere være sammen med jer, end at ligge alene på sit værelse:)
Derfor er det en rigtig god idé at lave noget kedeligt og praktisk om aftenen og det betyder ikke sidde uden for hendes dør - for når I sidder der, så signalerer I ikke tryghed og ro, men derimod opfører I jer lidt mærkeligt. I sidder jo bare og så kan I ligeså godt lege - og hos jer lyder det som om at putningen efterhånden har udviklet sig til en leg. Jeres datter forstår simpelthen ikke at det er sovetid, når hun puttes. For hende er det at skulle sove nu forbundet med at blive puttet og en leg, hvor hun igen og igen render ud af sengen og I gentagende gange følger hende tilbage.
Det er en god idé at holde fast i at hun skal falde i søvn i sin seng, så hun forbinder det at skulle sove med at være i egen seng på eget værelse. Det vil være rigtig godt med en rutine, hvor hun f.eks. får aftensmad, får et bad og kommer i nattøj, får godnatgrød, børstet tænder og bliver puttet og I læser så godnathistorie, synger sang osv. som I også gør nu.
Og her skal I så vurdere, om hun kan sove, hvis I bliver siddende eller om I skal stille jer og lave noget praktisk - på værelset eller lige ved døren. Det er vigtigt at hun kan se jer. Det er vigtigt at hun ikke behøver stige ud af sin seng, for at se om I er der og det er samtidig vigtigt, at hun kan se at I laver noget - noget kedeligt. Det er den metode som jeg kalder for "stryge-tøj-metoden".
I skal stille jer på værelset og stryge tøj eller lægge tøj sammen. Det vil betyde at I kan give hende masser af verbal kontakt og berolige hende med ord, men uden at I behøver sidde med hende eller sidde direkte hos hende. Hun kan kalde "moar?!" og du kan svare "jeg er lige her skat, nat-nat". Hvis hun rejser sig, så kan du verbalt fortælle hvad hun skal nu "læg dig ned skat, mor er lige her, mor passer på dig" osv. så hun selv lægger sig og så hun på den måde bliver bevidst om, hvad det er hun skal nu, hvad du/forventer af hende. Det at hun selv lægger sig ned er vigtigt. Det vil gøre at hun bliver mere i sengen - hvis I gentagende gange går hen og lægger hende ned, så vil det virke som en fjeder og hun springer op igen...
Det er som sagt vigtigt at I ikke bare sidder, men at I er igang med noget praktisk som at stryge tøj eller lægge tøj samme. Det signalere nemlig at der ikke sker noget spændende og at mor og far har noget kedeligt at lave, når hun skal sove. Det inviterer ikke til leg, der er ikke noget sjovt, der er ikke noget jeres datter går glip af og hun kan derfor ligeså godt lægge sig til at sove.
På samme måde kan I udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – I har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at jeres datter sover. I kan derfor på sigt sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen", i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør hende mere rolig ved at være i sengen.
Det kan være en metode der er god at bruge, når barnet skal lære at sove, falde i søvn trygt vidende om at mor og far er der - men uden at man behøver sidde og vente på at barnet sover :)
Og det andet, som er vigtigt er at få brudt den vane/rutine, som jeres datter har fået lige nu, hvor hun forbinder det at skulle sove med leg. Hun puttes kl 19.30, men sover først kl ca 20.45 og bruger således rigtig lang tid på "leg". For at ændre på dette, så er det rigtig vigtigt, at I nu begynder at putte hende så sent, at hun med sikkerhed kan falde i søvn, når det er puttetid. Og det betyder at I lige nu ikke skal putte hende før klokken er 20.45. Hun skal stadig op til samme tid om morgenen og hun skal stadig sove middagslur fra 12-14, det er ikke meningen at hun skal forlænge sin dagssøvn og hvis ikke hun vågner af sig selv kl 14, så skal hun vækkes her. Og stille og roligt så skal I så putte hende lidt før, så hun puttes kl 20.30, så 20.15, så 20.00…
I skal have samme ritual som nu og hvis hun er træt nok, når hun puttes, så vil hun evt. have behov for at I lige nu bliver siddende og holder i hånden, synger osv. og hvorefter hun så falder i søvn. Ritualet bibeholdes og i takt med at hun lærer at overgive sig til søvnen og finder ud af, at det at blive puttet indebærer historie, sang og at man falder i søvn i løbet af ca 15 minutter, så flyttes puttetidspunktet frem. Det tager tid - det kan godt tage flere uger og I kan derfor ikke flytte med 15 minutter fra dag til dag. Måske skal hun puttes kl 20.45 tre aftener i træk og derefter kan I så putte hende kl 20.30 et par aftener, og så kl 20.15 osv. Små skridt og hele tiden holde fast i den samme dagsrytme, samme mængde søvn om dagen, som er helt passende for hendes alder.
Det er de to metoder, som vil kunne hjælpe jer - og det kan godt tænkes at I skal starte med at putte hende senere og blive siddende hos hende til hun falder i søvn. Og stille og roligt i takt med at I rykker hendes puttetidspunkt frem, så begynde at indføre strygetøj metoden, så hun lærer at falde i søvn, uden at I behøver sidde tæt ved hende, men hvor det er okay, at I er der og hvor I netop signalerer, at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende - mor og far har noget kedeligt at lave:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske