Svar: Hvor kort en lur

22. april 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

Hmm … det lyder som om at det ikke helt fungerer, når din datter sover den lange formiddagslur - for det betyder at hun ikke er træt og parat til at sove før om aftenen og hendes 2. lur kommer derfor til at ligge så sent, at den påvirker hendes puttetidspunkt til natten. Så selvom jeg godt kan se bevæggrundende for at lade hende sove en lang formiddagslur, så synes jeg ud fra det du fortæller i dag, at det vil være et forsøg værd, hvis hun kan blive vækket fra sin formiddagslur og så i stedet sove en tidligere og længere middagslur. Alternativt, skal hun evt. have lov til at sove lidt længere om morgenen, så hun i stedet kan nøjes med en lidt længere middagslur og derfor nøjes med kun én lur dagligt - og så måske først gå i seng kl ca 19.30… Kan du følge mig?

Jeg forestiller mig derfor at en af følgende dagsplaner kunne være en mulighed:

Vækkes stille og roligt og dagen starter ca kl 7

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formidag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover her ca 1 time f.eks. fra 10-11

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager i stykker, stykker af frikadelle, pølse, godt kogte pastaskruer og lignende og må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Tilbydes banan og lun mælk af en kop og puttes til middagslur kl 13.30-14, hvor hun så gerne må sove ca 1.5-2 timer. Så hun samlet sover ca 2.5-3 timer i løbet af dagen.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller mælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten og tilbydes efterfølgende godnatgrød

Puttes til natten ca 19.30-20 og ammes, får flaske eller mælk af kop.

Sen aften: Evt. ammes eller flaske eller mælk af kop

--------------------------

En dagsplan kunne også se således ud:

Vågner af sig selv om morgenen - måske vil hun så først vågne kl 8, måske senere endnu.

Morgen 8.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.

Formiddag 10: ½ bolle med smør ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager i stykker, stykker af frikadelle, pølse, godt kogte pastaskruer og lignende og ...

Annonce

... må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl 12, måske lidt senere alt efter hvad tid hun er stået op og sover her så måske til kl 14.30-15, altså nu en længere lur midt på dagen

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller mælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten og tilbydes efterfølgende godnatgrød

Puttes til natten ca 19.30-20 og ammes, får flaske eller mælk af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften: Evt. ammes, eller flaske eller mælk af kop.

Som du kan se, så ligner disse to dagsplaner hinanden, bortset fra at der i den ene dagsplan vækkes hun og får så to lure, hvor den korteste lur er formiddagsluren. Og i den anden plan får hun lov til at vågne af sig selv og kan så nøjes med en lidt længere lur midt på dagen.

Jeg tror, at du nu er nødt til at sætte ind og være lidt mere styrende i forhold til dagen, så hendes rytme bliver passet ind i den hverdag, som hun alt andet lige er nødt til at passe ind i nu - vuggestue osv. :) Det er rigtig dejligt og meget omsorgsfuldt at du gerne vil lade hende sove, når hun selv viser behov og at du følger hende så meget som du gør - men lige nu tænker jeg at det er vigtigt at du prøver at styre hendes rytme lidt mere…

Hvor længe skal hendes lure være… Tja.. som udgangspunkt er det rigtig godt hvis hun sover mindst en lur af 1.5 time og hvor lang den anden lur så skal være det afhænger af hvad hun viser behov for. Nogle børn powernapper og sover ikke mere end 20-30 minutter (men vågner så af sig selv), andre børn vågner konsenvkvent efter 40 minutter og har ikke brug for mere søvn.

I stedet for at lade din datter sove til hun vågner af sin formiddagslur og hun så powernapper kl 18… ja så tænker jeg, at det vil være bedre at forsøge at køre hende ind i en anden rytme, så hun ikke længere sover efter kl 16. Det er nemlig sådan at søvn der ligger efter kl 16 vil "æde" af nattesøvnen. Enten ved at hun så går meget sent i seng, begynder at vågne midt om natten eller begynder at vågne meget tidligt og med den alder hun har nu, vil det være relevant at medtænke denne problemstilling. Derfor foreslår jeg at du nu forsøger at følge en af ovenstående dagsplaner…

Håber dette hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.