Svar: Amninger - især om natten
20. april 2014
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev, din fine beskrivelse og alle dine tanker :)
Der er en vigtig ting, som du først skal tænke over, og det er din drengs indtag af mælk kontra indtag af væske. Jeg kan godt høre, at du har forsøgt at skrue antallet af amninger ned, hvilket er rigtig fint - men du har erstattet med mælk af kop. Og det er faktisk ikke meningen. Det er meningen, at din drengs indtag af mælk skal sættes ned og i stedet skal han have vand:)
Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at han lærer at drikke vand. Når antallet af amninger eller flasker sættes ned, så er det også mængden af mælk der skal sættes ned. Det er vigtigt for at give plads til mere rigtig mad og lige nu får jeres dreng alt for meget mælk og spiser derfor ikke mad nok. Han bliver derfor ikke helt mæt nok i løbet af dagen og aftenen.
Med den alder han har, så bør han ikke blive ammet mere end 3 gange i døgnet og jeg vil anbefale at du lægger disse tre amninger inden middagslur, aften og sen aften. Altså kl ca 12.30, 19.30 og 23.30. For at få dækket sit behov for væske skal han derudover have vand af kop.
Jeres dreng er i separationsfasen og det betyder at han lige nu naturligt søger dig lidt ekstra og dermed søger brystet ekstra. Det er tryghed og nærhed for ham. Det er dog vigtigt at du er opmærksom på ikke at få sat amningerne op, selvom han søger ekstra. Han skal naturligvis have masser af nærhed, fysisk kontakt, kærtegn, men ikke øge sit behov for brystet ekstra meget og lige nu lyder det som om at han søger brystet igen og igen hele dagen og hele natten igennem… og det går ikke. Han har ligeså meget brug for sammenhængende nattesøvn som du selv har og det er vigtigt at du lærer ham at han ikke behøver brystet så meget. Det lyder lidt som om at han får mange slurke mælk i løbet af dagen både fra kop og fra bryst og det tager appetitten fra den rigtig mad.
Når du stopper med at amme ham så hyppigt og begynder at give ham vand i stedet for mælk og han forhåbentlig begynder at spise mere rigtig mad, så vil han sandsynligvis nyde de tre amninger han får rigtig meget. Han vil til disse amninger spise effektivt og godt og vil fint kunne få sit behov for mælk dækket den vej igennem. Og samtidig vil hans indtag af mad naturligt øges og han vil få en anden fornemmelse for mæthed og sult.
Hans søvn kan godt ændre sig. Det kan godt tænkes at hans dagsrytme vil ændre sig, når du stopper med at give ham så meget mælk og at han derfor vil begynde at sove lure lidt senere dagen igennem - det er ikke sikkert, men det kunne jeg godt have en formodning om. Brystet og mælken er nemlig med til at lulle ham i søvn og kan gøre at han sover lidt tidligere hele dagen igennem og når han ikke længere ammes i søvn, så vil han sandsynligvis begynde at sove lidt senere, ligesom han måske vil begynde at kunne nøjes med to lure dagligt - og det er okay.
Her kommer mit forslag til en dagsplan, lavet med udgangspunkt i dine nuværende tider og behov for 3 lure:
Morgen 7-7.30: Frisk frugt i hånden at gumle på og du følger efter med lidt havregrød eller anden form for grød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og ammes ikke først
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Tilbydes en banan og ammes godt, gerne fra begge bryster hvis han vil og puttes derefter til middagslur ca 12.30 - og begynder måske her at sove en lidt længere lur - og måske ikke…
kl. 14-14.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Må også gerne få rugbrødsstykker osv. som nu. Vand af kop.
kl. 16: En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller måske lidt rugbrødsdrys, vand af kop. Og puttes til sin tredje lur, som det lyder til at han lige nu har brug for.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet og må her gerne få mælk af kop sammen med sin grød. Det kan være mme eller det kan være lidt sødmælk. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen, hvor dagen starter med morgengrød - altså ikke længere amning om natten heller ikke kl 05…
Som du kan se så ligner planen meget din, bortset fra at jeres dreng fast tilbydes vand i stedet for mælk. Stadig masser af små måltider dagen igennem, men forhåbentlig vil han spise lidt mere til hvert måltid, når det er vand han drikker og ikke mælk.
Du har ret i at han skal fyldes op om dagen, så han ikke behøver søge brystet om natten og det er helt rigtigt at han naturligvis skal have sit behov for væske stillet og nu via mere vand og jeg forstår godt alle dine tanker - men der er hos jer højst sandsynligt ikke tale om at han søger brystet om natten på grund af væskemangel, men i høj grad tale om vane og afhængighed af brystet og din favn.
Det lyder her rigtig godt at du nu forsøger at flytte ham fra dig før han sover helt, så han registrerer at han ligger i sin seng, da det er der du ønsker han skal sove om natten. Men måske er det for svært for ham både at skulle undvære din favn og undvære dit bryst? Det kan måske hjælpe jer, hvis du kan amme ham, hvor han ligger ved siden af dig, slipper brystet, triller om på siden og falder i søvn, men hvor du lader ham ligge. Når han så vågner og har brug for at mærke dig o natten, så er du der, kan lægge en beroligende hånd over på ham osv. så det er præcist som da han faldt i søvn og hvor du kan hjælpe ham videre, uden at du behøver give ham brystet.
Det kan her nogle gange være en idé at koble hans tremmeseng til din seng, tage den ene side af tremmesengen og sætte de to senge sammen, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan du stadig ligge i din seng og han kan sove i egen seng, men du er helt tæt på ham og kan berolige med nærhed og kærtegn, - og uden at du skal stå op med ham, amme ham, begynde at gå rundt med ham, vugge ham i dine arme osv. Han vil her også kunne kravle ud af sin seng og søge dig, hvis det er det han har brug for.
Og ja- nogle gange er det også en rigtig god løsning at lade far tage over om natten, hvor du så sover i et andet rum. Så du ammer ham sidste gang sen aften - evt. ammer, skifter, ammer og derefter sover han videre godt fyldt op med mælk. Du ved at han ikke behøver yderligere mælk i løbet af natten og far kan så tage over og netop give ham den nærhed og tryghed, som han har behov for. Som du skriver, så kan far lettere berolige ham om natten og får ham hurtigere videre i søvnen end du gør og det kan være helt okay at udnytte dette. Normalt siger man at efter tre nætter vil I kunne mærke en forskel. Han vil efter tre nætter stadig kunne vågne, græde, søge brystet, men vil meget hurtigt acceptere at sove videre uden…
Jeg kan godt forstå hvorfor du vælger at amme i stuen og derefter gå til soveværelset, jeg kan godt se dine tanker omkring dette. Det lyder dog som om at amningen i stuen ikke nedsætter behovet for brystet senere og jeg tænker at det handler om, at jeres dreng netop oplever det skift der er fra stuen og ind i soveværelset som noget der ikke er helt rart.
Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Hvis du ammer et andet sted og derefter går til værelset, så er der en risiko for at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer detved at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Du nævner flaske og om det er en mulighed - og det er det naturligvis. Når og hvis du giver flaske, så ved du præcist hvor meget han indtager og det kan naturligvis give en vis ro, at du ved at han har drukket f.eks. 180 ml… Derudover har flasken den fordel at den kan gives af far, så far kan tage over og afhængigheden af mor mindskes. Og derudover kan flasken også gives i tremmesengen, så han får den hvor I ønsker han skal sove - man kan derfor undgå det skift der er fra favn og ned i seng, som måske er rigtig svært for ham…
Flaske kan han få til han måske er 13-15 måneder gammel og altså stadig nogle måneder endnu og det er for nogle en god løsning. Modsat kan man sige, at når amningen fungerer godt, så virker det også fjollet at give flaske, men ja - det er som sagt for nogen en god løsning.
Han bør få modermælk eller modermælkserstatning til han er et år. Dette behov vil blive dækket af lige nu 3 amninger dagligt og i 10-12 måneders alderen af 2 amninger eller to flasker (svarende til 400 ml). Og derudover skal væskebehovet som sagt dækkes af vand. Han må gerne få sødmælk af en kop eller måske lidt sødmælk på en frugtgrød og må også gerne få tykmælk, yoghurt osv. Men lige nu tænker jeg som sagt, at I skal arbejde på at øge hans indtag af vand og fast føde og nedsætte indtaget af mælk :)
Du skal forsøge at ramme det rigtige puttetidspunkt om aftenen, så han er helt parat til at sove, når du lægger ham. Da han sover 3 lure dagligt lige nu og ofte sover den tredje lur sent, så er han måske ikke helt parat til at sove kl 19.30, men måske først kl 20 eller måske 20.30… Det kan også have noget at sige i forhold til hans evne til at overgive sig til søvnen.
Derudover spiller alderen og udviklingen naturligt ind. Det er meget sjældent at man kan putte børn i denne alder i seng, slukke lyset, gå ud og lukke døren og de så falder i søvn af sig selv uden problemer. Jeres dreng er som sagt i separationsfasen og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se dig, for at vide at du er der og at han ikke er forladt, samtidig med at han øver sig i at bevæge sig lidt væk fra dig, øver sig i at kravle, sidde på gulvet for sig selv osv. Og det er naturligt svært - derfor har han ekstra behov for at mærke dig, når I er sammen, græder måske når du går, også selvom du bare går på toilettet og viser ekstra stort behov for din nærhed, når han skal sove.
For netop om aftenen er det svært. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove - og nogle gange er den bedste løsning at man, som jeg også har nævnt længere oppe, lægger sig sammen med barnet, for netop at give ham den nærhed, han så tydeligt viser behov for.
Rent fysisk har han svært ved at finde ro. Det er ikke unormalt, hvis han øver sig i at kravle, rejse sig, skifter stilling osv. når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Så her skal du prøve at hjælpe ham med stillingsskift, med nærhed, tæt kontakt, kærtegn, beroligende ord - men prøve ikke at give bryst, ikke tage ham op og vugge ham eller gå rundt med ham. Du skal prøve at hjælpe ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt, eller far skal prøve at hjælpe ham.
Det lyder som om at I allerede gør mange gode ting og som om at I er på vej i den rigtige retning, men at der også er tale om en svær periode lige nu. Jeg håber dog at mine tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvor og hvordan I nu kan komme videre - og ja, du skal naturligvis sikre at han ikke vågner og græder fordi han har ondt… virker han forkølet og snottet? Hoster han? måske skal han lige tjekkes af lægen….
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske