Svar: Påklædning til foråret
19. april 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål - rigtig mange forældre synes det er svært at finde ud af, hvilket tøj og hvor meget eller hvor lidt tøj børnene skal have på. Og det kan også være rigtig svært. For i går var der f.eks. 20 grader her hvor jeg bor - og i dag ligger temperaturen på ca 10 grader, så det der gælder den ene dag, gælder ikke nødvendigvis den næste.
Og der er desværre ikke nogen fast regel for at "mellem x og x antal grader, så skal barnet have det og det på"… Du er nødt til at forsøge dig frem, og så skal du mærke din datter i nakken. Når hun ligger i sin barnevogn og sover, så skal du stikke en hånd ned i hendes nakke og mærke, hvordan hun føles der. Hvis hun sveder, så har hun det for varmt og skal afklædes. Hvis hun virker kold, så skal hun have mere tøj på, og hvis hun virker tilpas i temperaturen, så passer hendes påklædning fint.
Det kan være fint at bibeholde undertøj i uld. Uld har den fordel, at det suger, så hvis hun sveder lidt, fordi temperaturen i haven måske stiger imens hun ligger og sover, så vil ulden kunne suge sveden og stadig holde hende varm. Hvis det pludselig bliver overskyet og mere koldt, så vil ulden også kunne holde hende varm. Du kan købe "sommeruld" - det laver blandt andet Joha.
Temperaturen kan variere meget. Det er ikke kun målingen på termometeret du skal se på, det afhænger af hvor hun sover. Sover hun f.eks. i en barnevogn, er barnevognskassen lavet i stål eller stof, hvilken type madras ligger på hun, står barnevognen placeret frit haven, står den under et træ, et tag, står i en carport eller lignende, blæser det eller er det vindstille … Det har alt sammen betydning for hvor meget tøj hun har brug for, og derfor er der ikke nogen helt faste regler…
Det afhænger også af hvorvidt hun bruger dyne, sover i sovepose eller hvordan hun nu er puttet. Generelt vil jeg sige, at det er bedre at lette lidt på dynen f.eks. lade hende sove med en sommerdyne i stedet for en vinterdyne - end at klæde hende fuldstændig af og putte hende uden tøj under en meget varm dyne. Det er altså bedre at hun stadig har lidt tøj på kroppen. Når du tilser hende, når hun sover, og mærker hende i nakken, så vil du kunne trække dynen lidt op omkring hende, hvis hun virker lidt kold, ligesom du vil kunne lette på dynen, hvis hun virker varm.
Du fortæller at hun i vinter har sovet i en langærmet uldbody og velourbukser - det tyder på at hun er puttet i en god varm sovepose, som en voksipose eller lignende med vinterdyne - og måske er løsningen hos jer derfor lige nu at udskifte til en tyndere dyne… Hun lyder jo ikke til at have flere lag tøj på. Hvis hun i vinter havde sovet i en vinter-flyverdragt, så ville jeg anbefale at man i løbet af foråret skiftede over til en tyndere sovedragt f.eks. en fleecedragt eller ulddragt og stille og roligt i takt med at det blev varmere, så ville jeg anbefale at lade barnet sove i bluse og bukser og evt. en ekstra lille trøje … Fordelen ved at give hende lidt flere lag tøj på, er at man kan tage trøjen af, hvis det er for varmt eller tage trøjen på, hvis hun virker til at fryse lidt.
Det var en masse tanker frem og tilbage og hvad når jeg så frem til … Vi har den 21. april i dag - og kryser fingre for at den lune tid nu er på vej. Jeg tænker derfor at det meget hurtigt kan blive varmt for din datter i barnevognen og der er ikke umiddelbart grund til at gå ud og købe en særlig sovedragt til hende. Jeg tænker at du lige nu skal overveje om hun vil trives med en lidt tyndere dyne og samme tøj, som hun plejer. Det kan også være at du allerede nu kan putte hende i en bomuldsdragt - jeg vil dog stadig anbefale at du lige nu kommer en uldundertrøje under… alternativet kunne være en natdragt i sommeruld…:)
Du skal vurdere det ud fra hvordan hun føles - hvis hun sveder, når hun sover, så skal du skifte noget af hendes tøj ud og lette på dynen. Hvis hun føles kold, så giv hende lidt ekstra tøj på og/eller bibehold den lidt tykkere dyne lidt endnu. Hvis hun er tilpas i temperaturen, så er hendes påklædning lige nu fin og passende i forhold til vind, vejr og sovested:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og fortsat god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske