Svar: Hvornår sover han igennem

14. april 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære nu glade forældre :)

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af dagen og hvad overvejelser I har gjort jer.

Jeres dreng er fysisk stor - han vejer allerede 12 kg og er på mange måder som en 1 årig baby, men stadig er han jo kun 7 måneder. Dejligt - der er ikke noget i vejen med at han fysisk er stor - vægten vil sandsynligvis ikke blive ved med at stige og i takt med at han begynder at krybe, kravle og bruge sig selv mere motorisk, så vil han naturligt også bruge mere energi og vægten ofte stagnere mere.

I skal naturligvis sikre jer at han ikke bliver stor fordi han overspiser og det er derfor helt fint at I er opmærksomme på hans indtag af modermælkserstatning. MEN det at han er fysisk stor gør også at hans væskebehov naturligt er stort. Og størstedelen af hans væskeindtag skal dækkes via flaske. Han kan naturligt ikke drikke nok væske af en kop. Med den vægt han har, så vil hans væske behov over et døgn ligge mellem 1200-1800 ml - altså ca 1.5 liter. Han får lige nu ca 600-700 ml mme af flaske og derudover drikker han vand af kop - og derfor skal I ikke nedsætte antallet af hans flasker.

Og ja - det er helt naturligt at han har brug for flaskerne om natten. De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for fire flasker i døgnet og de vil ligge hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Jeres dreng får ikke længere flaske inden middagsluren, men skal naturligt stadig have flaske tidlig morgen, aften og sen aften, altså kl ca 20, 24 og 06 og at sove igennem i denne alder vil netop være at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05/06.

Hvis han tisser godt, hvis urinen er klar og han har gode tunge tissebleer, maven fungerer godt og han ikke viser tegn på manglende væske, så må I godt lade ham nøjes med de 3 flasker a 600-700 ml. Men I bør ikke skrue yderligere ned i antallet af flasker før han er ca 10 måneder gammel. De to flasker han kan nøjes med i 10 måneders alderen kan fint ligge aften og sen aften og det vil være vigtigt at han her får mindst 400 ml mme. Hvis han får dette, vil hans behov for jern være dækket ind og samtidig vil han stadig få en vis del af sit væskebehov dækket via flaskerne, så han ikke skal drikke det hele af en kop.

Med hensyn til ømme gummer, så kan gummedråber være en idé. Og virker det ikke kan man naturligvis overveje om han har brug for yderligere smertestillende i en kort periode. Det er ofte når tænderne bryder igennem, at barnet får rigtig ondt og det sker ofte inden for et døgn. Hvis der kommer flere tænder på samme tid eller tæt ved hinanden, kan det naturligvis godt gøre ondt i et par dage. Det er en rigtig god idé at give ham mad i hånden, ...

Annonce

... som han kan gumle på. Ristede rugbrødsbjælker er godt til ømme gummer og det samme er agurk - agurk er et gammel husmoderråd, når børn er ved at få tænder :)

Det er en god idé at starte hvert måltid med lidt i hånden. Det er dejligt, at han viser interesse for at tygge og gumle på noget og det vil styrke ham mundmotorisk. Samtidig bliver han bevidst om at det nu er spisetid og han vil derfor ofte være mere klar til skeen, når I så efterfølgende kommer med lidt skemad.

Han må meget gerne få mad med lidt mere bid. Han skal have mad der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, mad der smager af noget. Det vil være rigtig godt at komme væk fra risgrød og de milde grødtyper og nu begynde med havregrød, flerkornsgrød og lignende i stedet. Han skal have grøntsagsmos af alle typer grøntsager og skal have kød og fisk i sin mos. Han kan begynde at få mere sovs, indmaden af en frikadelle, boller i karry osv. og han må gerne få kogte grøntsager i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som han selv kan sidde med og gumle på.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Tilbydes frugt i hånden (pas på æbler de knækker let, prøv med blødere frugt som moden pærem, appelsin eller melon). Følg efter med øllebrød eller havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, frugtmos - evt. med lidt mme på, så det serveres som en gammeldags frugtgrød med mælk… Vand af kop.

Puttes til formiddagslur som nu

Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker i hånden og I følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Giv ikke risgrød dagligt på grund af indholdet af arsen. Må gerne få små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, hvis han kan kapere det og er klar til det. Det er fint. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Evt. flaske (for at øge hans mælkeindtag), men hvis det går fint uden, er det okay. Tilbyd ham dog så meget gerne vand af kop før han puttes til sin middagslur, så han får ekstra væske her.

Puttes til middagslur ca 13.30 som nu

Eftermiddag 15.30: Frisk frugt i hånden (pas igen på æble og vælg de lidt blødere frugttyper), følg evt. efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping eller frugtmos som nu.

Evt powernap, hvis han trænger

Aften 18.00: Udgangspunktet er jeres mad - grøntsagsmos med kød eller fisk. Suppleres med kogte blomkål, broccoli, en kartoffelbåd osv. i hånden som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Puttes til natten med en flaske 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet