Hvornår sover han igennem

14. april 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Hvornår sover han igennem

Hej Helen

Vi vil lige sige 1000 tak for svaret på vores sidste mail. Vi har fulgt din plan og dine råd, og har fået en rigtig glad dreng, som derved har gjort vores hverdag meget nemmere.

Vi skriver til dig nu, fordi der er dukket et par spørgsmål mere op.

Du får lige lidt info:

- Vores lille basse er nu 7½ mdr., er ca. 74 cm og vejer 12,3 kg
- Han har sovet på sit eget værelse siden han blev 6 mdr., hvilket han har klaret rigtig flot.
- Han har meget nemt til smil og latter, og blevet en utrolig glad og nysgerrig dreng

Vores døgnrytme med ham, er således (Tiderne er +/-):

Kl. 7.00: Godmorgen
Kl. 7.30: Morgenmad: Øllebrød med frugtmos (ca. 120 g), æble i skiver, vand af kop.
Kl. 9.30 - 10.00: Formiddagslur.
Kl. 11.30 - 12.00: Middagsmad: Risgrød (ca. 120 g), rugbrødsstænger og nogle gange små stykker rugbrød med pålæg, som han får på en gaffel, vand af kop.
Kl. 13.30 – 14.00: Middagslur
Kl. 15.00 - 15.30: Frugtmos (ca. 75 g), æble i skiver, vand af kop.
Kl. 17.00: Powernap, hvis han trænger.
Kl. 18.00 - 18.30: Aftensmad: Grøntsagsmos med kød (ca. 120 g), rugbrødsstænger, vand af kop.
Kl. 19.45: Natputning: 240 ml MME
Kl. 23.00 - 01.00: 240 ml MME
Kl. 03.00 - 06.00: 200 ml MME

Vi har tænkt lidt over, om det ikke snart er på tide at vores søn kan springe hans flaske over kl. 03.00-06.00, så han kan sove igennem? Altså, om vi kan gøre nogen ting anderledes i hans hverdag, for at han ikke har behov for den flaske? Hvis ikke han får den flaske når han vågner om natten, så kan vi på ingen måde få ham til at sove igen, da han hurtig bliver for frisk. Og hvis det lykkes os at få ham til at sove igen ved at give ham sutten eller ved at tage ham op og vugge ham, vågner han indenfor 15 - 30 min igen. Vi har dog været udfor, at han 2 gange på samme uge, kun fik sin flaske kl. 23.00 – 01.00 og så ellers sov til vi skulle op om morgenen dagen efter kl. 07. Vi troede, at når det skete 2 gange indenfor samme uge, at han så var på vej hen imod kun at skulle have 1 flaske om natten, men det er desværre ikke sket siden.

Vores søn har fået ...

Annonce

... hans 2 første tænder, hvilket jo sikkert er grunden til ret urolige nætter engang imellem. Der kan det nogle gange godt føles som om, at det KUN er mor som er god nok. For når far kommer ind og vil trøste, bliver der skreget endnu højere, indtil mor kommer og overtager. Har du nogen gode råd til hans nætter med ømme gummer, da der jo sikkert kommer mange flere af disse nætter? Vi har nemlig prøvet med noget der hedder Gummedråber, hvor man smører det på gummerne. Men det har desværre været uden den store virkning.

Vi har dog, i den plan du lagde for os, fjernet hans flasker om dagen inden han skulle ud og sove. Da det virkede som om at han slet ikke havde brug for dem, og han har heller ikke brokket sig over at han ikke fik dem mere. Vi tænker også, at han ligger rimelig meget udenfor skalaen med hensyn til hans vægt, når man ser på hans højde og alder. Så da hans vægt ikke har bestilt andet end at stige og stige, så er vægten ligesom blevet sat lidt i stampe nu, pga. flaskerne blev fjernet, og har så ligget på omkring de 12 kg lige siden. Men kan det at vi har fjernet de flasker, gøre at han ikke får nok at spise i løbet af dagen, så det måske er derfor at han ikke sover igennem om natten? Vi er bare lidt bekymret omkring hans vægt, så vi tænkte at når han alligevel ikke har behov for dem, så er der ingen grund til at han får dem. Men hvad tænker du?

Vi kommer også engang imellem udfor, at når han sidder i sin Tripp Trapp stol og skal have mad, at han så bliver utrolig hidsig og ked af det, og vil hverken have det ene eller det andet. Det eneste der hjælper, er at give ham en rugbrødsstang eller et stykke æble i skiver, så han selv kan sidde og rode med det/spise det. Betyder det, at han snart bare selv skal have lov at spise sin mad, hvilket vil blive et frygteligt rod, eller skal man måske begynde at give ham nogle andre ting at spise?

Vi glæder os til at høre fra dig, og høre om der er nogen ting du mener vi bør gøre anderledes, nu hvor vores søn er blevet det ældre.

Med venlig hilsen
de glade forældre, hvor det før var de frustrerede forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer