Svar: Søvn om dagen - 10 mdr.

11. april 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej igen

Gennemsnitligt vil børn i denne alder have brug for 14 timers søvn i døgnet, ofte fordelt på to lure - som samlet ofte varer et sted mellem 2.5-3 timer og så en nattesøvn på 11-12 timer. Når de er sagt, så vil nogle børn i denne alder have meget svært ved at overgive sig til søvnen og vil sove meget kortvarigt - andre børn har brug for en del dagssøvn og kan i denne alder sagtens sove 4 timer i løbet af dagen, men vil så naturligt sove en nattesøvn på ca 10 timer. Hvorfor de så enten står tidligt op eller går sent i seng.

Jeres dreng lyder faktisk til at have brug for lidt ekstra søvn i løbet af dagen. Han ville måske godt kunne sove 3-4 timer i løbet af dagen, hvis du ikke forsøgte strække ham, for at få hverdagen til at passe - og jeg tænker derfor, at I måske skal forsøge at lade ham sove lidt anderledes i weekenden, hvor storesøster ikke skal hentes i institution. Måske også prøve i hverdagen, om det kan lade sig gøre at han kan få en længere middagslur - så han ikke skal sove i bilen, men kan blive puttet til en bedre lur hjemme (jf. tidligere svar) :)

Normalt vil det være vigtigt at holde fast i samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend, men hos jer kunne det godt lyde som om at I skal prøve at lade ham sove lidt mere, når der i weekenden er mulighed for det. Du fortæller jo at han i weekenden "er skrækkelig indtil I putter ham", fordi han tydeligt er træt og har brug for den søvn, og jeg tænker at I derfor er nødt til at putte ham, som han viser behov for. Det er synd for ham at holde ham vågen mod hans vilje.

Når og hvis man skal ændre på en rytme, så er det vigtigt ikke at holde barnet vågen i en time, ligesom det er vigtigt ikke at skære en time af middagsluren fra den ene dag til den anden. Ændringerne skal ske med små bitte skridt, så hans indre ur har en chance for at følge med. Og det betyder at man f.eks. ...

Annonce

... flytter med 15 minutter af gangen og ikke mere. Det vil sige, at hvis han plejer at blive puttet kl 9 og man gerne vil ændre det til kl 9.30, så holder man ham ikke vågen i en halv time, men prøver i stedet at putte ham ca 9.15. Og det samme, når man gerne vil afkorte søvnen - hvis han plejer at sove 1.5 time og man gerne vil afkorte til en time, så vækker man ham ikke efter en time, men prøver at vække efter en time og femten minutter, så det sker med små skridt dag for dag og ofte med flere dages mellemrum.

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu - både motorisk og mentalt. Han er rigtig godt igang med separationsfasen og øver sig i at være på afstand af jer rent fysisk. Han kravler, rejser sig ved tingene, bruger sig selv motorisk rigtig meget. Og han øver sig i at blive bevidst om, at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer. Han græder måske, når du går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen eller hvis du går på toilettet. Når han ikke kan se dig så føler han sig alene og forladt. Han har brug for at se dig, for at vide at du stadig er der, at du ikke er gået fra ham og han bliver derfor smilende og lykkelig, når han ser dig igen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hele denne udvikling trætter ham. Han bruger rigtig meget energi og rigtig mange ressourcer på at være aktiv både motorisk og mentalt hele dagen og derfor kan han godt have brug for at sove lidt ekstra - ligesom nogle børn har svært ved at sove, fordi de ikke kan koble fra....

Men, man skal naturligvis altid prøve at vurdere hvordan han i øvrigt trives. For han kan naturligvis også være syg og fejle et eller andet som gør at han har brug for at sove ekstra meget eller hurtigt bliver meget træt. Hvis du er bange for at han fejler noget, som trætter ham, så vil det derfor være en god idé at få ham tjekket af lægen.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far