Svar: Han vil ikke sove

8. april 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din søn lige nu - han brager sandsynligvis igennem separationsfasen, øver sig i at krybe, kravle, bevæger sig fysisk mere og mere rundt på egen hånd og øver sig dermed i at være på afstand af dig - og samtidig vil han ofte også virke mere klyngende. Han vil måske ammes lidt mere aften og nat, søger ekstra fysisk kontakt, når I er noget steder, hvis fremmede kikker på ham eller hvis du går ud i køkkenet eller bare på toilettet og lader ham være tilbage i stuen, så græder han... Og ofte vil børn i denne alder også protestere over at skulle sove, de sover mindre end man gennemsnitligt vil forvente og de har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen.

Det er altså en rigtig svær periode på mange områder og den mærkes ofte især i 8-10 måneders alderen og det er altså der I lige er nu. Det er således normalt, at du lige nu føler at det er lidt svært at få dagen til at hænge sammen og lidt svært helt at fornemme, hvad hans behov egentlig er. Han kan godt sende forvirrende signaler - virker måske træt og vil så alligevel ikke sove, virker måske sulten, vil så alligevel ikke spise, virker til at ville op men så snart han er oppe, så vil han ned igen...

For at give dig lidt idé om, hvad du kan forvente nu, så sender jeg dig her en plan for dagen:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her måske kun 45-60 minutter. Og det er lige nu helt okay, kan han sove lidt mere, er det naturligvis også fint.

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur kl 13-13.30 og sover her måske kun 1.5-2 timer og det er lige nu okay. Kan han sove 2.5 time, må han naturligvis meget gerne det.

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, gode børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne (kø eller lakselasagne), ris retter som boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller) osv. Der skal være mad i stykker og også stadig mos. Kartofler kan f.eks. moses med sovs og en frikadelle kan gives i stykker. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ca 19.30-19.45 og får herefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød.

Som du kan se så indgår der rigtig mange små måltider hele dagen igennem og derudover ammes din dreng nu 3 gange i døgnet - inden middagslur, aften og sen aften. At sove igennem i denne alder vil således være at sove fra midnat og til næste morgen tidlig :)

For at han skal kunne dette, så er det vigtigt at han ikke længere falder i søvn med dit bryst i munden og i din favn. Det er vigtigt at han ammes, men når at slippe brystet, så han ikke er afhængig af dette for at kunne sove og det er på samme måde vigtigt at han kommer ud af din favn. Han skal lige nå at registere, hvor du lægger ham til at sove. For han vil naturligt vågne mange gange i løbet af natten og vil her registrere at alt er, som da han faldt i søvn. Og hvis han falder i søvn i dine arme og evt. med dit bryst i munden og derefter flyttes i sin seng, så vil han naturligt vågne og mangle dit bryst og din favn og blive ked af det. Han vil ikke kunne sove videre før du igen og igen tager ham op, giver ham brystet osv.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten at han får både mad og mælk nok hele dagen igennem og om aftenen (jf ovenstående dagsplan). Og derudover er det godt, hvis du kan få ham til at sove i egen seng, så han forbinder sin ...

Annonce

... seng med stedet, hvor han sover.

Da han lige nu er i separationsfasen og tydeligt viser behov for nærhed, tæt fysisk kontakt osv. så skal han naturligvis have dette - men det er ikke ensbetydende med at han skal have brystet. Det kan være en fordel at koble hans seng til jeres. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med jeres, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for at du kan amme ham i din seng og flytte ham i egen seng, uden at han mærker skiftet så voldsomt som han mærker det lige nu - og faktisk må du godt vente med at flytte ham til du har ammet ham sen aften, hvis du sikrer dig, at han ikke kan trille ned af din seng.

Det der er vigtigt, når du ammer ham er, at du forsøger at trække brystet til dig, før han sover helt. Det vil sige at du ligger ned og ammer og så stopper amningen lige der, hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Hvis og når han vågner og søger brystet om natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så kan du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen.

Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og slet ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed. Og her kan han så komme over i sin seng og hvis tremmerne er taget af, så kan han stadig ligge ved siden af dig, du kan berolige ham med dine hænder osv. så han mærker at du er der, men så I ikke længere ligger helt tæt og så han lære at sove i sin seng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Alternativet kan naturligvis være at far tager over efter midnat og mor sover i et andet rum. Når han har fået aftensmad, godnatgrød, er blevet ammet og ammet igen sen aften, så behøver han ikke brystet om natten - men han kan godt have brug for nærheden. Hvis mor dufter af mælk, og selvom du tager en t-shirt på og lukker for mælkebaren, er han stadig tydeligt brystsøgende - ja så kan far tage over. For far kan give masser af nærhed og fysisk kontakt, men amme kan far jo af gode grunde ikke og far dufter ikke af mælk.

Med hensyn til putningerne om dagen, så vil jeg anbefale at du prøver at lade ham sidde op, så han starter med at sidde og kikke på verden, mærker vinden i ansigtet osv. og at du først lægger ham ned, når han tydeligt viser sig parat. Er det regnvejr, må du have regnslag på, men så snart det er tørt, skal regnslaget pilles af vognen - luftfugtigheden og varmen bliver for høj, hvis han har regnslag på hele tiden.

Du kan evt. give ham lidt frugt eller lignende, som han kan sidde og sutte på før han skal sove. Det kan berolige og nogle gange virke næsten som meditation og han slapper af og falder i søvn.

Læg mærke til hvad tid han falder i søvn - det kan hjælpe dig til at finde det rigtige puttetidspunkt, hvis I en dag ikke kan køre med vognen og han skal sove inden døre. Og forsøg generelt at holde fast i en helt fast rytme, med fast stå op tidspunkt, faste spisetider, faste puttetidspunkter i løbet af dagen osv. og fast puttetidspunkt om aftenen. Jo mere fast rytme, jo større sandsynlighed for at du rammer det rigtig tidspunkt, hvor han er parat til at overgive sig til søvnen.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre