Svar: 14 mdr gammel og vågen 1,5 time hver nat

7. april 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tenna

Tak for dit brev, tak for dine meget dejlige ord om min bog om børn og søvn! Og velkommen til - jeg vil meget gerne dele et par tanker med dig, for der er flere ting som spiller ind hos jer og der er flere ting, du nu kan gøre.

For det første så lyder det som om at jeres datter lige nu er igang med at kunne nøjes med kun en lur dagligt og det lyder helt alderssvarende og relevant at arbejde på dette. Det er sådan at søvn der ligger efter kl 16 vil "æde" af nattesøvnen, med den alder hun har og når hun nogle dage sover tidlig middagslur, så har hun brug for en ekstra lur sidst på eftermiddagen - og så påvirker det hendes nattesøvn og er højst sandsynligt skyld i hendes opvågning midt nat.

Samtidig er det meget vigtigt at I arbejder på at skabe en helt fast rytme med fast stå op tidspunkt, faste spisetider og tider for aktivitet i løbet af dagen, fast puttetid om dagen og også fast puttetidspunkt om aftenen. Den faste rytme er vigtig, fordi det er med til at påvirke hendes indre ur og hendes fornemmelse for hvornår hun skal sove og hvornår hun skal være aktiv. Og det betyder at I skal forsøge at holde samme rytme lige nu uanset om det er hverdag eller weekend. Hun skal altså op om morgenen kl 7 - også selvom det kan være dejligt, hvis I kan sove til klokken 8. Men lige nu er det vigtigt ikke at lade hende skubbe rytmen i weekenden, for så "halter I bagud" de første dage i løbet af ugen og rytmen skrider. Så fast rytme uanset hvad dag i ugen det er.

Det er på ingen måde meningen at der skal fjernes søvn fra hende. Det er derimod vigtigt at give hende en rytme, som sikrer hende søvn på de tidspunkter af dagen, hvor hun naturligt har bedst af at sove. Og så hun stille og roligt lærer at om natten så sover man og er ikke aktiv.

Jeg vil foreslå jer at arbejde på en rytme, hvor hu står op hver dag kl 7 og hvor hun sover ca 2.5 times middagslur - meget gerne fra kl 12-14.30. At blive puttet omkring kl 12 vil sandsynligvis passe fint med, at hun står op kl 7, med den alder hun har - så har hun været vågen i 5 timer og vil sandsynligvis der være klar til at skulle sove. Om aftenen skal hun så puttes kl 20 og får således ca 11 timers nattesøvn og sover i alt 13.5 time i døgnet, hvilket vil være rigtig fint.

De dage, hvor hun er parat til at sove kl 20 er det rigtig dejligt men de aftener, hvor hun ikke er klar, fordi der stadig ikke er helt styr på hendes indre ur, må I putte hende, når hun viser sig parat. Og det kan godt være at det først er kl 22, men så er det sådan. Det er vigtigt at hun, som du skriver, begynder at fornemme behov for at skulle sove, føler sig træt og parat, når hun puttes og ikke lærer at putning tager en time eller mere, men stille og roligt får et ritual, hvor hun i løbet af ca 15 minutter max 1/2 time er i stand til at overgive sig til søvnen.

De aftener, hvor hun sover sent, må det være sådan og det er her vigtigt at I så stadig tager hende om om morgenen og stadig lader hende sove de ca 2.5 time midt på dagen til samme tid osv. netop for at hjælpe hende til at rytmen ikke skrider. Og næste aften vil hun så forhåbenligt kunne puttes lidt tidligere, fordi hun er træt.

Hvis hun flere aftener i træk sover ...

Annonce

... meget sent, så må I godt rykke hende puttetidspunkt frem med 15 minutters interval, så hun i stedet for at blive puttet kl 22, bliver puttet kl 21.45, så kl 21.30, 21.15, 21.00 osv. indtil I rammer det rigtige tidspunkt - og samtidig med at I gør dette, så skal I altså holde fast i rytmen om dagen - op til samme tid, puttes til middagslur til samme tid, sove ca 2.5 time i løbet af dagen, op, være aktiv, bruge sig selv motorisk og mentalt, spise mad hele dagen igennem osv. osv. Så rytmen hele tiden holdes.

Jeres udfordring er altså umiddelbart at hendes rytme variere for meget. Nogle dage sover hun en længere middagslur, nogle dage ligger middagsluren allerede fra kl 10, andre dage først kl. 12. Nogle dage sover hun kl 12 og igen kl 15.30. Nogle dage går hun til ro for natten kl 20, andre dage først kl 22, nogle dage står hun op kl 6.45, andre dage først kl 8 ... Det er en ensartet rytme, som lige nu skal hjælpe hende og dermed også jer :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller letmælk af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Frokost 11-11.30: rugbrød med forskelligt smørbart pålæg eller varm mad - det kan være kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Puttes til middagslur kl 12 og sover herefter til ca. 14.30

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15-15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Evt en lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende.

Sen eftermiddag: Evt. lidt før aftenmad, når du gør aftensmaden klar - det kan være lidt kogte grøntsager eller lidt brød at sidde med i hånden og gumle på. Det kan også være en frikadelle eller lignende rester fra aftenen før.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige opskrifter - kød, fisk, kartofler, grøntssager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad - ikke nødvendigvis hver aften, men det kan være en god rutine. Det kan være med til at give ro i kroppen, hvis badet ligger en time før putning og det kan samtidig gøre det lettere at tilpasse puttetidspunktet til omkring kl 20

Tilbydes en godnatgrød og en kop mælk - f.eks kl 19.30-19.45 - og får herefter børstet tænder.

Puttes til natten med sin flaske kl 20 og sover så uden yderligere til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Ud over vigtigheden i at skabe fast rytme, så er der hos jer også den udfordring at lillepigen falder i søvn i dine arme. Hun er afhængig af din favn for at sove og sover allerbedst, når hun sover tæt med dig. Det er lige nu helt okay. Jeg synes ikke I skal ændre på dette. I har indrettet jer super godt med tremmesengen og jeg kan læse at hun må få al den nærhed hun viser behov for - og jeg tænker at i takt med at hendes rytme bliver mere og mere ens og hun kan fornemme sin egen rytme, så vil I naturligt kunne ændre lidt på hendes behov for nærhed og begynde at putte hende i egen seng osv. Men lige nu er det som sagt rytmen I skal arbejde på at få gjort ens, dag efter dag efter dag efter ...:)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.