Svar: Afvænning med sutteflasker
3. april 2014
Alder:
12 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Du skriver at du "er flov over at have så gammel en dreng, der stadig er afhængig af sutteflaske" - men du behøver ikke være flov. Det er helt naturligt, at han i en alder af 12 måneder stadig har brug for at få flaske. Det han nu skal lære er, at han ikke behøver få flaske mere end en gang i døgnet. Det vil sige, som en fast del af hans putteritual. Det betyder, at den flaske han får i løbet af natten, stille og roligt skal fjernes.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde om han kun får flaske en gang, eller om han vågner flere gange om natten og skal have flaske igen og igen, for at sove videre. Hvis han kun får to flasker i døgnet, - altså inden han skal sove, og så en gang i løbet af natten, så er det helt alderssvarende og det du skal arbejde på lige nu vil være at fjerne den flaske, som han får om natten. Hvis han får flaske mange gange i løbet af natten, så lyder det som om at han er afhængig af flasken i munden for at kunne sove. Ikke afhængig af mælken og den væske han får, for han drikker samlet ikke store mængder, men afhængig af flasken og det at sutte og få lidt mælk, for så at kunne sove videre. Det handler om søvnassociationer og så er det dette du skal ændre på.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne f.eks. at læse i en bog og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis din dreng er afhængig af flasken, så betyder det at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder ham flasken flere gange om natten. Måske tager du ham også op, vugger ham - det er også en afhængighed, en mindre god søvnassociation.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Disse opvågninger kan godt ligge med 1 times interval og derfor er det vigtigt at jeres dreng er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få flaske. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra dig. Og jeg tyder dit brev som om at du altid ender med at give flaske flere gange om natten, fordi det giver jer ro...
Mit forslag er at du lige nu bibeholder flasken inden han puttes. Men det er vigtigt at han her ikke falder i søvn med flasken i munden. Han skal flyttes fra favn og over i sin seng - der hvor du ønsker at han skal sove, på et tidspunkt hvor han lige når at registrere, at det er der han puttes, så han forbinder det med stedet, hvor han falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted. Han skal altså ikke være for vågen, når du flytter ham, han skal være træt nok til at du forholdsvis let kan lulle ham til ro, der hvor han skal sove.
Han må alternativt også gerne få flasken direkte i sin seng. Her skal du sørge for at elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger fuldstændig fladt og så skal du her også fjerne flasken før han falder i søvn. Gerne der, hvor han slipper flasken, smiler til dig, ved hvor han ligger, triller om på siden og falder i søvn.
Hvis han har lært, at han kun kan sove med sin flaske i munden, så er det dette du nu skal ændre. Hvis han har lært at falde i søvn med flasken, så vil han naturligt ikke kunne falde i søvn igen, når han har sine opvågninger i løbet af natten. Han vil søge flasken indtil du giver ham den - igen og igen, og igen og igen...
Du skal kærtegne ham, bruge beroligende ord, meget gerne indføre en godnatklud, puttebamse eller lignende nu, meget gerne synge den samme godnatsang hver aften - og også meget gerne gøre det samme om dagen, når du putter ham der. Jo mere ens hans putteritual er, jo bedre vil det være. Hvis han kan sove uden sine flasker om dagen (og det lyder sådan), så skal du forsøge at overføre hans putteritual fra dagtimerne til om aftenen.
Det er fint at du er opmærksom på at hans behov for mad og væske skal dækkes i løbet af dagen og også om aftenen. Og hvis han ikke er til skemad, så må han gerne få banan, en grovbolle eller måske lidt rester fra aftensmaden (lidt kogte pastaskruer og en frikadelle eller lignende) som han kan spise før putningen, fordi du på den måde sikrer dig, at han ikke vågner og søger flasken fordi han er sulten. Men det lyder mere som en uhensigtsmæssig afhængighed af flasken og at det er den I skal forsøge at komme væk fra...
Nogle gange kan det hjælpe at komme lidt vand i flasken i løbet af natten, fordi han måske ikke vil være så interesseret i dette og derfor af sig selv begynde at sætte behovet ned - andre gange fortsætter vanen så blot med vand i stedet og det er naturligvis uhensigtsmæssigt.
Nogle gange vil det være en hjælp at sove sammen, fordi du så stadig kan give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. og på den måde få ham videre i søvnen, men uden at give ham flaske. Så han lærer at falde i søvn med dine kærtegn, stillingskift, beroligende ord osv. og finder ud af at han ikke behøver flasken i munden for at sove.
Pas på at du ikke begynder at tilbyde en sut i munden hver gang han vågner - det kan give en ligeså dårlig vane på sigt, så det er sutten han søger hele natten igennem i stedet for flasken...
Hvis det kan hjælpe jer en overgang, så kan du godt give ham flaske kl 19 og så igen kl 22 og derefter så holde fast i at han ikke får mere flaske. Det kan gøre at du sikrer dig, at han har fået mælk/væske og du dermed med god samvittighed kan holde fast i at mælkekøkkenet har lukket - stille og roligt vil han forhåbentlig så også begynde at vågne op og vil spise sin morgengrød og vil begynde at spise mere hele dagen igennem og det vil igen naturligt betyde at han ikke behøver søge flasken så meget om natten. Igen fordi der ud over søvnassociationsproblemer, også sagtens kan være en sammehæng mellem hans indtag af mad og væske om dagen og hans behov for at søge dette om natten.
Hvis du skønner, at det lige nu kan hjælpe dig at give de to flasker f.eks. kl 19 og kl. 22, så kan du i løbet af den næste måneds tid skære ned i mængden af mælk kl 22, så han der får mindre og mindre og til sidst helt kan undvære. Og den sidste flaske som han lige nu får inden sengetid kan du måske så trappe ud af, når han er 14-15 måneder gammel og det vil være helt fint :)
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre. Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske