Brev:
Afvænning med sutteflasker
3. april 2014
Alder:
12 mdr.
Afvænning med sutteflasker
Hej Helen,
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at få min søn afvænnet med sine sutteflasker.
Min søn er lige blevet 12 mdr, og får 200 ml MME inden sengetid kl 19. Derudover vågner han flere gange om ugen om natten og vil have mere flaske, hvilket svinger mellem 100-200 ml pr nat.
Jeg har siden han var 9 mdr forsøgt at give ham godnatgrød lige inden sengetid, men han nægter at spise det. I stedet for grød er jeg nu begyndt med en banan inden godnatflasken, men synes ikke han bliver mæt af den. For det meste vil han heller ikke spise den, men smider den på gulvet i stedet.
Jeg troede i starten at han bare ikke var den store grødspiser, men er nu ved den opfattelse at han bare ikke vil mades. Han vil KUN spise selv, men kan ikke finde ud af at bruge gaffel eller ske. Det er derfor umuligt at give havregryn med mælk, øllebrød, havrefras eller lignende som godnatmad, for det har jeg også prøvet, og jeg synes ikke han skal have en bolle, for det får han både til for- og eftermiddagsmad
Han er aldrig sulten om morgenen, uanset om han har fået flaske i løbet af natten eller ej, og jeg kan højst få 1/2 ostehaps i ham. Til gengæld er han meget pylret ca 1 time efter morgenmad, hvor han så får 1/2 bolle med frugt til formiddagsmad.
Hvad skal jeg gøre for at få han afvænnet med sutteflaskerne, og i stedet få ham til at spise et måltid inden sengetid?
Jeg er ked af at skulle forstyrres mange gange om natten, for til sidst at opgive og så give sutteflaske for at få ro, og jeg er ærlig talt også flov over at have så gammel en dreng der stadig er afhængig af sutteflaske flere gange i døgnet.
Håber inderligt at du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Den frustrerede mor