Svar: Middagslur - 19 mdr.
27. marts 2014
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter har en rigtig god evne til at regulere sit behov for søvn. I hverdagen, hvor hun oplever rigtig meget, skal forholde sig til de andre børn i dagplejen, er i legestue osv. bliver hun naturligt ekstra fyldt med stimuli og har derfor ekstra meget brug for at sove - og i weekenden, hvor der naturligt er mere ro på fordi I er hjemme, vil hun klare sig med mindre søvn. Det er helt naturligt og hun må på den måde gerne flekse sit behov.
Hun har en alder lige nu, hvor mange børn vil have svært ved at overgive sig til søvnen og også kan have svært ved at sove sammenhængende om natten. Det ses især i 18-20 måneders alderen og børn kan i denne alder være rigtigt kede af det, når de skal sove, ligesom de kan vågne med skrig om natten, fordi de drømmer rigtig meget. Det handler om at hun lige nu begynder at få lidt mere farefornemmelse, lidt mere fornemmelse for at verden ikke er sjov og ballade, men at den også er farlig og at der er meget modstand i løbet af en dag.
Det er f.eks. modstand fra jer, når I siger mere og mere "nej!" i løbet af dagen. Det er modstand fra andre børn, som tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle børn bider i denne alder - og alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme, når hun sover, ligesom hun skal være i stand til at koble fra og lukke af for dagen og alle dagens oplevelser, når hun skal sove - og det er naturligt rigtig svært.
Derfor skal man altid vurdere om børn der i denne alder har svært ved at sove - har svært ved det på grund af deres rytme dagen igennem eller om de har svært ved det på grund af deres alder og den store udvikling, som jeres datter lige nu går igennem og hos jer lyder det som en god idé at lade hende sove, det hun behøver i dagtimerne.
MEN, når det er sagt, så skal hun dog ikke vende rundt på nat og dag og jeg synes det lyder rigtig fint at I holder fast i jeres aftale med dagplejer om at jeres datter kommer op fra min middagslur senest kl 15. Her har hun sovet en rigtig god lang middagslur og har fået et godt afbræk i løbet af dagen - og det er vigtigt. Men stadig skal hun jo også kunne sove om aftenen og nå at få en nogenlunde god nattesøvn her, så hun er klar til at møde den næste dag og næste dags udfordringer.
De fleste børn vil i denne alder have brug for ca 13-13.5 timers søvn i døgnet og det betyder at hvis jeres datter sover 3 timer til middag, så vil hun have brug for ca 10-10.5 times nattesøvn. Da hun står op kl 06 om morgenen, så er det således passende, hvis hun sover omkring kl 19.30-20 om aftenen. I putter hende ofte 19.15-19.30 og her ligger hun så og pludrer, kobler lidt fra osv. og det lyder fint, hun lyder til at være glad for at ligge i sin seng og bliver ikke ked af det.
Hun trives lige nu med den rytme hun har og jeg synes ikke, man skal ændre noget som fungerer. Jeg synes dog det lyder relevant at holde hendes middagslur på ca 3 timer - vågner hun af sig selv før, er det også helt okay, men jeg synes modsat, at hun gerne må sove 3 timer til middag.
Dagssøvnen er vigtig - den tilfører noget andet end nattesøvnen gør - man kan sige at dagssøvnen kan reparere for dårlig nattesøvn, men nattesøvn kan ikke på samme måde reparere for manglende dagssøvn.
Hvis man vil afkorte dagssøvnen, så vil måden at gøre det på, ofte være at forsøge at forlænge nattesøvnen - det vil sige, at I som nu skal prøve at putte hende lidt tidligere, for at se om hun kan falde i søvn lidt før, ligesom I om morgenen kan prøve at tage hende ind til jer, for at se om hun kan sove lidt længere, hvis hun putter sammen med jer. Jo længere hendes nattesøvn er, jo mere vil hun naturligt af sig selv ofte begynde at vågne fra sin middagslur eller måske afkorte sin middagslur ved at protestere over putning og derfor have behov for at blive puttet lidt senere...
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske